Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Walle »

Det här är ju något som ofta nämns som en risk i bilelsammanhang. Men hur snabbt blir ringen varm?

Jag räknade lite på det, men är inte säker på att det jag fick fram verkligen stämmer. Såhär tänkte jag:

Guldringen modelleras enklast som en 2x3x20 mm guldstav. Resistiviteten är 2.44x10^-8 ohm*meter, så resistansen i "ringen" blir 8.133*10^-5.
Ett bilbatteri har typiskt en inre resistans på ca 50 mOhm när det är hyffsat nytt. Det ger en kortslutningsström på 240 A. Kortsluter man med ringen blir strömmen 239.61 A, och spänningsfallet över den interna resistansen blir således 11.98 V och spänningsfallet över ringen blir 0.019 V. Effektutvecklingen i ringen blir därför bara 4.55 W. Det är ju inte så mycket, men hur snabbt blir ringen då varm?

Formeln för specifik värmekapacitet är

C = ΔQ/mΔT

där

C = Specifik värmekapacitet
ΔQ = Energiförändringen i Joule
m = massan
ΔT = temperaturförändringen

Arrangerar man om den får man ΔT = ΔQ/mC

Guld har en densitet på 19.3 gram per mL, så ringen har en massa om 2.316 gram, och guld har en specifik värmekapacitet om 0.126 J/g°C, alltså blir värmehöjningen ca 15.6°C per sekund (4.55/(2.316*0.126)).

Jag har bortsett från att resistivitet och värmekapacitet varierar med temperaturen, ska man ta hänsyn till det krävs det matematik som inte jag klarar av..

Men har jag räknat helt galet, eller är det rimligt att en ring blir runt 15°C varmare per sekund om man råkar kortsluta den t.ex. mellan ett verktyg och bilens kaross?
Nerre
Inlägg: 27308
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Nerre »

Helt orimligt tycker jag inte det låter, fast jag har iofs aldrig kört höga strömmar genom guld:)

Det borde väl gå att göra ett experiment, ta en koppartråd i samma dimension och anpassa strömmen så det utvecklas ungefär 5 W i den (jag orkar inte räkna på vad det behövs för ström, kanske enklare med stål än koppar t.o.m.?). Och se hur temperaturen stiger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 6003
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av hcb »

Jag tror du måste räkna in övergångsmotståndet batteripol--ring (stav) också, men det är bara en känsla jag har.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu vet jag inte hur du räknat. :humm: Ett bilbatteri har en kortslutningsström på mer än 1000 ampere. Spänningsfallet över ringen blir väl i det närmaste 12 volt. En guldring smälter av på mindre än en sekund kan jag försäkra.

Du räknar fel när du får spänningsfallet till 0,019 V över ringen. Ett normalt bilbatteri orkar driva en startmotor på ett par kW (200-300) Amp utan nämnvärt spänningsfall.

Jag har nämligen råkat ut för det klassiska fallet, vigselringen mellan skiftnyckel och motstående pol på ett 6 Volts bilbatteri (länge sedan). Det blev en saftigt brännskada och en söndersmält ring. Som tur var så försvann ringen från fingret så snabbt så att skadan begränsades något.

Kolla på slutet på denna video hur fort det smälter när han får ordentlig kontakt. Nu verkar det inte ens vara en guldring. :) :)
larky
Inlägg: 1154
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av larky »

Det dök upp en bild på reddit för någon dag sedan angående just detta

(Varning: finger med brännskada)

Det länkades i kommentarerna till en utredning som fastslår att det är lite farligt med ringar och el, ringen smälter efter någon enstaka sekund;
http://www.medbc.com/annals/review/vol_ ... 5n1p33.htm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Walle »

Det var just på grund av den bilden, och vissa av kommentarerna, som jag började fundera.

Frågan är, vad har bilbatterier för inre resistans? Söker jag på nätet så hittar jag siffror som säger 0.05-0.06 Ohm. 12/0.05=240 A. Men jag vet ju också att bilbatterier kan lämna betydligt mer än 240 A...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 6003
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av hcb »

Jag googlade litet snabbt och hittade värden på ner till 3 mOhm. Det ger litet högre kortslutningsström :)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av xxargs »

till detta så kan man inte räkna med 'perfekt kontakt' över hela arean utan det blir en svetspunkt där det kontakterar och där kan värmeproduktionen blir riktigt hög, mot glödtemperatur väldigt snabbt som snabbt sprids ut i ringen...
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av becker »

Mitt batteri lämnar 1150A vid minus 18 grader.... och 5.000A (!!) som kortslutningsström :shock:
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Eli »

Nästan lika illa med klockarmband i metall. Men då kan man ju hoppas på att det smälter av fort.
Per S
Inlägg: 93
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Per S »

Lyckas man få en svetsloppa att landa och fastna på vigselringen så får man också en blåsa runt fingern (precis lik den på bilden). Numera används svetshandskar nästan alltid :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37048
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Glenn »

När jag utbildade mej för 25 år sedan så fick vi både lära oss, OCH se utbildningsfilmer om faran med detta, både faran med att kortsluta batteriet i en bil/båt med fasta nycklar (som också kan smälta) utan framförallt ringar, armband och halsband av metall, det var uttryckligen förbjudet att ha sådant på sej när man meckade med något.


Jag har även med egna ögon sett en ganska kraftig startkabel brinna av efter att av misstag blivit kopplad kortslutande till två bilbatterier, då var det iofs 24V, men jäklar vad snabbt den kabeln upphörde att vara.
rikkitikkitavi
Inlägg: 16152
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ringguld är ju legerat så resistiviteten är betydligt högre än för rent guld. Parat med mycket låg inre resistans i batteriet och kontaktresistansen kommer man behöva gå till juveleraren med en guldklimp och be om en ny ring, och till doktorn för att få en protes att sätta den på...

Spänningen på batteriet är inte tillräckligt hög för att bilda en ljusbåge dock.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6356
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av Biker »

becker skrev:Mitt batteri lämnar 1150A vid minus 18 grader.... och 5.000A (!!) som kortslutningsström :shock:
Ja fan , t.om ett anständingt mc batteri på 10-20Ah (ej Biltema) lämnar 200-300 amp rakt av utan probs
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17679
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Att kortsluta ett bilbatteri med en guldring.

Inlägg av grym »

sådant här räknar man inte på, man gör praktiska tester som filmas och åker upp på nätet :wink:
Skriv svar