Såg på nån homeshopping-kanal häromdagen att istället för att kränga sånadära blekgeleer som dom tidigare gjort numera försöker få folk att köpa en slags låda som man stoppar in i munnen och och går omkring med i en halvtimma. Lådan lyser med UV-ljus på tänderna och vips så är dom 8 enheter vitare än tidigare.
Som kabin belysning är det ju bra - det är mörkt o sen tar du fram kartan så lyser kartan men allt annat är mörkt.
Förutsatt att folk inte tvättar kommandodräkterna i nån mega flashsuper blondin tvättmedel....
Det syns inte heller i ljusförstärkar utrustning - så resten kan fortafarande använda goggles medans en tittar på den svagt vitt lysande kartan eller pappret.
Visserligen kan eventuellt det blåa och vita synas fast denna störning är långt mycket mindre än från en bredbandingare ljuskälla.
Används i vissa fall även i moddade datorer för att lysa upp diverse sladdar och tex vattnet i vattenkylda datorer om det finns en speciell vätska i vattnet som reagerar på sådant UV ljus.
Jag skulle vilja se spektrumet från en sådan lysdiod då dom verkar vara väldigt bredbandiga eller ligger bra bit från det osynliga områden då man ju kan se ljuset utan några problem. UV börjar vid 400nm och vid 400nm kan man bara se det väldigt svagt.
Kjell säljer UV leds för 13kr st och dom börjar på 400nm
"Ström: 20 mA
Spänning: 3,6 V
Ljusintensivitet: 3500 mcd
Våglängd: 400 nm
Lins: Klar lins
"
Ska ta och köpa några och leka med, kanske försöka bleka tänderna .
Jodå, nu har jag varit hos Kjell & Co och köpt några stycken av ren nyfikenhet, eller ren nördighet då jag inte vet vad jag skall ha dem till.
När man tittar på den så lyser den ganska violett, så visst ser man den, men det är väl en del ultraviolett ochså, papper lyser upp en del och "StabiloBossgult" lyser upp rätt bra.
Så om man kommer på nåt kul att göra med dem kan man ju alltid beställa fler. Såg att det fanns på bl.a. http://www.elektroform.se/
Hade en känsla av att även om det står 400nm på en lysdiod så är det lite si och så med det. För rent 400nm ser man inte så bra om ens alls som dessa lysdioder då skall ge ifrån sig, men ändå lyser dom upp ordentligt. Då borde det i så fall betyda att dom är väldigt bredbandiga av sig och att en del av ljuset som man inte kan se är ren UV och att resten ligger över 400nm som man kan se. Hade varit intressant att se ett spektrum från en UV diod.
Uv ljus mycket nära det synliga får ögat att få fnatt.
Du försöker fokusera och hur du än tittar o ögat jobbar så ser du bara en suddig blå skimmrande soppa.