Batterianalysator? Eller mäta förbrukning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

Batterianalysator? Eller mäta förbrukning

Inlägg av G-man »

Det finns en plan att inte släpa med mig för stort batteri när jag kör elmotorn i båten så jag gjorde ett försök att räkna på det..

Jag hade med mig ett 75Ah 12V AGM batteri ut som är ganska väl använt.

Jag mätte upp spänningen nyladdat till 13,01V men, eftersom det inte är nytt så belastade jag det med en 20w lampa i 10min innan turen påbörjades. Spänningen hade då sjunkit till 12,67V.

2,5 timmar senare med belastning av motorn på olika effekter så efter att batteriet fått vila i 20min så landade spänningen på 12,23V

Enl denna sida http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm så gjorde jag av med drygt hälften eller 35Ah.

Det kanske inte är orimligt men eftersom man inte vet vad batteriet är på för kapacitet längre så jag misstänker att min uträkning är mycket relativ, eller?

Vad ska jag annars mäta upp min förbrukning med? Belastningen varierar väldigt mycket under tiden så jag kan inte mäta upp det vid ett tillfälle och gå på det.

Så varför denna kategori.. Jag har sett att folk använder nån logger till sina elcyklar osv men deras finare saker är lite mycket pengar för att mäta upp detta bara. Det ska för visso ligga till grund för hur stort batteri jag måste ha med men även om det blir blybatterier eller om jag ska lägga de extra pengarna på att köra någon annan batteriteknik.

http://www.aliexpress.com/item/GT-Power ... 95804.html

Kan en sån där mäta upp hur mycket laddning jag får i ett batteri och framförallt hur mycket jag förbrukar under en tur? Eller visar dem bara momentant hur mycket som förbrukas?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Batterianalysator? Eller mäta förbrukning

Inlägg av LaRdA »

Fast om du använder ett blybatteri så är det bra att inte djupurladda det i onödan då det sliter onödigt på batteriet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blybatteriers Ah avser en urladdningstid av 20 timmar med jämn ström till spänningen når 10.8 Volt, om det inte står något annat på batteriet (tex 10 timmars urladdningstid)

ladda man ur mycket snabbare så blir kapaciteten snabbt mindre - på 1-2 timmars urladdningstid med motsvarande större ström så kan man inte räkna med mer än ca 50% av Ah-värdet kan nyttjas effektivt och går man förbi detta så är det typ lampor som man kan hålla igång resterande av Ah-värdet men större motorer kommer inte att snurra piggt.

jag skulle tro att du laddade ur batteriet ungefär så mycket du kan innan det finns risk att det hade gått väldigt långsamt.

om du letar lite på peikert och peikert-effekten så man man en urladdningstest på säg 1 timme ganska bra bedömma ur batteriet fungerar på 3 timmars urladdningstid eller 0.5 timmars urladdningstid.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Syftet är att rädda 2 andra batterier i slutändan med detta, jag har haft 1st 100Ah batteri i båten som enbart har drivit en länspump - förutom någon gång då jag körde elmotorn på den för att jag bara inte orkade släpa med mig batteriet till båten. Till det har det varit 20W solceller som har fått mata det lite efter behag. Nästa år blir det att ha 2st 100Ah i båten och 40W solceller.

Men jag vill nu mera köra på dessa batterier som sitter i båten med elmotorn, för att kompensera för uttaget av energi från dem så fort som så vill jag ha med mig en lagom mängd energi att ladda dem med - men jag vill också inte släpa på ett större batteri än nödvändigt.. solcellerna hjälper men jag räknar inte med att de ska täcka hela behovet.. men med solcellerna så kanske jag kan slippa att ta med batteriet varje gång och när jag gör det så har den typ 3-5 timmar på sig att ladda. Det är inte hela världen om jag bara får 100 laddningcykler ur det batteri som jag bär med mig - det laddas direkt efter avslutad tur. Men att släpa på allt är jäkligt trist så jag är ute efter att banta vikten till en rimlig nivå.

För att ladda batterierna har jag en DC-DC laddare för ändåmålet(laddar 12A max), alternativt så hittar jag en MPPT laddare för en rimlig peng som kan höja spänningen från det medtagna batteriet till att ladda de som sitter i, en sådan skulle kunna ladda ännu lite mer eventuellt.
Skriv svar