Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
När du kör manuellt i linuxcnc så har du ju en dropdown som väljer hur du ska styra.
Finns lite olika alternativ som continious, 5mm, 1mm, 0.5mm osv. Om du ställer över till continious så får du det nog som du förväntar dig.
obs, tar bara detta från minnet de fasta alternativen kanske inte stämmer exakt osv heter det inte continious heller.
Finns lite olika alternativ som continious, 5mm, 1mm, 0.5mm osv. Om du ställer över till continious så får du det nog som du förväntar dig.
obs, tar bara detta från minnet de fasta alternativen kanske inte stämmer exakt osv heter det inte continious heller.
Ja då är det 10mm jag joggar, lite jobbigt att köra 10mm år gången om man ska jogga tillbaka hela portalen..lgrfbs skrev:När man joggar på en vanlig CNC maskin så finns det ett vred för hur långt varje jogg-steg ska var.
0.01 , 0.1 , 1 , eller 10 mm.
Ja ställer jag på nått annat än continious så kör den automatiskt motsvarande värdet man angett, jag kör på det förstnämnda och det är troligen 10mm år gången maskinen kör..papabear skrev:continious, 5mm, 1mm, 0.5mm osv. Om du ställer över till continious så får du det nog som du förväntar dig.
Nån som kan förklara med enkla medel hur man nollar maskinen eller home eller vad det nu är aktuellt att göra här näst, lite svårt att ta sig vidare när man inte har kunskap.. 

nolla genom att välja axel, antingen med bollarna längs upp eller tangentbordet. Sen nollar du antingen genom att klicka "touch off" eller "end" på tangentbordet, följt av en siffra om du inte ska vara på noll, eller enter för noll.
- ochkl0620
- Kontakt:
Jag kan ge mig ner i källaren och göra en kort instruktionsvideo. Återkommer strax 

Ja precis, fast touch off kan jag inte göra innan jag har gjort Home.. och sätter jag tex Z nästan i toppläge och gör home där så går den bara köra ner 10cm sen går det inte lägre, men upp går det till där jag satte home... så i vilken ordning gör man det då.. ? Testade sätta Z längst ner åxå, samma sak där, då går den bara köra upp 10cm sen inget mer...larky skrev:nolla genom att välja axel, antingen med bollarna längs upp eller tangentbordet. Sen nollar du antingen genom att klicka "touch off" eller "end" på tangentbordet, följt av en siffra om du inte ska vara på noll, eller enter för noll.
Kan vara så att arbetsområdet för Z på de inställningarna du kör är 10cm, och då stannar den när den kommer dit, från home sett.
I konfigurationsguiden man kör för att ställa in maskinen så får man ju ange arbetsområdet för alla axlar
Som du säger så får man böra med att sätta home för alla axlar, sen kan du göra en touch of för att ange var ämnet du vill fräsa befinner sig i koordinatsystemet.
I konfigurationsguiden man kör för att ställa in maskinen så får man ju ange arbetsområdet för alla axlar
Som du säger så får man böra med att sätta home för alla axlar, sen kan du göra en touch of för att ange var ämnet du vill fräsa befinner sig i koordinatsystemet.
- ochkl0620
- Kontakt:
Vart väl lite sisådär, missade säkert nåt viktigt

Ja just det.. så funkar det, men hur ska jag veta exakt vad jag ska skriva där då.. från 0 till ?.. mäta med tumstock ?I konfigurationsguiden man kör för att ställa in maskinen så får man ju ange arbetsområdet för alla axlar
-
- Magnus_K
- EF Sponsor
Dra mig i snöret. Bättre support kan man ju inte tänka sig. Hyggligt och bra gjort ochkl0620ochkl0620 skrev:Vart väl lite sisådär, missade säkert nåt viktigt![]()

Varför står det -0.4 till 0 på Z axeln för... hmm... ? Måste det vara ett minus tal där.. ?