Hur reglera en tekokare på 2200 W?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
el34

Re: Hur reglera en tekokare på 2200 W?

Inlägg av el34 »

Jäsa vin liksom....
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Man kanske kan ha en digital potentiometer där istället?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

el34 skrev:Jäsa vin liksom....
Öl. Har hållit på några år och knäppt många öl på systembolaget på näsan. Då talar jag om burkar för 15-20 kr och inte något slask så som Norrlands Guld, Sofiero och övrigt...ja sånt där.
Det är dags att automatisera bryggeriet då det tar ca 10 timmar att brygga 30 liter öl.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Al_Bundy skrev:Man kanske kan ha en digital potentiometer där istället?
I stället för R2 menar du?
Tänk på att den är på 2W.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Coolt! Ett eget microbryggeri,vem har det :wink: Hur smakar din julöl i år? Skojar bara....
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Skoja på du.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Nä,menade det! Häftigt att kunna brygga sin egen julöl!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Jag har en glasspiral som jag tänker använda. Det är en riktig glasspiral för kemiproduktion. Säkert skitdyr.
4 stycken hinkar på 30 liter. Jäst? Ja självklart.

Och en damejeanne.....ni får ni säkert frågetecken på vad jag ska göra. :)
Ni trodde det enda, men jag tänker göra det andra.
Du ska koka LSD såklart. Då brukar man ha ca 30 liter dietylamin blandat med ättiksyreanhydrid vid ca 67 grader under ett dygn, och så lite exotiska alkaloider också förstås. :mrgreen:

Det kräver noggrannhet!

Jag har en kompis som håller på att bygga ett bryggeri i Täby. Hans gryta är nog över 100 liter. Han måste värma på flera ställen runt om kärlet, så att vätskan börjar rotera. Det kanske inte måste PID-regleras, men gör en PID-regulator och prova dig fram.

Det bästa är att styra värmeelementen med var sin SSR (Solid State Relay). Har man bara ett enda element på 2200W behöver SSR:et tåla minst 10A. Skaffar du ett som är märkt 25A eller mer så klarar du dig. Sodjan har säkert något över för en hundralapp eller så.

Bild

SSR:et har två flatstift (eller skruvanslutningar) till 230V-anslutningen, och två anslutningar för styrningen. Styrningen är helt isolerad från 230V så det går att styra direkt med Arduino eller liknande. Den innehåller en lysdiod och en strömbegränsare, så det går oftast att koppla in direkt till en 3.3V eller 5V utgång.
Regleringen gör du som PWM fast långsam - cirka 1 - 2 sekunders cykeltid.

Var i landet kan man få provsmaka ölet?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jesse skrev:Sodjan har säkert något över för en hundralapp eller så.
Nope, tyvärr inte: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=74205
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

el34 skrev:Nä,menade det! Häftigt att kunna brygga sin egen julöl!
Ett gott öl som vann Svensk mästare 2001 är Stone Hammar Stout av Kent Johansson.
Receptet finns på SHBF.se

Det är en dry irish stout och liknar Gunnies, men det är 3 gånger så bättre.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:
el34 skrev:Jäsa vin liksom....
Öl. Har hållit på några år och knäppt många öl på systembolaget på näsan. Då talar jag om burkar för 15-20 kr och inte något slask så som Norrlands Guld, Sofiero och övrigt...ja sånt där.
Det är dags att automatisera bryggeriet då det tar ca 10 timmar att brygga 30 liter öl.
Du verkar aldrig förstå det där att vill man ha bra hjälp och inte slösa på andra människors tid i gissningslekar ska man beskriva så bra som möjligt vad man vill göra.

Ska du få bra öl så är det viktigt att komma upp i temperatur relativt snabbt. Det får du med bra effekt och bra isolering. Har man välisolerat så håller i regel temperaturen sig tillräckligt konstant under den tid som behövs utan några större konstigheter. Men visst är det härligt med en riktig reglering. Fast då ska man veta vilka förutsättningar som gäller.

Ditt öl som är bryggt på 10 timmar är det nog bäst att du inte bjuder någon på.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

jesse skrev: Du ska koka LSD såklart. Då brukar man ha ca 30 liter dietylamin blandat med ättiksyreanhydrid vid ca 67 grader under ett dygn, och så lite exotiska alkaloider också förstås. :mrgreen:
Räcker att man ha plockat fel svamp i skogen en gång i tiden. hehe. Ushh..
Jag har en kompis som håller på att bygga ett bryggeri i Täby. Hans gryta är nog över 100 liter. Han måste värma på flera ställen runt om kärlet, så att vätskan börjar rotera. Det kanske inte måste PID-regleras, men gör en PID-regulator och prova dig fram.
Men vad för "modul" ska jag använda då för att göra en dimmer?
Det bästa är att styra värmeelementen med var sin SSR (Solid State Relay). Har man bara ett enda element på 2200W behöver SSR:et tåla minst 10A. Skaffar du ett som är märkt 25A eller mer så klarar du dig. Sodjan har säkert något över för en hundralapp eller så.

Bild

SSR:et har två flatstift (eller skruvanslutningar) till 230V-anslutningen, och två anslutningar för styrningen. Styrningen är helt isolerad från 230V så det går att styra direkt med Arduino eller liknande. Den innehåller en lysdiod och en strömbegränsare, så det går oftast att koppla in direkt till en 3.3V eller 5V utgång.
Regleringen gör du som PWM fast långsam - cirka 1 - 2 sekunders cykeltid.
Men är det verkligen nödvändigt med en SSR relä? Jag har annars mekaniska som klarar av det.
Men OM...ON/OFF reglering fungerar...vart ska jag då placera temperatursensorn? Direkt på värmeelementet?
Var i landet kan man få provsmaka ölet?
Just nu har jag inget. Men Shbf.se har olika avengemang.
Mindmapper skrev: Du verkar aldrig förstå det där att vill man ha bra hjälp och inte slösa på andra människors tid i gissningslekar ska man beskriva så bra som möjligt vad man vill göra.
Men ursäkta mig...
Ska du få bra öl så är det viktigt att komma upp i temperatur relativt snabbt. Det får du med bra effekt och bra isolering. Har man välisolerat så håller i regel temperaturen sig tillräckligt konstant under den tid som behövs utan några större konstigheter. Men visst är det härligt med en riktig reglering. Fast då ska man veta vilka förutsättningar som gäller.
Jag har bryggt öl i 4 år. Så jag vet.
Ditt öl som är bryggt på 10 timmar är det nog bäst att du inte bjuder någon på.
En kunnig bryggare inser att brygga öl på 10 timmar så är inte jäsningen och sekundärjäsningen inräknat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En kunnig bryggare inser att brygga öl på 10 timmar så är inte jäsningen och sekundärjäsningen inräknat.

Så jäsning och sekundärjäsning tillhör inte bryggprocessen?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Joo, men bryggningen är något fysiskt man gör.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fördelen med SSR framför mekaniskt relä är att du dels kan driva den direkt från en logikpinne utan att du behöver tänka på att skydda utgången från spänningsspikarna vid växling, det drar mindre ström från din µC och sedan så är det inga mekaniska kontakter som slits ut efter ett antal tusen växlingar under full last, plus att en SSR bryter i nollgenomgången vilket också är en fördel.
Skriv svar