Bygga slutsteg för hemmabruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Re: Bygga slutsteg för hemmabruk

Inlägg av überfuzz »

19 - 0 - 19 kan du väl få till en potential av ca 27 Vdc... Behöver du ±15 så kan det nog funka?
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

19 - 0 - 19 kan du väl få till en potential av ca 27 Vdc... Behöver du ±15 så kan det nog funka?
Skillnaden mellan -19 och +19 är ju 38? Är det så mycket som 10V förlust efter en sån omvandling?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Eh... 19 Vac kan du likrikta till ca 27 Vdc.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Hur kommer du fram till de siffrorna då?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Googla likriktare!

Spänning hos växelström * sqrt(2) = maximal likspänning
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Då blir det alltså 220 * roten ur 2 = 311,12 VDC? Vart kommer 27VDC ifrån? xD Sorry men jag e fruktansvärt dålig på ellära nu för tiden. Hade MVG i ellära när jag gick på gymnasiet och nu 2 år efter har jag typ tappat allt, pinsamt...
Borre

Inlägg av Borre »

Sekundärsidans spänning såklart, 19*sqrt 2 = knappt 27V.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

MVG saru... :humm:

Primär brukar den man kopplar in till spänningarna man har, dvs växelströmsspänning du har i ditt vägguttag i ditt fall ca 230 VAC. Sekundärerna är de spänningarna du vill ha ut. Tyvärr så funkar inte växelströmsspänningen från vägguttaget så bra i halvledarkretsar. Du vill alltså växla ner spänningsfallet till något du kan använda. Det är ganska vanligt att man skriver tex 20 - 0 - 20, eller 20 - 20. Det som avses då är den oscillerande spänningen, dvs växelström, i sekundären, eller med andra ord utgången från transformatorn. Om vi skippar fysiken som beskriver hur likspänningen räknas ut i en vanlig typ av likriktare kan vi istället approximera likspänningen till sekundärspänningsfallen * 1.4. För dig ser det ut som att du har sekundärer på 19, 16 volt ac. Dvs du kan få ut ett spänningsfall på 19*1.4 och ett på 16*1.4.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Åh såklart, va dum jag e! -.- Ja, mot all förmodan så fick jag mvg i slutbetyg i ämnet ellära... Har fruktansvärt uselt minne antar jag xD

Tack för de detaljerade svaren, det behövdes kan jag säga. Nu ska jag banne mig inte glömma av det igen! Finns en tredje sekundär som jag inte vet vad den ligger på, den är troligtvis högre än 19V då den är till själva förstärkaren. 16V och 19V är om man ska koppla in radio och cd modul.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trafon i en förstärkare har väl ofta en rätt kraftig lindning till slutsteget och i övrigt bara rätt klena lindningar för att driva försteg (och som på din Fisher externa utgångar för att driva några separata prylar).

Du kan ju annars börja kolla lite vad som är trasigt i den stärkaren. Om du har bara lite tur så är likriktarbrygga och glättningskondingar friska, så har du hela nätdelen. Du har ju också hela lådan och kylfläns färdigt.

Om du har tur så är det nåt trasigt i försteget, då kan du bara koppla förbi det och så har du ditt färdiga slutsteg. :wink:
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Den förstärkaren har krånglat sedan jag fick den av mormor och morfar då den var defekt. Har säkert lagat den minst 6 gånger å alltid är det något nytt fel. Kondensatorerna (de stora) är körda, volymreglaget är kört och någonting med switchen on/off som gör att trafon inte får någon spänning. För ca en månad sen gav jag upp hoppet för den då den bara kostade pengar å tid å inte gav något tbx tyvärr.

Jag tänkte faktiskt ta ur det oväsentliga i lådan och lägga i det nya. Kommer använda huvudlindningen som är till slutsteget till det nya slutsteget då jag fått det mätt nu och det visade 25VAC vilket blir ca 35VDC om jag räknat rätt. Mur jag ska göra med volym, eq och balansering kommer bli krångligt för det är digital input (sån där kabel som påminner om en SATA-kabel fast man ser kablarna) till dom :/
Tekko

Inlägg av Tekko »

Där har du fel, det finns inget digitalt öht i den där stärken, det närmaste digitalt du kommer här är på/av brytaren.

Manual med schema finns här: http://elektrotanya.com/fisher_ca-67.pdf/download.html
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Då misstog jag mig, tänkte la för mycket på SATAkabeln... Nåväl, verkar jättekrångligt å koppla om dem ju :/
opampen

Inlägg av opampen »

Det är en sådan här trafo du ska ha, se länken nedan. Och visst räcker det med en trafo, förutsatt att den har dubbla lindningar. Denna räcker till för båda kanalerna!

Det är att rekommendera att du använder en ordentlig trafo. Snåla inte på nätdelen, du får bara ett uselt resultat! 24V. AC, alltså växelspänning blir ca.34-35 V. efter likriktining. (24*1.41= 33.8V.).

Använd rätt grejer och gör det ordentligt från början. Att hålla på och "fuska" med att ta gamla uttjänta trafar från gamla apparater känns inte seriöst. Att bygga ett riktigt slutsteg är ingen lek utan kräver en del och kostar lite. Har du inte råd med en riktig nätdel tycker jag du ska vänta till du sparat ihop till det.

Titta på detta projekt, det är en föregångare man bygger här: TDA2050, men titta på nätdelen det är så här du ska bygga den! http://diyaudioprojects.com/Chip/DIY-TD ... Amplifier/ Skillnaden är att de använder endast 18V. från trafon du ska ha 2*24V. AC.

Säkert kan du få många bra förslag i övrigt också hur du bör bygga din stärkare.

Du har ju fått en del förslag på hur du ska koppla in trafon rent elektriskt. Men läs gärna på så du gör rätt. En sådan trafo har väldigt höga kortslutningsströmmar om det blir fel!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18841
Senast redigerad av opampen 21 december 2014, 15:41:54, redigerad totalt 5 gånger.
opampen

Inlägg av opampen »

firrefisken skrev:
Själv brukar jag bygga i rör, bra för nybörjare eftersom det krävs ganska mycket tokerier innan man sabbar något. Med det sagt, om jag skulle bygga en HiFi-mojäng idag skulle jag välja ett klass D-slutsteg. Då finns det schysta delar man kan bygga ihop till riktigt fina grejer, utan så mykcet pill.
Håller mig gärna en bit ifrån rörförstärkare då min kompis varit med om en stark elchock av just en rörförstärkare som han byggt själv :P
När det gäller LM3886 ska den matas med ca.+/-35-40 V. DC, alltså efter likriktning och glättning. Det är då lämpligt med en trafo på 24-28 V. Du måste alltså skapa symetrisk matning för att slippa utgångkondensator. Effekten (VA)på trafon bör vara omkring 100VA. Filterkondingarna(glättkondingar) ska vara 2*10 000µF eller större.
Okej, om jag vill slippa utgångskondensatorer så måste jag skaffa en trafo som ger 35-40 VDC alltså? Förmodar att det är billigare att köpa en trafo som ger 24 VAC och sen likrikta till 35 VDC istället? T.ex denna trafon http://www.ebay.com/itm/Transformador-t ... 35d736998b och denna kondensatorbank http://www.ebay.com/itm/4-10000uF-50V-R ... 3375fa4a10 fast den ger ju ut 50 VDC?
Den trafon ger ju bar ut en gånger 24V. eller 2*12 V. Du ska ha 2*24 V. och efter likrikting blir det ca. 2*34-35 V.
Skriv svar