Koppla in strömbrytare istället för timer till köksfläkt
Re: Koppla in strömbrytare istället för timer till köksfläkt
Du har kollat så du verkligen har ~230V på den blåa och bruna som försvinner i det vänstra hålet när du har brytaren i till-läge? Fasen borde finnas eftersom annars skulle inte lampan som styrs av den andra brytaren fungera men det kan vara nollan som fattas/lossnat.
- frownlayer
Andi2k11: du bor väl i en lägenhet? detta jobbet ska du inte behöva leja/göra. det ska din hyresvärd ta hand om. börjar du pilla på något och lägenheten brinner ner så blir det dyrt.
skruva tillbaka. och ring din hyresvärd.
Jag har med trasiga timers av samma typ. köp inte dessa. vi har 2/2 i huset som är sönder. den ena är 5 år gammal. den andra är 15. men den sista ska enligt förra ägaren krånglat nästan från början.
Hade det inte varit så dyra så hade jag köpt nya. men nu väntar jag och ser om jag hittar några bättre modeller på timers.
det var bättre förr när fas och nolla var svart och vit kabel. det ena var fas och det andra nolla. och i mitt hus har jag lite blandat.
skruva tillbaka. och ring din hyresvärd.
Jag har med trasiga timers av samma typ. köp inte dessa. vi har 2/2 i huset som är sönder. den ena är 5 år gammal. den andra är 15. men den sista ska enligt förra ägaren krånglat nästan från början.
Hade det inte varit så dyra så hade jag köpt nya. men nu väntar jag och ser om jag hittar några bättre modeller på timers.
det var bättre förr när fas och nolla var svart och vit kabel. det ena var fas och det andra nolla. och i mitt hus har jag lite blandat.

230V enligt multimetern. 230 v in på transformatorn som styr spjället och 24 ut.CPMS skrev:Du har kollat så du verkligen har ~230V på den blåa och bruna som försvinner i det vänstra hålet när du har brytaren i till-läge? Fasen borde finnas eftersom annars skulle inte lampan som styrs av den andra brytaren fungera men det kan vara nollan som fattas/lossnat.
Bor i bostadsrätt så vi hat ingen hyresvärd som fixar detta. Allt innanför dörren står vi själva för wå som jag har förståt det.
Du har säkert fixat vid den här tide... men men.. Kan ju förklara ändå.. ^^
"hålet" till höger är den sk. matningen (där strömmen kommer från).
Vad jag kan se så måste du använda både timern och knappen för att fläkten ska funka..?
Men om du tar matningen (brun kabel, vänster hål) och kopplar in i brytaren där "överkopplingen" (se bild) är och kopplar ihop de blåa kablarna (nollan..(googlesök "wago")).
Gör du så kopplar du förbi timern och behöver bara trycka på brytaren så startar fläkten

"hålet" till höger är den sk. matningen (där strömmen kommer från).
Vad jag kan se så måste du använda både timern och knappen för att fläkten ska funka..?
Men om du tar matningen (brun kabel, vänster hål) och kopplar in i brytaren där "överkopplingen" (se bild) är och kopplar ihop de blåa kablarna (nollan..(googlesök "wago")).
Gör du så kopplar du förbi timern och behöver bara trycka på brytaren så startar fläkten

Du kan lika väl sätta nollan på x plinten. Men jorden ska inte ligga så där.