Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Dagens läxa nummer 1

Inlägg av Perkla »

danielr112 skrev:Jag lyckades alldrig köra utan vatten. Eller jo det gjorde jag men känsligt nåt så satans.
Räcker att du sprayar på med en blomspruta.

500mm/min. 500mm/s är inte ens möjligt :)
Ja fast det blir inte bra för träskivan jag har som skydd på fräsbordet.. under materialet jag fräser. Vatten alltså.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ebay, sök på end mill singel flute eller one flute. Du får tio stycken för 150:-, billigast är att köpa en tum storlek ex 1/8" men du kanske inte har någon spännhylsa för tum. Dom kostar inte mycket.
Storleken gör ju oftast det samma, bara att ställa in rätt offset.

Passa på att köp en beröringsfri varvräknare.
Färgklick på spindeln sen är det bara att mäta.

Ikeas nylontyp skärbrädor har jag använt som underlägg i fräsen, borde fungera bra i ditt fall om du är lite försiktig och dom var inte så dyra.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vad händer om du startar spindeln och trycker på display knappen som sitter där?
Du borde fråga säljaren om en manual till den.
Alternativt skruva upp lådan och se om du hittar något modellnummer till vfd'n
primerone

Inlägg av primerone »

Angående VFD'n. Tidigare i tråden skrev du att displayen visade "r400" när du vred upp den till max. Det är utfrekvensen som visas och den går mellan 0 och 400 Hz. Spindelmotorerna är oftast inte helt linjära med grovt sett kan du räkna linjärt. 0 Hz = 0 rpm och 400 Hz = 24000 rpm (har för mig någon skrev att din spindeltyp maxade 24000).

Jag tror definitivt att din VFD går att styra från mjukvaran, antingen via PWM signal, analog 0-10V eller 4-20 mA. Kan dock behövas en manual på engelska för att lösa det. Firman du köpte fräsen av borde kunna få fram en.

Får passa på att tacka för insikten om MDF som offerplatta. Jag har precis ritat upp en med hål och försänkningar för islagsmutter på undersidan till min lilla maskin. Verkar som jag får skrota den iden nu eftersom MDF + slitage + vatten inte blir så bra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

CPMS skrev:Ebay, sök på end mill singel flute eller one flute. Du får tio stycken för 150:-, billigast är att köpa en tum storlek ex 1/8" men du kanske inte har någon spännhylsa för tum. Dom kostar inte mycket.
Storleken gör ju oftast det samma, bara att ställa in rätt offset.

Passa på att köp en beröringsfri varvräknare.
Färgklick på spindeln sen är det bara att mäta.

Ikeas nylontyp skärbrädor har jag använt som underlägg i fräsen, borde fungera bra i ditt fall om du är lite försiktig och dom var inte så dyra.
Har ikea sånna stora skärbrädor som passar på hela mitt fräsbord eller blir det bara en del då.. har lite problem att få fast grejerna med skenor och bult bara.. :S

Ja men det var ett bra tips, ska kolla upp lite, nu har jag lagt ner för idag, fräste lite trä nu sista två timmarna, riktigt roligt, gjorde några bitmaps till Vector och fräste sen :D.. roligt.. riktigt roligt och lärorikt.

Vad kostar en sån varvräknare ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

primerone skrev:Angående VFD'n. Tidigare i tråden skrev du att displayen visade "r400" när du vred upp den till max. Det är utfrekvensen som visas och den går mellan 0 och 400 Hz. Spindelmotorerna är oftast inte helt linjära med grovt sett kan du räkna linjärt. 0 Hz = 0 rpm och 400 Hz = 24000 rpm (har för mig någon skrev att din spindeltyp maxade 24000).

Jag tror definitivt att din VFD går att styra från mjukvaran, antingen via PWM signal, analog 0-10V eller 4-20 mA. Kan dock behövas en manual på engelska för att lösa det. Firman du köpte fräsen av borde kunna få fram en.

Får passa på att tacka för insikten om MDF som offerplatta. Jag har precis ritat upp en med hål och försänkningar för islagsmutter på undersidan till min lilla maskin. Verkar som jag får skrota den iden nu eftersom MDF + slitage + vatten inte blir så bra.
Ja 24 tusen varv klarar min, jag har kollat i manual men fattar inget alls, därför fick jag ingen värre snurr på den, tycker du ska testa MDF och bilda dig en egen uppfattning, men Vatten och MDF går aboslut inte, den sväller på direkten..
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Skärbrädan är 34x24cm. Kostar 15:-
http://ikea.com/se/sv/catalog/products/art/90202268/

Jag kör med sådana till min 100x60 fräs.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja just.. har en 50mil tur och retur till närmaste ikea så det blir inte att tänka på nu iaf..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Men jag sitter och funderar på att designa mig en Dust Shoe, fan nu när jag fräst trä inatt.. ja natt, klockan är 02:00, så blir hela huset som en spånhög fast jag använder damsugaren, allt kommer inte med verkar det som, en vettig damsugare skulle åxå behövas, ala Jula billigaste möjliga kanske som kan stå under bordet och så slangen upp till skon, ja nått sånt har jag tänkt mig.. jag kan ju rita upp nått i vilket ritprogram som helst som passar min spindel och spara som bild fil och ta in i Artcam och göra om den till Vector utan större problem.

Nu är jag trött, dagen har varit lärorik, ställde till en smärre brand åxå så det luktar lite än, men det var tidigare ikväll, det mesta av lukten är borta nu, det är bra.

Nu ska jag ebaya lite på fräs stål innan ögonen rasar igen...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Köp inte denna, jag har den. Låter som fan, måste använda hörselskydd.
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... re-230030/
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nä ok, hörselskydd är trist :( grovis är svårt att hitta för bra priser, det är trist...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Trist kommentar Perkla :tumner:
Något som är ännu tristare är att få tinnitus bara för att man slarvar med hörselskydd.
Är själv drabbad, så FUSKA INTE med hörseln har du otur så kommer du att höra en ton 24 timmar/dygn resten av dit liv.

Hörselskydd och skyddsglasögon (vanliga glasögon räknas inte som skydd) vid arbete med maskin, det går att köra utan MEN med ökad risk för onödiga skador.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nä du så här är det, Tinnitus har jag haft sen jag var 14år, började lira musik i band som 10åring och krämade redan då på 100% mer än vad öronen klarade, jag har spelat live i på flera årter runt om i landet i minst 15års tid, det var inte förens i vuxen ålder troligen 30års åldern som jag började använda hörselskydd då jag började få så allvarlig tinnitus att jag inte kunde tänka klart, Nåldynebehandling funkar inte heller, går inte bli av med skiten. Självklart är jag noga med hörselskydd men inte när jag damsuger i alla fall. Jag skjuter rätt mycket krut och även där hade jag ej skydd när jag var yngre, nu är man mer vuxen och är mer rädd om öronen...

Jag om nån vet vad tinnitus är, dessutom har jag spelat bort mer än 50% av hörseln på vänster öra, och det är även där som den värsta tinnitusen är. Kvällarna är värst, ligga på kudden, ständigt höra detta oväsen.. urkkk.. det är det som är problemet just nu i skrivande stund åxå, jag borde sova för länge sen, men går inte.

Ska testa ljudbok igen o se, på lite låg volym så man får nått att lyssna på,

Skyddsglasögon, jodå i alla ära, blivit hjärntvättad med det i mitt förra yrke på mekanisk verkstad, vi fick jävlar stor skäll om vi inte använde skyddsglasögon, lika som hörselskydd. Så det vet jag åxå vad det är. Så jag är ganska medveten ang säkerhet, för övrigt har jag ju massa möjliga och omöjliga utbildningar i brand och säkerhet, heta arbeten och massa sånt som kan vara bra att ha :D..

Skydd är jävligt viktigt i nästan alla yrkeskategorier, jag har oftast alltid skydd på mig när jag tex åker cross, eller klipper gräs, kör traktor eller jobbar i verkstan eller på annat sätt använder nån maskin eller så. Ja även när jag spelar musik både hemma och i replokalen, det är så skönt att få bort dom där ljusa tonerna som skär i öronen..

Tycker inte min CNC låter speciellt mycket faktiskt, känner inget obehag, men skulle nog måsta ha skydd med en sån grovdamsugare.

Ja min kommentar var verkligen :tumner: jag håller med, skydd är viktigt.. verkligen viktigt...

Nu ska jag lyssna hur det gick till när Liam Norberg drog på sig en 7:3a på Hall, inte roligt och kan innebära förlängt straff... :S
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kan verkligen rekommendera dig att skaffa några skrubb-fräsar för grovfräsning i ex. aluminium,
det blir ingen fin yta efter dom så man får ta ett finskär med en vanlig pinne efteråt men dom avverkar material i en otrolig takt.
Har en manuell 400kg bänkmaskin (ZX45) själv så jag vet inte hur dom fungerar i en router-fräs men
jag kan inte tänka mig annat än att det blir succé.

Kör den mesta grovfräsningen med en 20mm skrubb och
tar 5-6mm in och 20mm djupt utan större problem i aluminium. :)

Brukar kallas för ROUGHING END MILL på Ebayska.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Min VFD styr jag via mach3. Jag kör via analog ingången och via pwm ut. (lite krimskrams emellan dock) Men det funkar och den stannar och startar samt styr varvtalet som den ska.

Ang vatten och trä så är det värt att offra en träskiva. Jag har ett par skivor som jag kör med oh visst de blir blöta men ska man bara skära ut en bit spelar de ingen roll. Och ska jag bara gravera har jag ingen offerskiva alls.

Min erfarenhet att utan kylning så blir det mest skräp och man får stå och vakta konstant annars för smällter det en gång så har man förstört hela biten sedan.

/D
Skriv svar