Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - LinuxCNC + Setup

Inlägg av Perkla »

P.H skrev:Du måste ha ett minustal på x/y axlarna också, för att kompensera för verktygsdiameter.
Tex -20-300 och -20-400. Och z behöver ett plustal tex -40-10
Ja men vaddå, jag måste väl kunna ha maskinens fysiska nollpunkt var jag vill och känns bäst ? det blir ju inte så om jag är tvångad till ett minus tal ? Och Z kan väl inte ha nått plustal då det jag läste uppmanade till att ha noll i topp.. så det gör sig ju själv att det blir ett minustal då eftersom Z måste gå neråt för att kunna jobba..

Jag kanske har helt fel...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag satt dit en större bytta med vatten som verkar funka bättre, testfräste lite med piltangenterna o nu blir inte spindeln varm ... ska hålla koll endå för att vara säker.

Det är konstigt, Vänster pil på tangentbordet tar X åt höger... varför ? jag hittar ingen lösning på det..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

P.H skrev:Du måste ha ett minustal på x/y axlarna också, för att kompensera för verktygsdiameter.
Tex -20-300 och -20-400. Och z behöver ett plustal tex -40-10
X och Y och Z har minus redan ser jag nu, eftersom jag ville ha Noll på ett ställe som känns lättast för mig, alltså maskinens fysiska nollpunkt.. sätter jag plus på Z så innebär det väl att noll läget blir längst ner, det blir inte bra eftersom det underlättar om noll är med Z i topp...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Borde väl finnas "Reserve/invert" eller liknande för att kasta om piltangenterna?

Edit: Angående Z, jag kör med 0 där fräsämnet börjar och sådeles är ett - tal neråt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Eftersom det verkar som att jag själv suttit med en ögat stängt hela tiden så nu när jag har bägge öppna såg jag ju ett problem till vaför program säger att arbetsytan är för liten... titta här.. jag har inte lyckats fixa detta.. hur gör man ?

Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Perkla skrev:Det är konstigt, Vänster pil på tangentbordet tar X åt höger... varför ? jag hittar ingen lösning på det..
Man borde kunna testa och klicka i "invert" på din X-direction enligt denna bild -> tidigare inlägg
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jonaz skrev:Borde väl finnas "Reserve/invert" eller liknande för att kasta om piltangenterna?

Edit: Angående Z, jag kör med 0 där fräsämnet börjar och sådeles är ett - tal neråt.
Ja fast nu är det ju så att jag måste ange i StepConfwizard vilken maximal travel axlarna har, och det är väl det som blir nollpunkten för alla axlarna när jag klickar HOME i programmet.. alltså kan jag ju inte ange två nollpunkter eftersom maskinen i sig redan har max travel... men homar jag inte axlarna så kan den gå år vilket håll den vill när den vill och således försvinner ju åxå allt vad säkerhet heter då den kan jobba hur som helst åt vilket håll som helst..
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Perkla skrev:
Tum istället för mm i G-koden?

Nej G koden jag försökte köra är mm precis som jag angett i StepConfWizard i LinuxCNC.. det var det första jag dubbelkollade när jag såg att programmet sa att arbetsytan var för liten..
Du är som mina kidds "steep learning curve" keep on the good work :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Magnus_K skrev:
Perkla skrev:Det är konstigt, Vänster pil på tangentbordet tar X åt höger... varför ? jag hittar ingen lösning på det..
Man borde kunna testa och klicka i "invert" på din X-direction enligt denna bild -> tidigare inlägg
Ja då blir det invert på både step och dir på X då ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Titta.. första fräsningen än om varvtalet till synes inte är det bästa och kanske frässtålet inte är optimalt.. allt ordnade sig när jag gjorde Touch Off på början av materialet..

Bild
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Perklas CNC 3040 - Första fräsningen avklarad

Inlägg av ochkl0620 »

Härligt! Gratulerar! :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Grattis, var så god en virtuell tårta :tårta:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ochkl0620 skrev:Härligt! Gratulerar! :D
Tack så mycket.. jodå, det känns fint... :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

lgrfbs skrev:Grattis, var så god en virtuell tårta :tårta:
Tack för det.. tårta är alltid gott :D:D.. :tumupp: :tumupp: :o
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har bara ett litet problem, bytte till större vattenkärl för att slippa hålla på med isklamppar och sånt, hmm endå blir vattnet ljumet och varmt ganska fort, hur gör ni andra som har vattenkylning ? har ni datorradiator och fläkt ?
Skriv svar