Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av Perkla »

Är ju relativt intressant att V stålet jag köpte är precis som mina plektrumskydd är frästa längs ytterkant.. Alltså kan man använda denna fräs till det..

Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Då är det "bara" att börja mäta hitta centrum för alla cirkelbågar och skriva CNC-kod till maskinen.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Måste nog hitta ett lämpligt program först, och lära mig grunderna i det så jag kan komma igång att göra plektrumskydd till mina gitarrer, har bland annat min egen designade Telecaster Prototyp som skulle behöva ett nytt plektrumskydd, troligen i ABS plast då jag tror det är lättjobbat i en fräs..
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup

Inlägg av Magnus_K »

Perkla skrev:
Magnus_K skrev:
Perkla skrev:Det är konstigt, Vänster pil på tangentbordet tar X åt höger... varför ? jag hittar ingen lösning på det..
Man borde kunna testa och klicka i "invert" på din X-direction enligt denna bild -> tidigare inlägg
Ja då blir det invert på både step och dir på X då ?
För det första, grattis till fräsandet! :tumupp: Jag blir så utiförbannat sugen på att köpa en själv men jag mäste avvakta tills vi är ute från lägenheten först..

Fick du ordning på ovan?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tycker absolut du ska försöka köpa din en fräs.. ja en sån här liten kan man ha roligt med åxå och är ju inte jätte mycket pengar heller, tror man kan ha mycket roligt med en sån här. Jag bor ju i hus mitt i skogen så jag kan ju fräsa o greja när jag vill på dygnet, kanske knepigare i lägenhet, men du kan ju bugga sån där huv som jag ser att en del stoppar in sina CNC maskiner i för att få tystare ljud på grejerna..

Ja jag inverterade dir på X axeln så löste det sig fint med tangenterna.. Detta gjorde jag ju i StepConfi Wizard i LinuxCNC..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Plektrumskydd går ju att rita av på stort och rutat papper, så det som behövs är lagomt stort rutat papper, linjal, passare, miniräknare, valfri text editor, hjälpfilen från LinuxCNC. Efter några timmar KAN du verkligen koda för LinuxCNC och du har ett program som passar din maskin och bra grund för att gå till CAD --Ritning--> CAM --> CNC styrkod.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag gjorde två plektrum skydd i går av akryl. Scannade först in originalet till datorn, behandlade bilden i Gimp och Inkscape och slutligen i Cambam.
Scan_20141126_215306.jpg
Hålet vid den blå pilen skall dock ignreras....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det där blev ju bra det.. säg mig.. på vilket vis behandlade du bilden i Gimp och inkscape ? Jag antar att om man skannar in bilden och den sparas i skala 1:1 så borde det kunna gå att öppna det i nått program och göra en avbildning av det, sätta bilden som bottenlager och sen nya lager uppe på med ytterkontur och alla hål och sånt, sen tar man bara bort bottenlagret och vips kvar blir bara det som ska vara kvar.

Strataplektrumskydden är ju dock en aning större än ett vanligt A4 så det blir lite problematiskt att få in det på en vanliga A4 skanner även om själva glaset är stort nog så får jag inte till i inställningarna så den kan skanna över precis varenda tillgänglig glasyta som skannern har.. :S blir A4 endå som max.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ja precis. Just i detta fallet så färgade jag originalbilden blå i Gimp och tog ut kanterna i inkscape.
Edit: anledningen till att jag gjorde den blå i Gimp var för att Inkscape hade lite svårt att göra "edge detection" med orginal färgen. Man kan säker göra bilden blå i Inkscape men jag lyckades inte, kan inte programmet så bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jonaz 18 december 2014, 00:38:56, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Men om du scannar halva skyddet åt gången och klipper ihop bilden så borde det ju funka?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det skulle man ju kunna testa att göra.. även om det bästa skulle vara att få hela skyddet på en o samma gång..
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Sätt fast en tejbit som referens kanske?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja kan funka, ska nog kolla på det där när jag lärt mig hur man gör, först hitta nått enkelt o bra program för mac eller linux...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska ge mig iväg i kylan idag och köpa en större bytta för kylningen och transparent slang som är lite mjukare att jobba med än den här som jag har nu, ska även se om jag kan hitta några fler fräsar, 2-3mm pinnfräs skulle vara bra att ha, samt nån till fräs som kan vara bra att ha.

Ska åxå försöka få tag på mer material att fräsa i, köpa hyllplan på jula blir ganska dyrt i längden, men det är ju roligt att fräsa i massivt, spånskiva lär förstöra frässtålen med tiden.. :S
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Du kan ju prova kompakt cellpast, typ:
http://www.byggmax.se/isolering/cellpla ... 300-p16474

Vet en som testkör i cellplast innan han kör på riktiga ämnet just för att se att allt löper riktigt i programmet så att kundens bit inte blir en ställbit. Blir det fel i cellplasten lägger han på lite spackel och kör igen.
Skriv svar