Velleman DMX - problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mathsson

Velleman DMX - problem

Inlägg av mathsson »

Hej,

Jag har använt mig av några VM138 - DMX-mottagare för att kontrollera några laster.
Dessa enheter får sim ström från switchade nätagg, även de från Velleman.

Problemet som jag har är att om jag sätter i strömmen först och sen XLR:en (sladden med DMX-signalen) så händer det ibland att
reläet drar, helt utan att kanalen har det värde som behövs för att det ska hända. Sätter jag istället först i XLR:en och sen strömmen så uppstår inte detta fenomen.

Vad kan detta bero på? Känns som det blir någon "kortis" eller "spik" i kretsen som får den att balla ur. Behöver man göra en galvanisk isolering av signalen eller dylikt?
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Velleman DMX - problem

Inlägg av Wedge »

Blir det nån skillnad om du ändrar adressen? Det är väl inte helt omöjligt att en inkoppling kan ge upphov till en tolkningsstart, och då kanske man samplar in störningen som adress 0 eller så?

Annars så kan du prova att bygla JP1, den gör enligt dokumentationen att DMX-koder tolkas flera gånger innan en ändring får genomslag.
superx

Re: Velleman DMX - problem

Inlägg av superx »

DMX är ett dumt protokoll. Det finns inga kontrollsummor eller sätt att upptäcka fel. Dessutom skickas inga adresser. De är istället implicita i form av tidsfördröjningen sedan signalens start. Så om man kopplar in en enhet i ett system som redan är igång kan vad som helst hända.

Är sändaren igång när detta inträffar?
Skriv svar