Förstå schema till "GSM-shield" och förslag på annan modul
- Magnus_K
- EF Sponsor
Förstå schema till "GSM-shield" och förslag på annan modul
Jag tror jag blir tokig.
Tänkte försöka kommunicera med min GSM/GPRS shield for Arduino men vill plugga in den direkt på ett breadboard och kunna välja de I/O:s jag behöver.
Skölden jag köpte för ganska längesen är den som finns i länken och jag försöker finna pinout:en. Behöver alltså veta vilka header-IO:s som är kopplade till vilka I/O:s på SIM900:an.
Bifogat är de två schemat jag hittat men måste vara snurrig eller något för jag förstår mig inte på pinout:en
Har någon lust att hjälpa mig?
EDIT: Gjorde en ämnesändring för att passa min följfråga som ställs i inlägg #4.
Tänkte försöka kommunicera med min GSM/GPRS shield for Arduino men vill plugga in den direkt på ett breadboard och kunna välja de I/O:s jag behöver.
Skölden jag köpte för ganska längesen är den som finns i länken och jag försöker finna pinout:en. Behöver alltså veta vilka header-IO:s som är kopplade till vilka I/O:s på SIM900:an.
Bifogat är de två schemat jag hittat men måste vara snurrig eller något för jag förstår mig inte på pinout:en
Har någon lust att hjälpa mig?
EDIT: Gjorde en ämnesändring för att passa min följfråga som ställs i inlägg #4.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 28 december 2014, 23:44:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp att läsa schema till en Arduino GSM-shield
header-IOs? Menar du GPIO?
De verkar inte vara anslutna alls till några stift.
De verkar inte vara anslutna alls till några stift.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Hjälp att läsa schema till en Arduino GSM-shield
Ja, jo precis.
Aj tusan du, nu förstår jag hur du menar. Eftersom det är en shield som täcker alla I/O:s från på Uno-kortet så är dessa headers alltså bara en förlägning så man fortfarande kan använda alla Uno I/O:s som vanligt, fastän shielden sitter där.
Skit också, tänkte inte så utan antog att dom hade dragit ut alla SIM900 GPIO:s till listerna.
Du har nog helt rätt jesse. Tack för hjälpen.
Aj tusan du, nu förstår jag hur du menar. Eftersom det är en shield som täcker alla I/O:s från på Uno-kortet så är dessa headers alltså bara en förlägning så man fortfarande kan använda alla Uno I/O:s som vanligt, fastän shielden sitter där.
Skit också, tänkte inte så utan antog att dom hade dragit ut alla SIM900 GPIO:s till listerna.
Du har nog helt rätt jesse. Tack för hjälpen.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Förstå schema till "GSM-shield" och förslag på annan mod
Ställer en lite halv OT-fråga men som ändå är relaterad.
Vad tror ni om detta kort på Open-Electronics, någon som använt det? -> Small breakout for SIM900 module.
Alternativt köpa enbart mönsterkortet och montera enligt dessa instruktioner_och_BoM.
Har någon kanske tips på andra GSM-moduler som inte är "shields" och som kanske även dragit ut lite GPIO:s till stiftlister?
Vad tror ni om detta kort på Open-Electronics, någon som använt det? -> Small breakout for SIM900 module.
Alternativt köpa enbart mönsterkortet och montera enligt dessa instruktioner_och_BoM.
Har någon kanske tips på andra GSM-moduler som inte är "shields" och som kanske även dragit ut lite GPIO:s till stiftlister?
Jag köpte lösa SIM900-moduler, antennkontakter och sim-hållare på ebay för länge sen och tänkte cad:a in det direkt i nån pryl (faktum är att jag glömt vad och varför). Det kan kanske vara ett lite roligare alternativ? (Men det är lätt att påbörja projekt, lätt att man har 20 igång samtidigt... så man får välja sina slag
)
Enda anmärkningen mot det där breakout-kortet är att stiftlisterna inte såg ut som standard 2.54mm ?
MVH: Mikael

Enda anmärkningen mot det där breakout-kortet är att stiftlisterna inte såg ut som standard 2.54mm ?
MVH: Mikael
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo jag tänkte först göra ett eget breakout-kort så jag får ut alla SIM900 pinnar men när det kommer till RF och kortdesign överhuvudtaget så är så grön man kan bli.
Har även någon gammal tråd om ämnet med vart avskräckt av designkraven så la ner idén.
Du har helt rätt om pitchen. Det är 2mm "fine pitch" vilket är lite tråkigt men kikar runt lite efter en lösning så jag kan plugga i en kontakt i kortet och få ut lösa tåtar till kopplingsbrädan.
Å andra sidan skulle det vara kul att få leka lite med SIM900:ans PWM och ADC I/O:s också...
Det kanske finns andra GSM-moduler än SIM900 som inte innehåller mycket mer än själva GSM-delen? Alltså med mindre fokus på GPIO:s, ADC:er och annat?
Har även någon gammal tråd om ämnet med vart avskräckt av designkraven så la ner idén.
Du har helt rätt om pitchen. Det är 2mm "fine pitch" vilket är lite tråkigt men kikar runt lite efter en lösning så jag kan plugga i en kontakt i kortet och få ut lösa tåtar till kopplingsbrädan.
Å andra sidan skulle det vara kul att få leka lite med SIM900:ans PWM och ADC I/O:s också...
Det kanske finns andra GSM-moduler än SIM900 som inte innehåller mycket mer än själva GSM-delen? Alltså med mindre fokus på GPIO:s, ADC:er och annat?
Magnus_K: om inte antennen ska genom kretskortet är det inget RF i designen alls. Avkoppling - javisst, men det är allt.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det visste jag inte men vad menar dom tex med "All the RF traces are 50 Ohm impedance controlled". Skulle inte jag behöva göra det också även om jag bara drar antennledningarna direkt from SIM900:an till en coaxcontact? Och om jag behöver, hur mäter man det?
Jag har tagit den citerade texten från sidan 8 i SIMCOM:s datablad för deras egna utvecklingskort -> Länk.
Nu har dom fyra lager och drar RF genom kortet, precis som du säger.
Så här gick det i förra_tråden men det blev aldrig något kort beställt.
Jag har tagit den citerade texten från sidan 8 i SIMCOM:s datablad för deras egna utvecklingskort -> Länk.
Nu har dom fyra lager och drar RF genom kortet, precis som du säger.
Så här gick det i förra_tråden men det blev aldrig något kort beställt.
Jupp, då du ska dra fram antennen till kontakten ska du - vid eget design - se till att impedansen passar. Detta är oftast något man löser via CAD-programmet - men jag har aldrig gjort det så jag kan inte hjälpa.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Läste lite om det och det är nätverksanalysator och annat som verkar gälla.
För att stilla nyfikenheten, är det någon här som har kunskap och utrustning för att göra dylik mätning?
(Om man inte gör det genom CAD-programmet vill säga)
Ska ta och fortsätta lite på mitt egna kort ett tag och försöka kopiera Open-Electronics RF krets och sen göra resten själv. Dom har ju så snällt lagt upp gerber-filerna på sidan.
Läste också en annan tråd där sodjan nämnde en grej som jag brukar ta för givet men kommentaren har fått mig att vara lite på alerten; att placera stiftlisterna så dom passar en kopplingsbräda, alltså inte som mitt första kort där jag placerat stiften runt om i en kvadrat.
Tänkte inte på det då men hade ju blivit ganska svårt att plugga i brädan.
För att stilla nyfikenheten, är det någon här som har kunskap och utrustning för att göra dylik mätning?
(Om man inte gör det genom CAD-programmet vill säga)
Ska ta och fortsätta lite på mitt egna kort ett tag och försöka kopiera Open-Electronics RF krets och sen göra resten själv. Dom har ju så snällt lagt upp gerber-filerna på sidan.
Läste också en annan tråd där sodjan nämnde en grej som jag brukar ta för givet men kommentaren har fått mig att vara lite på alerten; att placera stiftlisterna så dom passar en kopplingsbräda, alltså inte som mitt första kort där jag placerat stiften runt om i en kvadrat.
Tänkte inte på det då men hade ju blivit ganska svårt att plugga i brädan.