Lite funderingar över verktygsbyte i G-kod
Lite funderingar över verktygsbyte i G-kod
Jag använder i huvudsak två CAM-program, CamBam och HSMXpress, båda funkar fint, men jag har ett problem med koden från HSM. Vid verktygsbyte kan jag inte flytta runt spindeln för att byta och nolla in det nya verktyget. Är det så enkelt att det finns någon G-kod som ställer specifikt detta (letat men ej hittat), eller har jag helt enkelt missat någon annan skillnad koden emellan. Jag har inte grävt så djupt i det utan kom bara att tänka på det nu.
Jag kör Mach3
Jag kör Mach3
Re: Lite funderingar över verktygsbyte i G-kod
Hmm, nej, det ska inte ha med G-koden i sig att göra men det är så klart inte lätt att säga med säkerhet om du inte postar en snutt från respektive CAM-program.
Vid manuell verktygsväxling är det vanligaste att man, i Config->General Config har valet för verktygsväxling inställt på Stop spindle and wait for cycle start. Så, under förutsättning att du kör samma profil (samma .xml) för bägge CAM-programmen så kan jag inte se varför det skulle fungera med det ena men inte med det andra.
Som sagt, posta en snutt från respektive program.
Vid manuell verktygsväxling är det vanligaste att man, i Config->General Config har valet för verktygsväxling inställt på Stop spindle and wait for cycle start. Så, under förutsättning att du kör samma profil (samma .xml) för bägge CAM-programmen så kan jag inte se varför det skulle fungera med det ena men inte med det andra.
Som sagt, posta en snutt från respektive program.
Nu gissar jag lite men om du går in på verktyget i verktygstabellen i HSMexpress och bockar i "Manual toolchange" på verktyget så skulle jag gissa att du får med gkoden för att byta verktyg.
i linuxcnc tror jag inte detta är lika mycket av en issue då man konfigurerar maskinen att alla verktygsbyten är manuella eller inte.
i linuxcnc tror jag inte detta är lika mycket av en issue då man konfigurerar maskinen att alla verktygsbyten är manuella eller inte.
Från CamBam:
Hmmm HSM lägger ju in en del annat, ska undersöka vad alla M-koder gör
EDIT:
Jag kör med samma inställningsfil förstås.
Från HSMXpress:( outer profile )
G0 Z3.0
( T4 : 3.175 )
T4 M6
M3 S1000
G0 X266.5875 Y106.0
G1 F300.0 Z-2.0
G1 F4000.0 Y110.0
G1 Y204.0
G28 G91 Z0.
G90
(2D CONTOUR1)
M5
M9
M1
T2 M6
S24000 M3
M8
Hmmm HSM lägger ju in en del annat, ska undersöka vad alla M-koder gör
EDIT:
Jag kör med samma inställningsfil förstås.
En tanke skulle vara att du mäter in alla verktyg innan programstart så att det bara är att byta verktyget och fortsätta.
Du har en M1:a (optional stop) inlaggd i koden från HSMExpress. Det är inte så att det är när den stannar DÄR som du försöker jogga? (För det går inte)
Men menar du att jag skulle kunna köra cycle start en gång, och sen kommer verktygsbytet och att jag då kan jogga? Hmmm, får kolla på det nästa gång vid fräsen. Så vill jag ju inte ha det i alla fall så får väl försöka hitta om det är en option eller om jag måste göra om postprocessorn.
Nja, det blir lite jobbigt om jag t ex kör med en kort 1/8" först och sen ska in med en lång fräs... Dessutom skulle det kräva att jag kunde montera fräsarna med mycket god repeterbarhet.lgrfbs skrev:En tanke skulle vara att du mäter in alla verktyg innan programstart så att det bara är att byta verktyget och fortsätta.
Men för att jogga måste du ju gå ifrån programkörning. Kan du inte, när den stannar vid m01 hoppa till manuellt och göra det du ska, sen hoppa i programmet till den m01 som du var på och fortsätta?
Om man tex använder Artcam och LinuxCNC som fräsdator... hur skulle man kunna fixa detta då, skulle man kunna lägga in verktygsbyte då direkt i Artcam eller måste man på nått sätt fixa det på nått annat vis ?
Varför använder man M6 vid manuellt verktygsbyte?
antar att dom använder en postis för en maskin med verktygsväxlare.
Säter det är som sagt postprocessorn, och Mach3 har jag ställt in så att den snällt stannar vid verktygsbyte, det är säkert inte "rätt" väg att gå, men har funkat fint i flera år för mig.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Helt rätt väg att gå X-IL, M6 ska stanna och du ska kunna jogga iväg vid verktygs bytet för längdmätning.
Tanken med manuell verktygsväxling (i Mach3) är att man i sina M6Start.m1s och M6End.m1s macron kan implementera exakt vad och hur man vill att maskinen skall göra.
Det vanligaste är att man i M6Start.m1s "sparar undan" den position som verktyget står i. Sen kan man byta verktyg, jogga maskinen (om man vill) för att "nolla om" (om man vill) och när man sedan trycker Cycle Start för att fortsätta programmet exekveras M6End.m1s och där kör man, på ett säkert sätt tillbaka till den tidigare "undansparade" positionen varpå programmet fortsätter.
Det är ett flexibelt upplägg och det går att göra i princip vad som helst men det kan krävas lite handpåläggning i form av macro-kodande.
Jag trodde att det funkade exakt som du ville med koden från CamBam medan koden från HSMXpress gjorde att du inte KUNDE jogga (vilket du kan, när du väl kommer till M6). Men sen skriver du att VILL kunna jogga så jag förstår inte riktigt.
Det vanligaste är att man i M6Start.m1s "sparar undan" den position som verktyget står i. Sen kan man byta verktyg, jogga maskinen (om man vill) för att "nolla om" (om man vill) och när man sedan trycker Cycle Start för att fortsätta programmet exekveras M6End.m1s och där kör man, på ett säkert sätt tillbaka till den tidigare "undansparade" positionen varpå programmet fortsätter.
Det är ett flexibelt upplägg och det går att göra i princip vad som helst men det kan krävas lite handpåläggning i form av macro-kodande.
Jag trodde att det funkade exakt som du ville med koden från CamBam medan koden från HSMXpress gjorde att du inte KUNDE jogga (vilket du kan, när du väl kommer till M6). Men sen skriver du att VILL kunna jogga så jag förstår inte riktigt.