Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Så fixar jag verktygsbyte

Inlägg av Perkla »

Tänkte sätta mig ner och försöka designa en dust shoe i Artcam för min fräs nu, dom jag hittat på nätet passar inte, jag har verkligen tajt på baksidan av spindeln mot Z axeln och dess platta. Blir inget avancerat, nått enkelt så jag kan ta fram en prototyp för att se om det skulle funka.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det som gör det hela lite svårt är att det är verkligen trångt runt spindeln.. hmm, måste nog klura lite mer på saken o se om man kan tänka fram en fungerande dam sko, vette fan, Måste ju se vilken typ av damsugare man ska ha åxå så man vet vilket mått som ska passa.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag kan använda Artcam för att tex fräsa en ficka utifrån önskat mönster eller avbildning, jag förstår inte riktigt hur det går till med valen som finns på bilden nedan, Start punkt fattar jag dock, om den ska börja med ytterlinen eller i mitten. Men den andra, Raster och Offset.. vad betyder det ? Och vad betyder Cutt direction climb och Conv ?

Skulle vara tacksam för hjälp... :D

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Climb/Conventional = Med/Motfräsning
http://www.harveytool.com/secure/Conten ... illing.pdf

Om vi säger att det är en fyrkantig ficka mellan X0Y0 och X100Y100 du ska fräsa så betyder:
Raster = den fräser "linje för linje" från ena sidan till den andra, tex gör linjer som går från X0 till X100, och stegar några mm i Y mellan varje linje tills den når Y100
Offset = den fräser mindre/större fyrkanter tills att den har tömt hela ytan (mindre och mindre om du börjar utifrån, större och större om du börjar inifrån)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jasså det är så det funkar, vad man än väljer så kommer den att tömma ytan på material.. antingen linje för linje eller varv för varv i en fyrkant, antingen med start från ytterkant eller innerkant beroende på vad jag väljer..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Japp, stämmer bra, och om du markerar två former, tex en fyrkant med en mindre cirkel i, så kommer den att tömma mellanrummet mellan dom.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Om du behöver hitta info om skärhastighet "VC" för olika material så titta i datablad för den typen av fräs du använder.

Du får skilja på skärhastighet och ingrepp,
VC är hastigheten du skär med "periferi hastighet på skäret eller hastigheten skäret skär i materialet" och det finns rekommendationer i databladen och detta skiljer lite mellan typer och leverantörer.
Har du för högt VC så smälter materialet.
Tycker själv att vanligt järn är lättast att se skillnaden på, Om du har lågt VC så ändrar inte spånerna färg, ökar du lite så blir spånerna blå eller bruna "Lagom", Ökar du på för mycket så kommer spånerna glöda.

Matning/Ingrepp är hur mycket du skär/tand vid ett varvtal, i mjuka material kan man ta ganska mycket medans i hårda så blir det mindre "Det finns rekommendationer i databladet för fräsen/material och storlek".
Här kommer din utrustning visa färgen, liten vek maskin klarar inte stora ingrepp.
Här är det viktigt att tänka sig för,
En fräs skall skära och inte slipa/gnugga bort materialet.
Om du gör ett skär med fulla bredden så måste spånerna få plats i fluterna, Kör man med en 1 tandad fräs så kommer du kunna ta djupt och mycket men går man på en 4 skärig så kommer kanalerna fyllas och pinnen kan då inte skära utan trycks istället genom materialet och går troligtvis av.
Tittar man på skillnad i matning så skall du mata 4*hastigheten med 4 skär jämfört med en 1 skärs vid samma varvtal för att ta lika/tand.

Så har man en maskin som klarar 24Krpm så passar den nog bäst för fräsar med liten diameter annars blir VC för högt.
Och skall man nu köra i 24Krpm så gäller det att matningen hänger med annars skär inte fräsen utan skrapar och kommer bli varm och istället smälta materialet.

För att beräkna så har jag skrivit detta program, Här kan du lägga in dina egna verktyg och material.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=75048
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag var jag och hämtade en bit ABS plast, 2mm tjock, på samma ställe blev jag visad till skrotlådan där dom slänger olika frässtål som oftast är i OK skick fast dom går till skrot, ofta används dom bara en gång sen kastas dom, han frågade om jag ville ha så jag tog några, kommer nog försöka få lite mer stål därifrån.. det här är ju tyska kvalitéts stål dessutom, dom har endast kört plast med dom åxå. Kändes bra, ska kolla om det är nån av dom som är nått att ha, resten slänger jag nog.

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor

Re: Perklas CNC 3040 - ABS Plast + Fräs stål idag Måndag

Inlägg av X-IL »

De där fräsarna slänger du inte! Man ser ju inte skärpan på bild, men typen av fräs är ju precis rätt för dig och dina behov. Hittade jag en sån källa skulle jag smörja den med fikabröd...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du de där stället håller du varmt. Och som sas fikabröd och plocka för du kan köra åtskilliga timmar med sådant material!! :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det står HG Made in Germany på alla stålen ser det ut som, alla är vassa som fan, jodå jag ska faktiskt mata på med vetelängder och kanelbullar o se om jag inte kan komma över lite mer sånna där stål i olika dimensioner, idag fick jag tag på flera Enskäriga stål som dom kört i plast med, han sa ju själv att detta kan vara rena guldgruvan för mig.. men inget att ha för dom då dom går till skrot mer eller mindre sen dom anses vara förbrukade.

Han sa att jag skulle vara lite tyst om var jag fått tag på grejerna så det kommer ingen aldrig nånsin får veta av mig i alla fall :D Ja det var chefen jag pratade med så..

Men känns fint att få tag på dom här i alla fall.. nej jag ska inte kasta dom, ska testa dom först...

Köpte ett litet enkelt billigt sortiment idag, behöver få bort lite saker från bordet, tog en bild på ett av stålen åxå, ser blanka och fina ut.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det där är helt rätt typ av fräs för att köra plast i din maskin, get going :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja han sa det åxå, eftersom dom kör 99% plast på det där företaget så är det mest sånna stål dom har, en och två skäriga, dom hade en annan bytta med ett få tal större grejer i åxå men inget som passar min fräs.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Måste försöka sätta mig ner med Artcam lite och se om jag kan få till en exakt kopia av ett sånt plektrumskydd, den filen som jag fick skickad till mig är inte helt bra, den är lite förstå på vissa ställen och skruvhålen stämmer inte, vill försöka få det så exakt som möjligt, vette tusan hur man fixar så bara vissa bitar av ytterkonturen går att marker, tänker mig där Hals och stall ska vara, där ska det inte fräsas med nån V fräs.. det ska vara rakt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är fan svårare än man tror att fixa en sån här avbildning av tex ett plektrumskydd, vette fan om jag fixar det alltså, haha, mycket kvar att lära än.. :humm:
Skriv svar