Magnetkontakter, funderingar ang olika sorter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Magnetkontakter, funderingar ang olika sorter

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Jag älskar larm, det är en stor "passion". Men jag kan inte riktigt allt bakom och jag har nog lite dyslexi när det gäller orden som används inom området och därför skulle jag gärna vilja ha hjälp av er att tyda lite olika saker. Det kommer nog mer i tråden så småningom när jag hittar nya ord som jag behöver förstå :)

Fråga 1
Hur som, första jag har fråga om är "förspända högsäkerhets kontakter". Enligt följande datablad på sida två i slutet av stycket "Funktion" har vi följande;
En förspänd kontakt ger hög säkerhet mot sabotage och kommer att lösa ut larm om en yttre magnet placeras vid kontakten.
http://ulsec.no/public/custom/documents/mk_400-serien.pdf

Info om MK470
http://www.alarmtech.se/index.php/produkter/magnetkontakter/mc-400-serien/mc-470-detail
Hur ser då denna ut inuti, är reed-elementen riktade åt olika håll eller hur fungerar det?

Fråga 2
Vidare undrar jag om en MK jag har hemma.
Magnetkontakten i fråga är denna, en MK447
SAM_1757_ef.JPG
De två reed-elementen ligger bredvid varandra och påverkas "åt samma håll". Det skiljer ju kanske en 2mm från dem, så vad är meningen; Att man ska sätta MKs magnet precis så att bara första reed-elementet reagerar? Om man då ska använda båda reed-elementen samt sabotage kontakten, ska man använda sex ledare i kabeln då?

Två till första reed, två till andra reed samt två till sabotage?

Eller är det tänkt att man kan använda fyra ledare, två till sabotage sen två till första reed och sen en korskoppling över andra reed-elementet för att simulera avbrott (oändlig ohm) eller kortslutning (0 ohm) för att agera sabotage?

Jag förstår inte annars hur detekteringen ska ske för denna magnetkontakt, om man nu ska använda båda två reed-elementen, med två som ligger bredvid varandra på det sättet?

Hoppas ni kan hjälpa mig förstå! :)

I övrigt förstår jag hur magnetkontakter fungerar, själva funktionen. Det är bara när det kommer inte fler funktioner, som två reed-element som ligger likadant som ovan.. Det känns som om de gjort något fel :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av toffie 22 november 2014, 22:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Magnetkontakter, funderingar ang olika sorter

Inlägg av frownlayer »

Den fungerar på det sättet att när någon försöker att komma förbi, genom att sätta dit en egen magnet. Så kommer den att kortsluta båda. Och därmed larma.

Du kan koppla som du vill. Men jag hade satt 2st kablar. Som alla andra vanliga brytare i systemet.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jo fast, det gör den redan om magnetkontaktens magnet sitter för nära. Det handlar om 2mm som skiljer, sitter den egna magneten lite för nära så löser ju båda reed-elementen.

Är det då meningen att man ska montera magneten så otroligt precist så att man inte aktiverar det andra reed-elementet?

Jag förmodar att du pratade om den jag visade bild på, alltså MK447..?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tydligen kan det vara så, för om man tittar på den magnetkontakten som finns i detta videoklipp vid 1.22 så är det precis så. Om magneten kommer för långt ifrån = larm. Om magnetkontakten kommer för nära = larm. Det är ett mellanläge som är OK. Här är det visserligen lite större saker och större marginaler, men det borde ju ändå betyda att MK447 ska fungera på samma sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=kKZHH6M-i1I#t=82
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det larm jag har kopplat har bara två trådar per MK används.
Dubbelbalanserat (med sabotageskydd), ett motstånd i serie och ett parallellt med MK.

Det kan vara 1kΩ normalt, 2kΩ larm, avbrott eller kortslutning sabotage.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det är ju det vanligaste, med ett reed-element och inget annat. De duger ju utan problem för hem osv, men det jag försöker förstå är varför man har två reed-element så nära ihop, förmodligen är det ju för att kunna se om magneten är antingen för långt bort eller för nära. Vilket demonstrerades i filmen jag länkade till.

Men jag undrar ju även hur de mer avancerade magnetkontakterna ser ut inuti, de som ska vara "högsäkerhet". Det är ju svårt att veta om man inte har en hemma och kunna titta inuti förstås eftersom det inte finns några bilder/filmer om dem på nätet.

Sen är det inget fel med vanliga MK som det du kopplat Sverige, bara att jag vill veta mer om de avancerade :P
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tycker det är hög säkerhet på de som man borrar och skruvar ner magneten i dörren, och borrar och skruvar upp magnetkontakten i karmen. Syns inte... ;)
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Hade inte hört talas om magnetkontakter med dubbla reed-element innan. Men man lär sig nåt nytt varje dag.
Tittade för skojs skull i Larmboken jag har från när jag gick utbildning, och där stod det absolut ingenting annat än om de vanliga NC magnetkontakterna.
Såg då att boken var från 99 (dock tryckt 2012). Bra att man får lära sig aktuella saker :)

Ursäka off-topic, men är det någon som vet vart man billigast köper vanliga NC magnetkontakter?

Det trevligaste är ju, som sagt, de som sätts i dörren och i karmen eftersom dold installation brukar oftast vara snyggare.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja absolut är de man fäller in säkrare eftersom de inte syns, kan på sätt och vis tycka att de är snygga också. Men jag gillar mest de vanliga standard :P

Hur fungerar de runda, är det någon som vet hur reed-elementet ser ut i de runda? Eftersom de runda är mycket mindre i diameter än vad de vanliga magnetkontakterna är i längd så får reed-elementen så får de absolut inte plats på samma sätt. Använder man kanske istället en IC krets för att detektera magnetfältet då kanske?

LarryXz
Absolut inte off-topic! Jag köpte MC447 genom jobbet, så vi köpte via Elektroskandia och där kostade de 100kr styck har jag för mig. Ruskigt dyrt!

Kjell & Company har också, men jag tycker fortfarande att det är ruskigt dyrt med 59:90!
http://www.kjell.com/Sok?query=magnetkontakt

Jag har följande två hemma, Art nr: 50501
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/detektorer-sensorer-brytare/magnetkontakt-nc-med-ledning-p50501

Samt Art nr: 50517
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/detektorer-sensorer-brytare/magnetkontakt-mini-nc-p50517

Gillar absolut inte sådana som har skruvarna synliga som följande, Art nr: 50548
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/larm-sakerhet-overvakning/larm/detektorer-sensorer-brytare/magnetkontakt-nc-p50548
1.jpg
På eBay kostar magnetkontakterna runt 35-45kr så det är inte jättestor skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
VikHe

Inlägg av VikHe »

MK 447 har dubbla brytande kontakter, för att kunna använda ena kontakten till inbrottslarm och den andra till ett passersystem, till exempel :)

Dvs dessa två kontakter har exakt samma funktion, men är elektriskt åtskilda.

MK 470 ser säkert snarlik ut invändigt, men då ligger de två reed-elementen seriekopplade istället och har lite olika känslighet för att få den "förspända" funktionen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Aaah! Det förklarar det hela. Många tack för det! :D
Skriv svar