Linux-installation Problem... # Ny fråga #

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eftersom det är en ganska ny installation så har jag inget emot att byta till Debian eller Gentoo. Dessutom är det lite kul att jämföra olika "Linuxar".. :)

Håller på att tanka ner Gentoo nu. Såg att det fanns tre olika:
Minimal, Universal, Package. Tankar ner "Universal". Behöver jag Package också? Hm, det märker jag nog.. :)

edit: Fedora låg på 4st cd-skivor. Gentoo på 1st? Tja, inte för att jag har något emot det.. :) "Bara" tre timmar kvar, sedan är filen hemma. :roll:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tanka bara den minsta!

Den minsta tar allt från nätet, på detta sätt slipper du få gammalt skräp, då det nyaste som finns i portagen installeras. Dessutom slipper du tanka paket du inte vill ha.

Före du börjar installera Gentoo, är det en stor fördel att skruva upp datorn och kolla exakt vad du har för nätverkskort, ljudkort, grafikkort etc.
Annars kan det bli problem när du skall ha konfigurerat kerneln.
En del går dock att få fram via kommandot "lspci".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tips! :)

Har laddat ner filen nu. Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ge upp att kompilera saker själv. Det ställer bara till med en massa besvär. Dels måste du manuellt hålla på och uppdatera programmen hela tiden och dessutom brukar det saknas rutiner för att göra en fullständig borttagning när man gör på det sättet. Det är ytterst sällan man behöver ett program som inte finns i paketsamlingen. I fallet med PHP, så finns den garanterat som ett färdig paket till Feodora.

Jag rekommenderar Debian annars. Debians paketsystem klarar jag mig inte utan iaf. :)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag är uteslutande Debian sedan 10 år tillbaka, har pillat med Slack på några servrar ibland, men det har blivit rätt tillfälligt.

Nackdelen med Debian är ju att man måste köra unstable för at få tex PHP5 (om det nu ens finns där, det gjorde det inte senast jag kollade, men det var ett tag sen). Och en av de stora fördelarna med Debian är ju att systemet är stabilt och bra om än lite gammalt av sig. Skulle aldrig drömma om att köra mina servrar på nåt annan än deb-stable.

I stort sett det enda som jag kompilerar själv är just php, övrigt suger jag ner via apt-get.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ja, det tar ju ett tag för "nya" paket att nå stable. Däremot är dom snabba med säkerhetsfixar.

Kör man stable på servern (som man bör) och vill ha version 5 av PHP så kan man ta dom från t ex http://www.dotdeb.org/ . Sökvägarna finns på:
http://www.dotdeb.org/mirrors
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var många bud om vad som är bäst. :)

Startade installations-CD'n för ett tag sedan. Nu när jag kikade på skärmen stod det:

hdc: Lost interrupt
hdc: DMA interrupt recovery
hdc: Lost interrupt
hdc: DMA interrupt recovery
osv..

Hm?
Den burken har kört Win98 oavbrutet i över ett år utan problem. Hårddisken jag kör med nu är helt ny.

Kollade CD-skivan innan installationen och iso-filen hade "packats upp" korrekt. Är inte Linux känt för att vara stabilt? Den hann inte ens köra färdigt installationen... :roll:

edit: Startade om datorn (och installationen). ISO-Linux körs igång. Datorn jobbar i någon minut, men sedan startas datorn om. :( :(

edit nr2: Provade igen. Denna gång fick jag följande meddelande:

isolinux: Disk error 80. AX = 42AF. drive 9F.
Boot failure: Press any key to retry...

Menar den hårddisken eller cd-skivan?

edit nr 3:

cykze:
"Ge upp att kompilera saker själv."
Hm, men vad gör man när de flesta filer bara finns okompilerade och när "alla" guider bara utifrån dessa filer? :roll:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Har du hårddisken i första platsen på första IDE-kanalen?
I de flesta datorer brukar man lägga hårddisken som första enhet på första kanalen och cdn som första enhet på andra kanalen.
Ifall du har det så är det CD-stationen den klagar på. Är det så, kan du ju slita bort den från någon annan dator medan du installerar... :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

För det första: Linux är en kärna, inte operativsystem!
Linuxkärnan får du knappast att låsa sig, däremot kassa installationsprogram kukar säkert ur.
Resten:
Jag är också Debianist sedan urminnes tider, något annat lär det heller inte bli som alternativen ser ut just nu. :)
Ett mellanalternativ till stable och unstable är alltid testing, och dessutom finns det ju säkerhetsuppdateringar (till apt givetvis) på security.debian.org för testing.
Är dock osäker om PHP5 finns för testing? Kör unstable själv på egna servern. :D
Sa jag, kör Debian istället nånstans? :)

Någon som framkom tidigare i tråden;
Jag brukar ha för vana (och det är nog mer en standard) att köra alla "egenkompilerad" program under /usr/local/ eftersom Debian aldrig lägger något där. Kollade i POSIX katalogstandard, men /usr/local finns inte angivet som något särskillt vad jag kunde se (konstigt nog).
Men PREFIX ligger ju till /usr/local på nästan alla source-paket.
Däremot får man lägga in /usr/local/lib i /etc/ld.so.conf och köra ldconfig manuellt för att installera libraries under /usr/local/.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Speakman, ja, Linux är kärnan, GNU operativsystemet.

Egentligen skall man väl säga att man kör GNU/Linux, men gnu faller rätt lätt bort... :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Nej, egentligen är distributionen operativsystemet. GNU/Linux innebär egentligen att den tillhör till "communityn" GNU. Linux är fortfarande bara kärnan.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Macce:
Hårddisken sitter mycket riktigt på första platsen på första IDE-kanalen. CD-enheten som första enhet på andra IDE-kanalen.

Provade igen och den här gången gick installationen längre. Kom till prompten, men strax innan står det "DMA interrupt recovery". Ska prova en annan CD-enhet.

Speakman: Om distributionen är operativsystemet så finns det alltså en stor mängd operativsystem som kan köra Linux? ..eller? ..Vad rörigt det blev nu. :roll:

edit:

Måste jag ändå kompilera PHP, Apache, SQL och installera dessa "manuellt" (dvs i ett terminalfönster t.ex) ? Vad är det som gör något mer lättjobbat i t.ex Gentoo än i Fedora om man ändå gör på samma sätt? Förstår inte riktigt...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Absolut, så är det. Debian kan t.ex. köras med HURD istället för Linux om man så önskar. Samma OS men annan kärna. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intressant. Hade helt missat att det var så..
Tack för upplysningen! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, det var inget fel på varken cd-skivan eller cd-enheten...

CD-skivan kommer från ett 50-pack där jag har använt ett 40-tal på just denna cd-enhet utan problem.

Denna cd-enhet hade inga problem med Fedora. Att starta Gentoo från cd-skiva tar jättelång tid när det fungerar. Men oftast får jag diverse fel av typen jag skrivit tidigare.

Tankar hem Debian nu...
Skriv svar