P.H skrev:Du måste ha ett minustal på x/y axlarna också, för att kompensera för verktygsdiameter.
Tex -20-300 och -20-400. Och z behöver ett plustal tex -40-10
Ja men vaddå, jag måste väl kunna ha maskinens fysiska nollpunkt var jag vill och känns bäst ? det blir ju inte så om jag är tvångad till ett minus tal ? Och Z kan väl inte ha nått plustal då det jag läste uppmanade till att ha noll i topp.. så det gör sig ju själv att det blir ett minustal då eftersom Z måste gå neråt för att kunna jobba..
Nu har jag satt dit en större bytta med vatten som verkar funka bättre, testfräste lite med piltangenterna o nu blir inte spindeln varm ... ska hålla koll endå för att vara säker.
Det är konstigt, Vänster pil på tangentbordet tar X åt höger... varför ? jag hittar ingen lösning på det..
P.H skrev:Du måste ha ett minustal på x/y axlarna också, för att kompensera för verktygsdiameter.
Tex -20-300 och -20-400. Och z behöver ett plustal tex -40-10
X och Y och Z har minus redan ser jag nu, eftersom jag ville ha Noll på ett ställe som känns lättast för mig, alltså maskinens fysiska nollpunkt.. sätter jag plus på Z så innebär det väl att noll läget blir längst ner, det blir inte bra eftersom det underlättar om noll är med Z i topp...
Eftersom det verkar som att jag själv suttit med en ögat stängt hela tiden så nu när jag har bägge öppna såg jag ju ett problem till vaför program säger att arbetsytan är för liten... titta här.. jag har inte lyckats fixa detta.. hur gör man ?
Jonaz skrev:Borde väl finnas "Reserve/invert" eller liknande för att kasta om piltangenterna?
Edit: Angående Z, jag kör med 0 där fräsämnet börjar och sådeles är ett - tal neråt.
Ja fast nu är det ju så att jag måste ange i StepConfwizard vilken maximal travel axlarna har, och det är väl det som blir nollpunkten för alla axlarna när jag klickar HOME i programmet.. alltså kan jag ju inte ange två nollpunkter eftersom maskinen i sig redan har max travel... men homar jag inte axlarna så kan den gå år vilket håll den vill när den vill och således försvinner ju åxå allt vad säkerhet heter då den kan jobba hur som helst åt vilket håll som helst..
Nej G koden jag försökte köra är mm precis som jag angett i StepConfWizard i LinuxCNC.. det var det första jag dubbelkollade när jag såg att programmet sa att arbetsytan var för liten..
Du är som mina kidds "steep learning curve" keep on the good work
Titta.. första fräsningen än om varvtalet till synes inte är det bästa och kanske frässtålet inte är optimalt.. allt ordnade sig när jag gjorde Touch Off på början av materialet..
Har bara ett litet problem, bytte till större vattenkärl för att slippa hålla på med isklamppar och sånt, hmm endå blir vattnet ljumet och varmt ganska fort, hur gör ni andra som har vattenkylning ? har ni datorradiator och fläkt ?