Kupévärmare
Kupévärmare
Ibland önskar jag mig en batteridriven kupévärmare att ha i
bilen under kalla dagar så jag kan sitta och
läsa en bok till exempel utan att behöva dra
i gång motorn med jämna mellanrum.
Problemet är att det behövs ganska stor effekt.
Med 200W kan det fungera något så när om den
placeras under en filt och värmaren på golvet.
Önskvärt vore mer åt 400W skulle jag tro vilket
ju i så fall drar ganska mycket ström.
Idé är att montera motstånd och en fläkt typ tyst
PC-fläkt. I stället för motstånd skulle det gå bra
med H4 halogenlampor i någon typ av slussartad
ventilation så det inte lyser upp i kupén.
Ett annat alternativ jag funderat på är att använda
en spritbrännare typ Trangia som får värma upp en
kylfläns som sedan fläkten blåser på. Med sparring
så brinner en fylld brännare ganska länge och
jag tror effekten blir hyggligt bra. Lite är jag dock
emot det hela med att söla med flyktiga vätskor i bilen.
Anordningen måste i så fall göras robust. Varmluften
skulle kunna blåsas ut i en slang som gör det lätt att
bestämma vart värmen ska blåsa.
bilen under kalla dagar så jag kan sitta och
läsa en bok till exempel utan att behöva dra
i gång motorn med jämna mellanrum.
Problemet är att det behövs ganska stor effekt.
Med 200W kan det fungera något så när om den
placeras under en filt och värmaren på golvet.
Önskvärt vore mer åt 400W skulle jag tro vilket
ju i så fall drar ganska mycket ström.
Idé är att montera motstånd och en fläkt typ tyst
PC-fläkt. I stället för motstånd skulle det gå bra
med H4 halogenlampor i någon typ av slussartad
ventilation så det inte lyser upp i kupén.
Ett annat alternativ jag funderat på är att använda
en spritbrännare typ Trangia som får värma upp en
kylfläns som sedan fläkten blåser på. Med sparring
så brinner en fylld brännare ganska länge och
jag tror effekten blir hyggligt bra. Lite är jag dock
emot det hela med att söla med flyktiga vätskor i bilen.
Anordningen måste i så fall göras robust. Varmluften
skulle kunna blåsas ut i en slang som gör det lätt att
bestämma vart värmen ska blåsa.
Re: Kupévärmare
Det låter väldigt lite.Med 200W kan det fungera något så när
Jag brukar få köra med det tiodubbla för att få någon värme att tala om.
Jag har provat såndär 12V kupevärmare från Jula. Det är helt meningslöst.
Om du råkar ha en modern dieselbil finns förmodligen redan en diesenbrännare. Isf behöver man bara komplettera med en timer och en elektrisk cirkulationspump.
Om du råkar ha en modern dieselbil finns förmodligen redan en diesenbrännare. Isf behöver man bara komplettera med en timer och en elektrisk cirkulationspump.
200W funkar om man drar en filt över knäna och har värmaren att
blåsa under filten. Blir riktigt behagligt. Men man får inte lyfta på
filten ens en sekund.
Jag har en liten idé om att gjuta en spritvärmehållare i cement.
Den står stadigt om inte annat.
blåsa under filten. Blir riktigt behagligt. Men man får inte lyfta på
filten ens en sekund.
Jag har en liten idé om att gjuta en spritvärmehållare i cement.
Den står stadigt om inte annat.
Jag vet att volvo hade en slags "taxi värmare" som tillval på de äldre modellerna (innan dessa dieselvärmare blev mer eller mindre standard)
det byggde helt enkelt på en elektrisk cirk-pump och en timer.
det en knapptryckning så startar man timern (tror det va 20 minuter) och då under dessa 20 min så gick pumpen och fläkten i bilen fungerade utan tändning på...
men det är ju bara kortare stunder det handlar om, men även med en el-värmare blir det ju kortare stunder ifall man inte känner för att använda startkablar hela tiden
det byggde helt enkelt på en elektrisk cirk-pump och en timer.
det en knapptryckning så startar man timern (tror det va 20 minuter) och då under dessa 20 min så gick pumpen och fläkten i bilen fungerade utan tändning på...
men det är ju bara kortare stunder det handlar om, men även med en el-värmare blir det ju kortare stunder ifall man inte känner för att använda startkablar hela tiden

Sprit eller fotogenbrännare typ denna kan ge en hel del värme. Mindre bra att ha en sådan brännare inne i bilen då man rätt snart blir kolos-förgiftad. Gasen är luktfri så man märker inget. Brukar stryka med någon familj per år, när man stängt all ventilation i husvagnen, samt kört med gasol-värmare.
Bättre att i så fall ordna så att värmaren har in och utlopp av luften utanför bilen.
Delphi gjorde en kupe-värmare som kunde hålla värmen i bilen i några timmar. Det var ett värmepaket som placerades i kupen. Paketet innehöll ett fasväxlande salt, som värmdes av motorns kylvatten och sedan kunde magasineras värmeisolerat i några dagar. När man ville värma utan att starta bilmotorn så pumpade man runt vattnet i burken genom ett yttre vattenelement. Liknade anordningar finns som handvärmare. En liten påse med salt som värms i kokande vatten. Den kan sedan aktiveras att avge magasinerad värme även om den legat i åratal.
Fasväxlingen gör att stor mängd värme magasineras i en liten volym.
Har testat att lagra värme från ved-kamin på detta sättet med fasväxlande glaubersalt som lagringsmedium. Det är tyvärr rätt dyrt i större mängd.
Därför så köptes ett liknande magnesium-salt på Lantmännen, som fasväxlande saltet tillverkades av. Det blev betydligt billigare. Gav typ en hundring för en säck. Kommer inte ihåg vad lantmännens salt hette men används vid grisuppfödning, så det går nog leta upp. Alternativt kan man köpa handvärmare i sportbutiker, men det blir dyrt om man vill ha 3-4 liter, vilket nog behövs för att ge några hundra Watt i ett par timmar.
Vill man förlänga värmen i en redan uppvärmd bil, är en möjlighet ett värmepaket fyllt med vax/paraffin. Vaxet smälts med bilens kylvatten i en plåtburk. Plåtburken värmeisoleras. PC fläktkylare monteras på vax-burken och kan sedan styras via termostat. Det går säkert även smälta vaxet med 12-volt värmare medans bilen är i gång, men det bör man i så fall designa väl. Lokal överhettning av vaxet kan bli brandbomb, men det kan inte ske om man värmer via bilens kylvatten.
Vill man räkna på värmekapaciteten för olika vaxer finns det data här. Vid val av vax måste man även ta hänsyn till att kylvattnets temperatur och flöde har rimlig chans att smälta vaxet på rimlig tid.
Apropå att gjuta i cement, ett cementblock kan också användas som värmelager. Mindre effektivt med tanke på vikten men är rätt hyggligt lager när det väl är uppvärmt. Det är iofs ett problem att den delvis isolerar sej själv, det tar lite tid för värme-transporten från/till dess inre.
Hade en gång en vinterbil, en Volvo 145:a där jag ville förbättra värmen. La igen luftintaget och tog luften via ett ett rör som var korsade avgas-grenröret. Tog 10 sekunder efter kallstart tills det började värma. Behövde aldrig skrapa isen på framrutan på den bilen.
Bättre att i så fall ordna så att värmaren har in och utlopp av luften utanför bilen.
Delphi gjorde en kupe-värmare som kunde hålla värmen i bilen i några timmar. Det var ett värmepaket som placerades i kupen. Paketet innehöll ett fasväxlande salt, som värmdes av motorns kylvatten och sedan kunde magasineras värmeisolerat i några dagar. När man ville värma utan att starta bilmotorn så pumpade man runt vattnet i burken genom ett yttre vattenelement. Liknade anordningar finns som handvärmare. En liten påse med salt som värms i kokande vatten. Den kan sedan aktiveras att avge magasinerad värme även om den legat i åratal.
Fasväxlingen gör att stor mängd värme magasineras i en liten volym.
Har testat att lagra värme från ved-kamin på detta sättet med fasväxlande glaubersalt som lagringsmedium. Det är tyvärr rätt dyrt i större mängd.
Därför så köptes ett liknande magnesium-salt på Lantmännen, som fasväxlande saltet tillverkades av. Det blev betydligt billigare. Gav typ en hundring för en säck. Kommer inte ihåg vad lantmännens salt hette men används vid grisuppfödning, så det går nog leta upp. Alternativt kan man köpa handvärmare i sportbutiker, men det blir dyrt om man vill ha 3-4 liter, vilket nog behövs för att ge några hundra Watt i ett par timmar.
Vill man förlänga värmen i en redan uppvärmd bil, är en möjlighet ett värmepaket fyllt med vax/paraffin. Vaxet smälts med bilens kylvatten i en plåtburk. Plåtburken värmeisoleras. PC fläktkylare monteras på vax-burken och kan sedan styras via termostat. Det går säkert även smälta vaxet med 12-volt värmare medans bilen är i gång, men det bör man i så fall designa väl. Lokal överhettning av vaxet kan bli brandbomb, men det kan inte ske om man värmer via bilens kylvatten.
Vill man räkna på värmekapaciteten för olika vaxer finns det data här. Vid val av vax måste man även ta hänsyn till att kylvattnets temperatur och flöde har rimlig chans att smälta vaxet på rimlig tid.
Apropå att gjuta i cement, ett cementblock kan också användas som värmelager. Mindre effektivt med tanke på vikten men är rätt hyggligt lager när det väl är uppvärmt. Det är iofs ett problem att den delvis isolerar sej själv, det tar lite tid för värme-transporten från/till dess inre.
Hade en gång en vinterbil, en Volvo 145:a där jag ville förbättra värmen. La igen luftintaget och tog luften via ett ett rör som var korsade avgas-grenröret. Tog 10 sekunder efter kallstart tills det började värma. Behövde aldrig skrapa isen på framrutan på den bilen.
ska man värma med el så värm kroppen direkt, eller nästan direkt
ex elektriska värmesulor i skorna
eller innanför jackan
dieselvärmare är perfekta
eller värmeljus som eldas i liten kamnin med skorstensslang som går ut genom ett fönster, man måste ju ändå ha lite ventilation
ex elektriska värmesulor i skorna
eller innanför jackan
dieselvärmare är perfekta
eller värmeljus som eldas i liten kamnin med skorstensslang som går ut genom ett fönster, man måste ju ändå ha lite ventilation
se upp med värmeljus....
flera värmeljus i en klunga kan värma varandra och flamma upp då de precis ska slockna...
till en halvmeterhög monsterflamma...
flera värmeljus i en klunga kan värma varandra och flamma upp då de precis ska slockna...
till en halvmeterhög monsterflamma...
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Bränsledriven värmare (bensin, etanol, diesel..) is the shit säger jag bara! Gärna med GSM-styrning.
Bekväm värme när man sitter och väntar i bilen, men även för isfria rutor och varm kupé oavsett vart man parkerar. (kanske inte i ett dåligt ventilerat garage iofs, men då brukar man ju slippa skrapa rutor ändå)
Nackdelen är att de kostar en del även beg. och kan vara svåra att montera, speciellt på moderna bilar med ont om plats och massa osamarbetsvillig elektronik.
Jag experimenterade en vinter med att montera en vanlig eldriven varmvattenberedare av mindre modell i bagaget på bilen. Drog sen fram slangar för att ansluta den parallellt med kupéelementet. En cirkulationspump för 12 V drev sen runt motorns kylvätska.
Det hela fungerade oväntat bra!..
Kunde under slutet av färden starta cirkulationspumpen för att ladda beredaren till 90 grader innan bilen parkerades
Nästa gång jag skulle ut och åka så var det bara att knäppa på pumpen, vänta ett par minuter tills allt det varma vattnet hittat över i motorn som därefter startades.
Värme på en gång och ingen kallstart för motorn, helt gratis!!!
Beredaren höll användbar värme över ett dygn, även i minusgrader. Och man kunde givetvis även ansluta den till 230 V för att alltid ha uppvärmt vatten även då bilen stått still en vecka, utan behov av motorvärmartimer eller krångel då beredarens termostat jobbade som vanligt och värmeförlusterna var relativt små.
Det inbyggda elementet på 2 kW värmde dessutom upp vattnet bra mycket fortare än en vanlig tråkig elmotorvärmare på 550 W eller så..

Bekväm värme när man sitter och väntar i bilen, men även för isfria rutor och varm kupé oavsett vart man parkerar. (kanske inte i ett dåligt ventilerat garage iofs, men då brukar man ju slippa skrapa rutor ändå)
Nackdelen är att de kostar en del även beg. och kan vara svåra att montera, speciellt på moderna bilar med ont om plats och massa osamarbetsvillig elektronik.
Jag experimenterade en vinter med att montera en vanlig eldriven varmvattenberedare av mindre modell i bagaget på bilen. Drog sen fram slangar för att ansluta den parallellt med kupéelementet. En cirkulationspump för 12 V drev sen runt motorns kylvätska.
Kunde under slutet av färden starta cirkulationspumpen för att ladda beredaren till 90 grader innan bilen parkerades
Nästa gång jag skulle ut och åka så var det bara att knäppa på pumpen, vänta ett par minuter tills allt det varma vattnet hittat över i motorn som därefter startades.
Värme på en gång och ingen kallstart för motorn, helt gratis!!!

Beredaren höll användbar värme över ett dygn, även i minusgrader. Och man kunde givetvis även ansluta den till 230 V för att alltid ha uppvärmt vatten även då bilen stått still en vecka, utan behov av motorvärmartimer eller krångel då beredarens termostat jobbade som vanligt och värmeförlusterna var relativt små.
Det inbyggda elementet på 2 kW värmde dessutom upp vattnet bra mycket fortare än en vanlig tråkig elmotorvärmare på 550 W eller så..
Ägde en 244 -83 och i den var monterad en Ardic/Volvo Flygmotor bensinvärmare.
30min och bilen var helt snöfri om det så var -20 grader ute. Den värmde upp kylarvattnet och timern skötte
om fläkten. Men de är ganska dyra även begagnade som du påpekar plus att det är ganska mycket pyssel med
att montera.
30min och bilen var helt snöfri om det så var -20 grader ute. Den värmde upp kylarvattnet och timern skötte
om fläkten. Men de är ganska dyra även begagnade som du påpekar plus att det är ganska mycket pyssel med
att montera.
Jag skulle inte vilja elda sprit under en filt i bilen! Känns som stor risk för brand!
Det där med varmvattenberedare lät ju riktigt smart!
Fixade du större expansionskärl eller hade du tur nog att det funkade ändå? Det lär ju bli rätt mycket extra vatten typ...
Jag håller med om att det verkar dumt att elda med sprit inne i bilen...
... och det verkar också dumt med 12V-driven värme.
Fixade du större expansionskärl eller hade du tur nog att det funkade ändå? Det lär ju bli rätt mycket extra vatten typ...
Jag håller med om att det verkar dumt att elda med sprit inne i bilen...
... och det verkar också dumt med 12V-driven värme.
Hur många liter var den på?Volvo245GLT skrev:Jag experimenterade en vinter med att montera en vanlig eldriven varmvattenberedare av mindre modell i bagaget på bilen. Drog sen fram slangar för att ansluta den parallellt med kupéelementet. En cirkulationspump för 12 V drev sen runt motorns kylvätska.
En bil är fruktansvärt dåligt isolerad, det gör att de flesta försök att hålla bilen varm kommer att göra av med stora mängder energi. I nån överlevnadsbok som jag läste så rekommenderades att om man fick stopp på bilen vintertid så skulle man INTE övernatta i bilen utan det är bättre att ta sig ur bilen och göra en koja (eventuellt lägga sig UNDER bilen). Detta då under förutsättning att motorn är död. Men även om motorn fungerar så är det inte bra att övernatta i bilen eftersom risken är att man får in avgaser i bilen.
Man kan skotta snö på den och lämna en glipa i rutan och se till att den inte blir blockerad.
Då blir det typ snögrotta/igloo och fast det är -40 ute så kommer det hålla sig på ungefär -5.
En ickesnö isolerad bil är som sagt lika kall som utomhus.
Då blir det typ snögrotta/igloo och fast det är -40 ute så kommer det hålla sig på ungefär -5.
En ickesnö isolerad bil är som sagt lika kall som utomhus.