Hur kopplar jag på DIN skena?
Re: Hur kopplar jag på DIN skena?
Men ska du inte ha K1=grön knapp som start?
och K2=röd knapp som stopp?
E-Stop är ritad NO då lär man hålla in den hela tiden medans man kör.
och K2=röd knapp som stopp?
E-Stop är ritad NO då lär man hålla in den hela tiden medans man kör.
Testade snabbt nu och kopplade in K1, K2, 13/14 samt gröna lampan enligt min skiss och mycket riktigt fungerade det inte att ha gröna lampan där. Koppade jag förbi den så fungerade det som tänkt, att grön knapp (K1) slår till och röd knapp (K2) slår från. Dvs blir det en växlande funktion.
Men vart bör jag då koppla in gröna lampan? för att få den att lysa?
Men vart bör jag då koppla in gröna lampan? för att få den att lysa?
Ok, har nu reviderat skissen till något som faktiskt fungerar 
Så, frågan som nu kvarstår är hur detta hade kopplats av någon som kan det. dvs för att få en snygg installation/kabeldragning. Hur många plintar går det åt och ska man skaffa 4 poliga plintar för att få det "rätt"?
Nu är det ju bara inkopplat på skrivbordet och är en satans röra med kablar. Så vill man ju inte ha det.

Så, frågan som nu kvarstår är hur detta hade kopplats av någon som kan det. dvs för att få en snygg installation/kabeldragning. Hur många plintar går det åt och ska man skaffa 4 poliga plintar för att få det "rätt"?
Nu är det ju bara inkopplat på skrivbordet och är en satans röra med kablar. Så vill man ju inte ha det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hade ritat det annorlunda och kopplat lite annat, by the book så att säga.
Ska jag rita upp det?
Ska jag rita upp det?
Hemskt gärna! Har som sagt aldrig kopplat sånthär tidigare.
ska nödstoppet sitta utanför lådan blir det väl 3 plintar annars 1 om du har noll och jordskena.
Var hade du tänkt sätta dina plintar? Normalt i apparatskåp använder man inte plintar till annat än anslutningar utåt, eller möjligen mellan skåp om de byggs ihop på verkstan och sen skeppas ut. Som tidigare sagt syr man ihop slingorna, med max två trådar per skruv på komponenterna (enligt tillverkarens föreskrifter), ser inga problem att göra så här med.
Schema för apparatskåp ritas vanligtvis med en fasen högst upp och sen "faller" kopplingarna vertikalt över pappret ner not nollan som ligger horisontellt längst ner.
Anslutningar för externa komponenter drar man ner nedanför N strecket.
Eller så vrider man allt 90 grader..
http://www.axplock.com/el-lara/img/kretsschema_2.gif
Var hade du tänkt sätta dina plintar? Normalt i apparatskåp använder man inte plintar till annat än anslutningar utåt, eller möjligen mellan skåp om de byggs ihop på verkstan och sen skeppas ut. Som tidigare sagt syr man ihop slingorna, med max två trådar per skruv på komponenterna (enligt tillverkarens föreskrifter), ser inga problem att göra så här med.
Schema för apparatskåp ritas vanligtvis med en fasen högst upp och sen "faller" kopplingarna vertikalt över pappret ner not nollan som ligger horisontellt längst ner.
Anslutningar för externa komponenter drar man ner nedanför N strecket.
Eller så vrider man allt 90 grader..
http://www.axplock.com/el-lara/img/kretsschema_2.gif
Inte så stor skillnad mot det du kommit fram till, men den du har nu, vad händer om du tycker in båda knapparna?
Man kan även ändra på den jag rita, byglar 13 och 43, blir nog snyggare, funktionen blir den samma.
Man kan även ändra på den jag rita, byglar 13 och 43, blir nog snyggare, funktionen blir den samma.
Tack!
Jag har tänkt skaffa ett apparatskåp men vet inte hur man bestyckar det korrekt. Tycker det borde vara skenor för L1, N och PE, är det så man gör? eller kopplar man inkommande L1, N och PE till varsin kopplingsplint/list. Hittar ingen enkel beskrivning med bild på nätet men jag söker väl antagligen på fel saker.
Nödstoppet är en vanlig sån rund knapp som man vrider medurs för att sluta kretsen och trycker in för att bryta. Den och de gröna och röda knapparna ska sitta i dörren på apparatskåpet (eller om jag snickrar ihop en egen liten låda med frontpanel)
Jag har tänkt skaffa ett apparatskåp men vet inte hur man bestyckar det korrekt. Tycker det borde vara skenor för L1, N och PE, är det så man gör? eller kopplar man inkommande L1, N och PE till varsin kopplingsplint/list. Hittar ingen enkel beskrivning med bild på nätet men jag söker väl antagligen på fel saker.
Nödstoppet är en vanlig sån rund knapp som man vrider medurs för att sluta kretsen och trycker in för att bryta. Den och de gröna och röda knapparna ska sitta i dörren på apparatskåpet (eller om jag snickrar ihop en egen liten låda med frontpanel)
Allt som går in och ut ur ett apparatskåp går på plint, invändigt brukar det bara gå mellan komponenterna. Och som det skrevs tidigare, max 2 kablar per skruv.
Radplintar är ett bra sökord.
Plintarna finns i grått, blått och gulgrönt så både plintar och trådar är blå respektive randiga för nolla och skyddsjord.
Du kan komma att behöva ändstöd också.
Använd svart för alla faser och påslag.
Du sätter en plint för varje tråd i varje ledning, så att du inte behäver koppla mer än en tråd i varje plint.
Typ så här:
Plintarna finns i grått, blått och gulgrönt så både plintar och trådar är blå respektive randiga för nolla och skyddsjord.
Du kan komma att behöva ändstöd också.
Använd svart för alla faser och påslag.
Du sätter en plint för varje tråd i varje ledning, så att du inte behäver koppla mer än en tråd i varje plint.
Typ så här:
Kod: Markera allt
IN UT E-stop
L N PE L N PE ut in
1 2 3 4 5 6 7 8
Har en hel jäkla hög PHOENIX 3-nivåersplintar liggande (2PE) och en del gavlar, om du vill ha billigt.
Senast redigerad av TomasL 20 december 2014, 20:33:57, redigerad totalt 1 gång.
Fundera ut hur många du vill ha, och ge ett bud, typ 75% av priset du normalt får betala.
Sätt in dem på ett vettigt 90-konto, typ UNICEF/Läkare utan.. eller liknande.
Förbehåller mig dock rätten till ersättning för porto om det blir väl högt.
Sätt in dem på ett vettigt 90-konto, typ UNICEF/Läkare utan.. eller liknande.
Förbehåller mig dock rätten till ersättning för porto om det blir väl högt.
Nu när jag sökte på Phoenix plintar så hittade jag denna bild som gjorde att poletten trillade ner
Kontaktbrygga, har du några sådana? Jag har inga till mina 6 plintar av okänt märke.
Har ingen aning om vad man får betala för dessa plintar så bli inte förnärmad om jag bjuder för lågt. 40st för 200kr till Barncancerfonden, plus porto?

Har ingen aning om vad man får betala för dessa plintar så bli inte förnärmad om jag bjuder för lågt. 40st för 200kr till Barncancerfonden, plus porto?