POE ner till 5v
POE ner till 5v
Hej.
Gjorde lite sökningar på nätet för att hitta någon smidig lösning att kunna få ut 5v och 3,3v från POE.
Ramlade över denna LM2596HV DC DC step down.
Jag skulle vilja få jobbet gjort på så liten plats som möjligt, någon som känner till någon mindre lösning för att justera ner POE till 5v?
Gjorde lite sökningar på nätet för att hitta någon smidig lösning att kunna få ut 5v och 3,3v från POE.
Ramlade över denna LM2596HV DC DC step down.
Jag skulle vilja få jobbet gjort på så liten plats som möjligt, någon som känner till någon mindre lösning för att justera ner POE till 5v?
Re: POE ner till 5v
Det som brukar fylla är induktansen och kondensatorn. Ju högre switch-frekvens den kör med ju mindre blir de. Kolla Linear Technologies, de har många switch i regulatorer som kan göra jobbet. Nationals Simple Switchers är inte lika optimerade för storlek.
Lite bättre info behövs, tack. Hur mycket ström behövs på 5V resp 3V3 tex. Vad klarar den matande änden av att leverera?
Räcker det med en linjär regulator?
Räcker det med en linjär regulator?
Blir lite högt spänningsfall över LDO:n då POE spänningen är ca 48volt. En switchad omvandlare är mycket mer effektivare.
/// Marcus
/// Marcus
Tack för era svar.
Lite mer info kommer här.
Mitt pågående projekt är nu en arduino nano med en ethernet-modul så pratar inga stora strömmar här inte, kommer hänga på lite andra moduler sedan också men låt oss säga att max kommer vara 1 A.
Jag tänker mig att man får följa POE standard här när det kommer till den matande delen, kommer alltså mata med certifierat PoE switch.
Angående linjärt så blir jag lite tveksam till de olika längder man brukar ha på ethernetkabel så jag tror det är svårt att veta exakt vad som kommer fram till "enheten" i det här läget.
Lite mer info kommer här.
Mitt pågående projekt är nu en arduino nano med en ethernet-modul så pratar inga stora strömmar här inte, kommer hänga på lite andra moduler sedan också men låt oss säga att max kommer vara 1 A.
Jag tänker mig att man får följa POE standard här när det kommer till den matande delen, kommer alltså mata med certifierat PoE switch.
Angående linjärt så blir jag lite tveksam till de olika längder man brukar ha på ethernetkabel så jag tror det är svårt att veta exakt vad som kommer fram till "enheten" i det här läget.
Alla dessa hopplösa förkortningar. POE = Perl Object Environment, eller Edgar Allan?
POE
POE
- dayzleaper
- Kontakt:
Fungerar inte en sån här? Eller hade du tänkt någon mindre modul eller att bygga en egen mottagare med stöd för 802.1af ?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p98580
Tror att det är svårt att hitta någon färdig modul i samma prisklass.
Går ju att fimpa chassit och plocka ut själva kretskortet.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p98580
Tror att det är svårt att hitta någon färdig modul i samma prisklass.
Går ju att fimpa chassit och plocka ut själva kretskortet.
Jag vill integrera allt på ett kretskort så just nu är det en arduino nano, ethernetmodul, temp / fuktighetssensor, koldioxidgivare.
Tanken är att detta och kanske någon sensor till ska bakas ihop i en liten box som ska bli så liten som möjligt.
Tanken är att detta och kanske någon sensor till ska bakas ihop i en liten box som ska bli så liten som möjligt.
Sitter det en HR911105A-kontakt på kortet så kan man lösa det med att man inte ansluter dom två extra paren i ethernetkabeln till en isolerad DC/DC-modul som klarar 48V in typ AG9120-S. OBS!! Fulllösning!!!
Kolla även på referensdesignen av Arduino Ethernet Shield hur man har löst PoE med en AG9120-S-modul: länk.
Finns även en AG9050-S-modul som ger ut 5 volt: datablad.
Nyare och billigare moduler: AG9700.
/// Marcus
Kolla även på referensdesignen av Arduino Ethernet Shield hur man har löst PoE med en AG9120-S-modul: länk.
Finns även en AG9050-S-modul som ger ut 5 volt: datablad.
Nyare och billigare moduler: AG9700.
/// Marcus
Texas Instruments har en fin liten design-generator där man kan skriva in ungefärlig spec man önskar (ex: 12Vmin-60Vmax, 1.8Amax) som ger förslag på lite olika regulatorer ur deras sortiment samt grundläggande koppling och värden. En som dök upp och som bör vara lödbar utan varmluft är denna http://www.ti.com/product/TPS54260
Dock följer den inte "IEEE 802.3af Power over Ethernet (PoE) standard" och har ett isolationsavstånd på 1500V mellan in- och utgångarna
/// Marcus
/// Marcus
Tack, roligt att det börjar ramla in lite olika förslag. Jag gissar att jag borde inte vara ensam om att vilja hitta en bra lösning på detta.
eller hur brukar ni själva lösa strömförsörjningen till era projekt?
speciellt dom projekten som kräver att man placerar enheten synligt och vill minimera kabeldragning.
eller hur brukar ni själva lösa strömförsörjningen till era projekt?
speciellt dom projekten som kräver att man placerar enheten synligt och vill minimera kabeldragning.