Bygga in bluetooth audio sändare i maskiner

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
biljon

Bygga in bluetooth audio sändare i maskiner

Inlägg av biljon »

Jag driver en verksamhet där jag har ett flertal maskiner som har inbyggda ljudpaket i form av förstärkare/högtalare som jag vill kunna sända ljud från via bluetooth till operatörer som sköter maskinerna.
Jag är ganska grön på detta och funderar på om detta är möjligt att göra?
Tanken är att varje maskin ska få en unik sändare som sedan kopplas till operatörens hörlurar.
Maskinerna står bredvid varandra med ett par meters mellanrum. Problemet är att operatörerna använder personliga lurar, hur funkar det vid uppkoppling mellan lurar och maskin? På något sätt måste operatören veta att det är rätt maskin dom kopplar upp sig mot. Som jag förstått så har ju lurarna oftast ingen aning om vad dom kopplar upp sig mot utan det sköts av sändaren? Hur funkar det då ingen av varken sändare eller mottagare inte har någon display eller liknande?

Vore kul med lite idéer runt detta, om det nu är möjligt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Bygga in bluetooth audio sändare i maskiner

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Utan att veta den riktiga användningen så kanske det krävs en "server" som kan identifiera sändaremaskinen och vidarebefordra meddelandet till behörig lyssnare!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns väl färdiga moduler som man skickar t.ex. linjesignal in i och som sänder ljud som blåtand, tänkta för att ansluta analoga ljudkällor till blådtandhörlurar?

Jag antar att man bara trycker på nån "para ihop"-knapp på båda enheterna och så sköter det sig självt.

En sådan borde gå att ansluta på rätt ställe i maskinen.
biljon

Inlägg av biljon »

Server låter tyvärr för tillkrånglat då maskinerna bytts ut och flyttas om ofta.

Jag har kollat lite på sändare med linjesignal in, dock verkar det vara svårt att klara hopkopplingen då jag inte vet vilken maskin jag kopplar mot.
Det är just identifieringen/hopkopplingen som verkar vara svårast att lösa eftersom det finns så många sändare i lokalen.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Man borde väl kunna ha personliga sändare också, som är parade med de personliga lurarna.

På varje maskin får man ha linjesignal och eventuell spänningsmatning framdraget till en liten hylla där man lägger sin sändare när man ska jobba med den maskinen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ihopkopplingen görs väl genom att man trycker på knapp på båda enheterna samtidigt.

Det blir antagligen kaos om alla ska göra det samtidigt vid ett skiftbyte, men om det däremot görs mer sällan så torde det fungera.
Skriv svar