Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1
När man ser hur besvärligt det verkar vara att sätta upp linuxcnc så kan jag verkligen rekommendera grbl/arduino.
Ända "problemet" jag hade med den var att hitta vilka trådar i parallell kabeln (avklippt) som gick till vilket stift för att ansluta till rätt pinnar på arduinon.
I övrigt var det nästan plug'n'play.
Ända "problemet" jag hade med den var att hitta vilka trådar i parallell kabeln (avklippt) som gick till vilket stift för att ansluta till rätt pinnar på arduinon.
I övrigt var det nästan plug'n'play.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
I stort sett P'n'P med Mach3 också dvs fan så mycket enklare än LinuxCNC.
Köp eller bygg en cyklon alt. thien-separator så kan du använda valfri dammsugare och slipper slösa påsar.Perkla skrev:grovis är svårt att hitta för bra priser, det är trist...
http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... iative_id=
http://woodgears.ca/reader/walters/cyclone.html
http://madebyjohn.blogspot.se/2011/11/m ... ector.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... kon-2.html
Det är inte Linuxcncs fel att det var krångligt att komma igång, det var bland annat avsaknaden av dokumentation till fräsen, så sluta med skitsnacket.
Ja det stämmer bra, och i kombination med dålig baskunskap i ämnet. Hade verkligen underlättat om jag fått nån form av dokumentation som passar denna maskin, fick bara en snabbguide i Mach3 på papper..Det är inte Linuxcncs fel att det var krångligt att komma igång

Vad beror det på att när man fräser i trä så blir det lixom flisor som sitter kvar ?, ungefär så här..

-
Trä är fibröst men om du kör typ 0.5mm djup lite mindre matning full spruta på spindeln och flera körningar till önskat djup, du får laborera med matningen, verktygets skärpa spelar oxo in 

Jag hade tänkte mig ungefär som så att jag tar mindre matning än tidigare och absolut fler steg om jag ska fräsa djupt, bara lite åt gången, kanske 2mm per varv eller så, på bilden körde jag 400mm i matning och full fart på spindeln och djupet 2mm.. skäret jag använde var det jag fick med maskinen, en 3 skärig pinnfräs. Jag har ju notfräsar åxå fast minsta är 6.35mm och det blir svårt att fräsa små detaljer med en sån..
Du måste nog skaffa bättre fräsar.
Sedan har jag märkt att med små fräsar får de inte kasta för mycket i chucken.
Då blir resultatet som du visar.
Sedan har jag märkt att med små fräsar får de inte kasta för mycket i chucken.
Då blir resultatet som du visar.
Du menar glappa i chucken ? Verkar inte finnas nått glapp i min chuck att tala om i alla fall..
Det kan kasta utan glapp, sätt en indikatorklocka mot skaftet på frässtålet mellan muttern och skären och snurra spindeln för hand.
Jasså jaha på så vis, nja har ingen indikatorklocka, antar att jag ska lära mig lite sånna där saker sen, känns inte viktigt just nu.. dock borde det ju gå att få bättre resultat med bättre stål och lämplig matning och så, lär ska undersöka och se 

-
Ett sätt är att använda en offerskiva oppan på för att förhindra flisning typiskt snickar trix 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
känns inte viktigt just nu.. dock borde det ju gå att få bättre resultat med bättre stål och lämplig matning och så, lär ska undersöka och se
I högsta grad viktigt just nu för att se hur pass stort kast du har, som man säger *shit in = shit out*