Kan säga att jag blev VÄLDIGT (!) sugen när jag såg den här länken:
http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html
Det var väl någon här ($tiff?), som hade provat? Har ett par hundra duo-leds, det vore fint att knacka ihop en liten matris av typ 30x30 leds.
Vad jag förstår kan man hooka på en opamp på en led för att känna av ljus, men hur gör man smidigast när man kör en matriskoppling? bara en rad med opamps och någon form av switchning?
Använda lysdiodsmatris som touchpad
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jovisst, jag har provat, det funkar mycket bättre än vad man kan tro. Du behöver faktist inte ens två färger. Mina var vanliga 7x5-matriser, det funkar om än det är lite bökigt.
Det räcker med en vanlig ADC på en AVR/PIC för att läsa av om du inte kopplar helt galet, med reservation för att antalet kanaler kanske inte räcker.
Lycka till!
Det räcker med en vanlig ADC på en AVR/PIC för att läsa av om du inte kopplar helt galet, med reservation för att antalet kanaler kanske inte räcker.
Lycka till!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis. Min första tanke (innan jag provade) var att använda båda färgerna i varje "hål": Ena färgen som ljuskälla och den andra som ljusmätare. Det gick inte så bra. Det gick knappt att mäta någon skillnad om man hade fingret ovanför eller inte. Att däremot använda varannat hål som ljuskälla och varannat som ljusmätare gick riktigt bra.
Om man vill göra det lite mer avancerat så kan man nog pulsa ljuset. Dvs använda samma lysdiod som ljuskälla och ljusmätare. Men det har jag inte testat ännu.
Om man vill göra det lite mer avancerat så kan man nog pulsa ljuset. Dvs använda samma lysdiod som ljuskälla och ljusmätare. Men det har jag inte testat ännu.
Pulsa ljuset? Då får du ha snabb elektronik!
Fördelen med att ha två olika färger är ju att lysdioden med mindre bandgap (=längre våglängd) absorberar ljuset med kortare våglängd mycket bättre än vad en och samma lysdiod kan göra. Kort sagt är t.ex. en blå lysdiod mycket dålig på att detektera blått ljus.

streckad: emission
heldragen: genererad ström via absorption
vit: mätninga på blå lysdiod
grön: mätning på grön lysdiod

Fördelen med att ha två olika färger är ju att lysdioden med mindre bandgap (=längre våglängd) absorberar ljuset med kortare våglängd mycket bättre än vad en och samma lysdiod kan göra. Kort sagt är t.ex. en blå lysdiod mycket dålig på att detektera blått ljus.

streckad: emission
heldragen: genererad ström via absorption
vit: mätninga på blå lysdiod
grön: mätning på grön lysdiod
Jaha sorry, var inte meningen att dra upp en fjärde tråd.
Har tyvärr varken haft tid eller motivation att hänga så mycket på forumet under höstan och början av detta år, så man har missat ganska mycket skoj :'( Men det ska det bli ändring på från och med nu.
Aja, får väl labba lite. Hojtar väl till om jag lyckas bygga något tufft
Synd att man inte hade obegränsat med tid, har ju så många andra stora projekt igång 

Aja, får väl labba lite. Hojtar väl till om jag lyckas bygga något tufft