Hejsan
Studerar via umeå universitet och har fått en labbuppgift att mäta något. Eftersom jag nyligen köpt hus så tänkte jag att jag skulle passa på att mäta något jag kan ha nytta av.
Tänkte därför bygga en effektmätare till huset (räkna blinkningarna på elcentralen och därmed effekten).
Eftersom det är en labbuppgift är budgeten ganska begränsad: ca 100 kr
Mina elektronik kunskaper är även de väldigt begränsade, så finns risk för dumma frågor osv.
Efter ganska mycket google och en del funderande har jag kommit fram till följande.
1: En fototransistor som skickar en spänningspuls vid varje blinkning.
2: Denna är kopplad via en sladd till en 3.5 mm mic kontakt till ljudkortet på datorn.
3: Ljudkortet tar emot denna pulls.
4: Använder Matlab för att analysera signalen, (räkna antalet spänningstoppar)
Har dock ingen aning om detta vore ett rimligt sätt att göra det. Fördelen jag ser är att jag har istort sett allt hemma för detta. Behöver endast en fototransistor (plus kanske lite motstånd mm).
Tror ni detta vore ett möjligt tillvägagångssätt?
Isåfall hur kopplar man fototransistorn så den ger den pulser till ljudkortet?
Mvh Magnus N
Effektmätare till husets elcentral, fototransistor
Re: Effektmätare till husets elcentral, fototransistor
Kolla lite hur andra har gjort, det finns flera trådar.
Det finns också scheman på nätet.
Det finns också scheman på nätet.
-
- EF Sponsor
Jag tror inte du kan använda ljudkortet på det sättet. De flesta är AC-kopplade och i princip inget under 20Hz slinker igenom, så har du inte väldigt hög effektförbrukning går det inte.
En lätt modifierad lösning är att låta foto-transistorn modulera en oscillator (med en 555-a) så att det vid varje puls från elmätaren kommer en kort ton som går in på ljudkortet. Matlab kan säkert hantera detta även om det blir lite mer komplicerat.
Men som andra redan sagt, kolla andras lösningar också.
En lätt modifierad lösning är att låta foto-transistorn modulera en oscillator (med en 555-a) så att det vid varje puls från elmätaren kommer en kort ton som går in på ljudkortet. Matlab kan säkert hantera detta även om det blir lite mer komplicerat.
Men som andra redan sagt, kolla andras lösningar också.
Jag tror helt klart att du kan använda ljudkortet. Det är ju inte pulsernas frekvens som du behöver mäta med ljudkortet, utan flankerna. Så även om pulserna kommer med tex 1 Hz så är flankerna mycket högre frekvens än så.
Men skall du använda en fototransistor? Då behöver den matas med någon slags spänning, vart skall du ta den ifrån? Är det inte bättre med en fotocell, har du tur så räcker effekten som den genererar för att ge en signal till ljudkortet och det blir en enkel kabel från ljudkortet till fotocellen.
Men skall du använda en fototransistor? Då behöver den matas med någon slags spänning, vart skall du ta den ifrån? Är det inte bättre med en fotocell, har du tur så räcker effekten som den genererar för att ge en signal till ljudkortet och det blir en enkel kabel från ljudkortet till fotocellen.