Ny frontplatta till förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Ny frontplatta till förstärkare

Inlägg av überfuzz »

Jag har byggt om en förstärkare så att just inga av reglagen stämmer med den ursprungliga frontplattan. Nu skulle jag vilja göra en ny men vet inte riktigt hur eller vad det finns för alternativ... Några tips?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Ny frontplatta till förstärkare

Inlägg av MiaM »

Man kan lyckas hitta färdiga snygga borstade och eloxerade aluminiumpaneler. Jag har för ~25 år sen gjort ett par paneler av sådana. Då tejpade jag över hela panelen med maskertejp, ritade ut var jag skulle ha hål, slog små markeringar med körnare/pryl och borrade med enklaste sortens stativborr (utan reglerbar hastighet, typ stativ som man sätter en vanlig borrmaskin i). Jag gjorde också ett par rektangulära hål till sjusegment-LED-displayer. De hålen målade jag insidan på med svart tuschpenna och jag målade på samma sätt de vita sidorna på sjusegmentdisplayerna.

Tyvärr så lyckades jag aldrig hitta vita/ljusa gnuggisar som inte var groteskt fult stora, så det blev aldrig någon text på dessa paneler. I övrigt måste jag säga att jag förvånades själv över att det blev verkligen toppklass med hembyggemått. (Det har ärligt talat nog aldrig hänt varken förr eller senare när jag byggt grejer :wink: :roll: ).
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag googlade in på det här, Schaeffer. Känns lite pricy i en första anblick, men... kan nog bli jäkligt bra.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Anlita kankki att skära och gravera en ny i björkplyfa, det skulle se snyggt ut. :)
Kan kanske ta ex. spegelacryl om trä inte passar?
slft

Inlägg av slft »

rita paneler för att sedan exportera i dxf för vidare fräsning
kan man göra i ett gratiscad som heter frontpaneldesigner
http://www.schaeffer-ag.de/en/downloads ... _designer/

väldigt lätt att lära sig

//Ola
Skriv svar