Bygga slutsteg för hemmabruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
firrefisken

Re: Bygga slutsteg för hemmabruk

Inlägg av firrefisken »

Ja, känns nästan bäst så. Så surt å förstöra dyra saker, bättre å köpa något billogt å testa med först. Är denna LM3886 något å hänga i granen då? Rätt liten men allt handlar ju inte om storlek utan om känslighet och SOA så är den modulen "godkänd"? Kommer upp massa sökresultat om den så den verkar ju vara populär.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

firrefisken skrev:Så vitt jag vet så krävs det strömkälla, kondensatorbank, effekttransistorer, IC och in-utsignal för att detta ska bli möjligt. Men då jag inte är superpro på detta så tänkte jag köpa ett DIY kit på ebay som typ detta http://www.ebay.com/itm/DIY-KIT-LJM-L7- ... 20f020cda4
Den där har jag byggt men inte kopplat hop med nätdel.

Ska du ha effekt till en sub ska du kanske titta på ett klassD-steg (switchat). Ebay har säkert kits eller färdiga men kolla också www.aliexpress.com (billigt).
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ca 300 Watt för, hemmabruk..? :humm:
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Den där har jag byggt men inte kopplat hop med nätdel.
Åh vad bra, är du på gång med att sätt dit nätdel då? Du får gärna höra av dig när du testat den! :)
Ska du ha effekt till en sub ska du kanske titta på ett klassD-steg (switchat). Ebay har säkert kits eller färdiga men kolla också www.aliexpress.com (billigt).
Ja, okej ska göra detta :)
Ca 300 Watt för, hemmabruk..? :humm:
Nja, behöver inte vara 300 W, men ska vara tillräckligt för att kunna driva en 300 w sub från subutgången från min förstärkare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl halvstor risk att man lyckas paja delar som sitter på själva kretskortet i ett slutsteg om man gör lite för många nybörjarmissar.

Däremot är det rätt liten risk att man kör sönder nättransformator, likriktarbrygga och glättningskondingar. Det är dessutom i princip omöjligt att köra sönder lådan och kylflänsarna. Låda, kylflänsar, trafon och glättningskondingarna står för rätt stor del av totala kostnaden för att bygga ett slutsteg.

Med andra ord - du kan visserligen riskera att paja dyra delar, men risken är nära försumbar att paja riktigt mycket.

Fast jag håller med andra om att mycket annat är nog en bra idé att börja med. En extra fara med att bygga slutsteg är att i värsta fall köra sönder högtalaren. När det är en subwoofer så har du fördelen att du åtminstone inte kan bränna några diskanter, alltid nåt.

Om du ger dig på det här eller nåt annat bygge så visa gärna bilder på vad du gör och fråga gärna så är risken mindre att den magiska röken läcker ut :)
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Jag har ju lödvana sen innan. Byggt avancerade delningsfilter till högtalare och även byggt en komplett batteriladdare för bilbatterin. Men jag kör på något smått ja, tänkte dra hem 2 st LM3886 att börja med, de kostar ju en struntsumma å ska tydligen (enligt det jag läst) vara bra grejor.

Lade märke till att just trafon kostade en hel del, kylflänsar å låda va inte riktigt lika dyra men frakten för dessa låg över det vanliga (pga dess storlek antar jag).

Ja, kommer självklart bilder om så önskas, även om det är ett diy kit som inte är så hög svårighetsgrad som kan ju fler som är som jag, förstagångsbyggare, kanske lära sig något.

Då kommer nya frågor då, vad bör trafon ha för VA? Modulen LM3886 behöver 20-28 VAC, men jag vet inte hur pass stark trafo jag behöver... Och hur mycket ström bör den ge? Sen ser jag att den inte har någon fet kondensatorbank så undrar om det behövs även när det är en så pass liten modul, typ något sånt här http://www.ebay.com/itm/POWER-SUPPLY-BO ... 20cc1b08ef ?
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Själv brukar jag bygga i rör, bra för nybörjare eftersom det krävs ganska mycket tokerier innan man sabbar något. Med det sagt, om jag skulle bygga en HiFi-mojäng idag skulle jag välja ett klass D-slutsteg. Då finns det schysta delar man kan bygga ihop till riktigt fina grejer, utan så mykcet pill.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ett exempel på diy klass d:
opampen

Inlägg av opampen »

Firrefisken: När det gäller LM3886 ska den matas med ca.+/-35-40 V. DC, alltså efter likriktning och glättning. Det är då lämpligt med en trafo på 24-28 V. Du måste alltså skapa symetrisk matning för att slippa utgångkondensator. Effekten (VA)på trafon bör vara omkring 100VA. Filterkondingarna(glättkondingar) ska vara 2*10 000µF eller större.

Uberfuzz: När det gäller HI-FI är jag tveksam till klass D. Däremot funkar den till en subwoofer.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Själv brukar jag bygga i rör, bra för nybörjare eftersom det krävs ganska mycket tokerier innan man sabbar något. Med det sagt, om jag skulle bygga en HiFi-mojäng idag skulle jag välja ett klass D-slutsteg. Då finns det schysta delar man kan bygga ihop till riktigt fina grejer, utan så mykcet pill.
Håller mig gärna en bit ifrån rörförstärkare då min kompis varit med om en stark elchock av just en rörförstärkare som han byggt själv :P
När det gäller LM3886 ska den matas med ca.+/-35-40 V. DC, alltså efter likriktning och glättning. Det är då lämpligt med en trafo på 24-28 V. Du måste alltså skapa symetrisk matning för att slippa utgångkondensator. Effekten (VA)på trafon bör vara omkring 100VA. Filterkondingarna(glättkondingar) ska vara 2*10 000µF eller större.
Okej, om jag vill slippa utgångskondensatorer så måste jag skaffa en trafo som ger 35-40 VDC alltså? Förmodar att det är billigare att köpa en trafo som ger 24 VAC och sen likrikta till 35 VDC istället? T.ex denna trafon http://www.ebay.com/itm/Transformador-t ... 35d736998b och denna kondensatorbank http://www.ebay.com/itm/4-10000uF-50V-R ... 3375fa4a10 fast den ger ju ut 50 VDC?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan få tag i en lämplig trafo billigare än ebay, trippa ner på erikshälpen och köp en gammal sunkig förstärkare/receiver, de innehåller oftast en nättrafo på ca 100-300VA och levererar dubbla utspänningar runt 25-35VAC vilket ger dej 2x35-45V DC.

<-- den trafon tex kom från en yamaha receiver.

Köper du trafon på ebay behöver du 2st för att få rätt spänning, typ som jag gjort här:
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Du kan få tag i en lämplig trafo billigare än ebay, trippa ner på erikshälpen och köp en gammal sunkig förstärkare/receiver, de innehåller oftast en nättrafo på ca 100-300VA och levererar dubbla utspänningar runt 25-35VAC vilket ger dej 2x35-45V DC.
Åh vad smart, att jag inte tänkt på det :P Ska absolut göra detta! Tack för tipset!
Köper du trafon på ebay behöver du 2st för att få rätt spänning, typ som jag gjort här:
Hur kommer det sig att man måste ha två stycken för att få rätt spänning?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Du vill ha en negativ och en possitiv spänning. Tex på en trafo för Audio kan det vara -36-+36v då har du jordrefferensen 36v upp från botten spänningen. Tar du två vanliga trafos på 36v kan man koppla ihop plus och minus på sekundärsidan för att ha som jordrefferens. Då får du -36 till +36 volt.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Åh juste ja. Detta har jag ju vetat innan men så har det tynat bort haha :P Tack, nu vet jag igen iaf :)
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Kom på att jag har en defekt gammal förstärkare hemma. Hittar dock ingen info om trafon (JK 11 SMD 4-2512-23120) så har ingen aning om vad den ger ut... Hoppades på att ni kunde hjälpa mig här.

De två vita ger ut 19VAC, de två gröna ger ut 16VAC och svart är jord (tror jag) men vad de två röda ger ut har jag ingen aning om...

Försökte testmäta utan resultat på någon av ledarna (har för mig att felet i förstärkaren ligger innan trafon). Kan ju spara en slant å massa tid om denna trafon skulle funka till LM3886.

Alla kretskort i förstärkaren är märkta med IS-87 V -0 vad nu det ska betyda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar