Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad
Skulle det inte gå att använda en elektronisk probe och låta fräsen scanna av konturerna?
Kräver väl lika mycket i tid och inlärning som att lära sig ett CAD-program kanske.
Nu har ju plektrumskyddet en fasning men det skulle gå att köra det upp och ner och sen vända på allt eller
lyfta upp skyddet från bottenplattan så proben kommer åt?
Kräver väl lika mycket i tid och inlärning som att lära sig ett CAD-program kanske.
Nu har ju plektrumskyddet en fasning men det skulle gå att köra det upp och ner och sen vända på allt eller
Känns lite komplicerat det faktiskt...lgrfbs skrev:Spänn upp originalet, sätt en laserpekare i spindel och börja skriv cnc kod som gör att laserpunkten följer konturen. När du väl har kommit runt så är det bara att byta till fräsen, lägga in radiekompenseringen och verktygs data samt trycka på start.

Jag vet faktiskt inte hur det funkar.. men det finns garanterat andra som vet hur det funkarCPMS skrev:Skulle det inte gå att använda en elektronisk probe och låta fräsen scanna av konturerna?

Kan du ge en länk till originalbilden samt ett referensmått (totallängd/höjd etc. på plektrumskyddet) så ska vi se om jag inte kan trolla fram en .dxf-fil.
Detta plektrumskydd är 228x290mm och orginalbild finns här...

Nu har jag mätt på dom största ställena så klart.. 

Jag skulle säga att det bästa är att lära dig att rita manuellt med pennverktyget i inkscape eller Illustrator, jag kan rita av den där på typ 20min med bättre resultat än auto-algoritmerna (men då har jag gjort dylika saker hyfsat många gånger)
Vill du ha det automatiskt så väljer jag http://vectormagic.com/ före de flesta andra verktyg
Vill du ha det automatiskt så väljer jag http://vectormagic.com/ före de flesta andra verktyg

Ja jag har sett duktiga folk som kan rita av saker jätte fort i olika program, jag är total nybörjare men får jag hålla på en timma så får jag kanske till nått som är halvskapligt.
Får man med alla radierna i tangent på detta vis?Meduza skrev:jag kan rita av den där på typ 20min med bättre resultat än auto-algoritmerna
Eller blir det bara en massa korta linjer?
Då är det beizierkurvor, hur du sen bereder det till Gkod är upp till dig.säter skrev:Får man med alla radierna i tangent på detta vis?Meduza skrev:jag kan rita av den där på typ 20min med bättre resultat än auto-algoritmerna
Eller blir det bara en massa korta linjer?
Beizierkurvor? Är det detsamma som Nurbs?
Det lär inte vara många styrsystem som har stöd för detta.
Det lär inte vara många styrsystem som har stöd för detta.
Nej du kommer nog behöva dra det genom ett CAM 

Ja, det kanske är en vettig genväg.
Använder du ett foto som förlaga när du ritar?
Använder du ett foto som förlaga när du ritar?
Jag har slängt grejer i kopiatorn på jobbet när jag vill ha en bild med hyfsat lite vinkelfel.
Det brukar bli helt ok då dom har hyfsad upplösning på sin scannerdel.
Det brukar bli helt ok då dom har hyfsad upplösning på sin scannerdel.