Bygga slutsteg för hemmabruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
firrefisken

Bygga slutsteg för hemmabruk

Inlägg av firrefisken »

Hej, är ny här. Tänkte ge mig på att försöka bygga ett slutsteg för hemmabruk för skoj skull då jag är väldigt tekniskt intresserad. Slutsteget ska driva en subwoofer på 300 Watt (150 WRMS).

Så vitt jag vet så krävs det strömkälla, kondensatorbank, effekttransistorer, IC och in-utsignal för att detta ska bli möjligt. Men då jag inte är superpro på detta så tänkte jag köpa ett DIY kit på ebay som typ detta http://www.ebay.com/itm/DIY-KIT-LJM-L7- ... 20f020cda4

Någon som gjort något liknande? Ska jag köra på ett färdigt DIY kit, som det jag länkat, som bara är att löda ihop eller ska jag gå snäppet längre och göra ett eget kit så att säga? Vilket är bäst i förhållande mellan pris och kvalitet? Hur har du/ni gjort och varför? Saker som är bra att tänka på?

Väldigt tacksam för svar! :)
RoPa

Re: Bygga slutsteg för hemmabruk

Inlägg av RoPa »

Ser ut att vara rimliga moduler och ett par ger ju ett bryggat mono steg på 300W i 8 ohm.

Nu beror det ju på vilken del av byggandet du är ute efter, det mekaniska och kopplandet för att få ihop en enhet eller det elektroniska att konstruera och bygga själva elektroniken.

Lycka till!
Tekko

Inlägg av Tekko »

De där modulerna är redigt överspecade, en mer reel effekt ut innan de brinner upp är 50-80 watt.

Så här såg ettt steg ut som jag designade för runt 200-300 watt:

Iofs så lyckades jag pressa runt 200W ur detta också i 4 ohm:

Det där steget fick även smaka på en stumkortis vid full utstyrning tilket sänkte nätdelen från 2x60VDC till 2x20VDC, steget överlevte och funkar än idag om ajg koppla upp det igen.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Jag vill ju lära mig hur pass ett slutsteg funkar i samband med hur det är uppbyggt så att säga.

Hmm, hur ser man om en modul är överspecad eller ej? Finns det någon slags riktlinje för att säga om det stämmer överens med specsen eller ej?

Såg inte så bra på videosarna, är det kit som du köp eller är det egendesignat?

Ni skulle inte kunna länka något kit som inte är överspecat, alltså som håller för det som det är utlovat för?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Egenbyggt, baserat på Douglas Self "Blameless"

Schema:
Bild
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Okey, intressant.

Men hur kan jag se om infon om en slutstegsmodul stämmer eller är överdriven?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Angiven effekt jämfört med antalet utgångstransistorer, och deras safe operating area.

Kineserna älskar att överdriva uteffekten rejält för att få sälja mer, de beräknar den teoretiskt utan att ta med SOA i beräkningen för att deras produkter ska se häftigare ut på papperet.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Bygga från grunden är rätt ambitiöst speciellt när det är höga effekter man vill åt, små förstärkare har jag byggt men nu håller jag på med ett "skruva ihop det bara" projekt som baseras på 10 st ttc5200 toshiba och 10st tta 1943

Som här http://www.aliexpress.com/item/700W-pow ... 03666.html

Reklamwatten säger 700w, vet inte vad jag kan förvänta mig men den kommer ge mer än den jag har idag :) till det har jag kylfläns, mjukstart till trafon, lågpassfilter och en ringkärna på 500VA 2*50V... Om jag någonsin bygger klart den så
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du behöver ingen mjukstart på en så liten munk som 500VA, bara på 750+ VA det börjar vara ett behov.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Angiven effekt jämfört med antalet utgångstransistorer, och deras safe operating area.

Kineserna älskar att överdriva uteffekten rejält för att få sälja mer, de beräknar den teoretiskt utan att ta med SOA i beräkningen
Okej, förklara för mig som om jag vore en 12 åring typ för förstår inte riktigt xD Vad är SOA för något? Så med andra ord så ju fler utgångstransistorer som finns på modulen, ju bättre är det? Ge ett exempel på en "rätt" uppbyggd modul? Den som du (Tekko) tyckte var överspecad hade ju 2 transistorer och den var ju på 150W.
Bygga från grunden är rätt ambitiöst
Ja, att det kommer bli tidskrävande är jag beredd på. Jag är en väldigt ambitiös person å ger inte upp i första taget så utmaningar är inga problem :D
700 kr är lite över min budget, tänkte köra på något billigare alternativ eftersom det är första gången som jag kommer bygga ett slutsteg å då är det surt om jag pajjar något för 700 spänn :P
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om du läser raden ovan så ser du att SOA = safe operating area" dvs hur hög kollektorström du kan köra igenom transistorn vid en given kollektor-->emitter spänning(Vce), överskrids detta så kommer transistorn att brinna upp.

Ju lägre spänning mellan kollektor och emitter, destå högre ström klarar den, dock bara upp till dess märkvärde.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Åh jaha! Så jag ska alltså kolla efter Vce där det ska vara så lågt som möjligt och om det inte finns något angivet så får jag helt enkelt söka på transistorerna och se info om dem? Finner dock inget Vce värde om transistorn irfp240 http://www.irf.com/product-info/datashe ... rfp240.pdf. Är det något man måste räkna ut själv?
Tekko

Inlägg av Tekko »

På en mosfet är det Vds istället för Vce, leta efter safe operating area i databladet.
firrefisken

Inlägg av firrefisken »

Fann det, är en punkt som hamnar på typ 3 volt (Vds) och 15 mA? Så hur påvisar detta att den kommer att brinna upp vid 150 w effektuttag? Ursäkta min extrema amatörnivå :P Finns det någon sorts "godkändnivå" för Vds värdet eller är det olika?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

firrefisken skrev:
700 kr är lite över min budget, tänkte köra på något billigare alternativ eftersom det är första gången som jag kommer bygga ett slutsteg å då är det surt om jag pajjar något för 700 spänn :P
Det är inte billigt att bygga eget med de effekterna du antydde tidigare(det där var ju bara för kortet - inget annat), med skrot och lite hittat så kan du ju börja med lite mindre effekt så som LM3886 för att testbygga en enkel förstärkare, redan där kommer du säkert hitta lite utmaningar med att fixa brum och annat som tenderar att komma som ett brev på posten när man bygger eget. Vill du bara lösa ett problem - dvs driva din bas, köp ett begagnat slutsteg, det är förvånansvärt billigt med begagnade effektförstärkare.
Skriv svar