Köp av 3d skrivare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mippen

Re: Köp av 3d skrivare!

Inlägg av mippen »

Jag har lite andra funderingar på hur (om) Zyyx har löst vissa saker, men svårt att uttala mig om det före dom släpper sina utlovade ritningar... :)
Enligt den här nissen som verkar ha hårdkört zyyx, http://nicklievendag.com/zyyx-3d-printer-review-part-2/
så verkar det ialla fall fungera med ABS.
Misstänker att "den hemliga" byggplattan är avgörande och med en sådan platta så kan man använda vilken skrivare man vill med ABS utan behov av värme... (?)

Nu har jag själv ingen zyyx och kommer ej köpa (har ej ekonomi för en maskin i den prisklassen)...
Men av någon anledning så hoppas man att dessa killar lyckas med sin maskin.
Men visst.. utbudet växer kraftigt där ute.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jovisst går det, Stratasys har proffs-varianter där man printar ABS på ABS-plattor och bryter loss dom i slutändan, men jag måste ju säga att jag inte tycker det här ser så klockrent ut, att man måste bryta bort objektet med stor kraft och bitar av objektet sitter kvar i plattan och bitar av plattan är kvar i objektet, det talar ju för att man kommer slita ut plattan rätt fort (och riskerar att förstöra en del objekt):
Bild

Jag har inget emot Zyyx, tycker snarare att det är jättekul med svenska utmanare, men just heated bed ser jag som en nödvändighet på en skrivare och kan inte förstå varför dom har utelämnat det.

Jag kan komma på en anledning till varför dom väljer att inte ha heated bed, och det är att om det skulle bli varmt i kammaren skulle dom få ett halvjobbigt problem när feedermotorn blir för varm och börjar grinda filamentet eftersom dom kör direct-drive med motorn inne i kammaren utan möjlighet till bra kylning av motorn... men det känns som att man snarare borde skaffa heated bed och sen lösa en bra kylningslösning av motorn.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Ultimaker 2 är en trevlig maskin, min har funkat i stort sett felfritt i snart ett år nu, men även den har några svagheter/egenskaper som är värda att nämna:

- Den är exceptionellt snabb i och med att trådmatningen sitter på ramen istället för på skrivarhuvudet, men trådmatningen långt från munstycket gör det krångligare att använda flexibla filament.

- Teflon-isolatorn innan munstycket är en känd svaghet. Den deformeras med tiden, särskilt om man skriver ut vid hög temperatur, och orsakar tillslut problem med trådmatningen. (Både Ultimaker och jag och flera andra jobbar på olika lösningar för detta). Teflon-isolatorn begränsar också temperaturen till 260 grader vilket gör att polykarbonat är svårt att skriva ut.

- Munstyckena är inte utbytbara. Sliter man ut munstycket får man köpa hela heater-blocket och detta är dyrt och riskfyllt att byta på grund av en något tveksam konstruktion. Så länge man skriver ut vanliga plaster från kända tillverkare är detta ett mindre problem men när man börjar med partikelfyllda plaster som lätt sätter igen eller sliter på munstycket så blir detta till en betydande nackdel.
Jag har en lösning för detta på gång dock: http://umforum.ultimaker.com/index.php? ... timaker-2/

- Dubbla munstycken ska man inte förvänta sig att Ultimaker 2 får i närtid. Men å andra sidan verkar det generellt vara svårt att hitta nån konsumentmaskin som funkar klockrent med dubbla munstycken.

De stora fördelarna med Ultimaker är just att de är såpass vanliga och att supporten från UM-forumet är utmärkt. Ultimaker själva har väl lite tveksam support, men för oss i Sverige så finns 3Dverkstan som är otroligt hjälpsamma och snabba.
Som du ser ovan så är fördelen just med Ultimakern, bortsett från dess prestanda och driftsäkerhet, att det är en öppen plattform och att så många håller på med den.
Det var just därför jag valde den, medveten om att även den kan ha brister men också medveten om att det är en maskin som man kan felsöka, uppdatera och bygga om utan att någon hindrar en.
Skriv svar