Dock kändes den inte helt OK konstruktionsmässigt: IEC-uttagen satt lite på sniskan och det var glipor i plåten så att man kunde ana kretskortet inuti. Så jag kände att jag nog ville kolla hur det är med elsäkerheten innan jag använder den.
Jag började med att ohmmäta jordningen (med vanlig multimeter). Mellan IEC-jordstift och öglan märkt med jordsymbol så var det bra kontakt. Likaså mellan Mellan IEC-jordstift och ena skruven vid lysrörskontaktdonen. Men det var ingen kontakt mellan jordstift och lådans övriga skruvar (inklusive dem som ska ansluta lampskärmen till jord)! Hmm

OK, dags att öppna lådan och kolla hur det ser ut. Vad sägs om detta:
Skruven som håller öglan med jordsymbolen är den enda anslutningen av lådan till jord. Här sitter det en vek taggbricka som med nöd och näppe har trängt igenom färgen och anslutit lådans ena del till jord (men troligen inte tillräckligt för att kunna hantera några större jordströmmar): Distansmuttrarna som håller ihop lådans två delar, och som de yttre blanka skruvarna sitter fast i, är i princip helt elektriskt isolerade från resten av lådan (men sitter innanför den interna isoleringen): Isolationsavstånd någon? (Skruven är alltså fullt berörbar från utsidan och ojordad. Lödningarna märkta 7, 8 är anslutningspunkter för lampkontaktdonen. Och ja, det är lödtennsrester som syns på kretskortet): Lådans botten inkl lampkontaktdon bortlyft: Kopparspåret 1 mm från den ojordade lådan går till lampkontaktdonet: Lådan är dessutom konstruerad så att det är en glipa i lådan just där (dock väldigt tajt, man får med knapp nöd in en nagel: Här är glipan som jag såg från början (dock med lådan uppskruvad - ihopskruvad så är glipan "bara" ~1 mm): Tycker ni att tillverkaren har gjort rätt som har CE-märkt denna produkt?
Skulle ni säga att den är säker?