Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Perkla »

Ja där ja.. trodde det menades i den andra rutan.. där det står 1.5... så vilka värden ska man sätta där i den stora rutan där jag konfigurerar axlarna i configfilen.. ? 20 satte jag nu på Maximum Velocity...
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Tänk på sen när du startar din första fräsning, du har en inställning med velocity 1200, ändra sen till kanske 400-600 till en början, annars kommer fräsen rusa upp i 1200 mm/min mellan verktygsbanorna i din g-kod med risk att den tappar steg.
Det är iaf min erfarenhet :)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Beror på hu du sätter villkoren i ditt cam prog, i Cambam så sätter man alla dessa parametrar, min klarar 3500mm/min vilket ger 58mm/sec
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ochkl0620 skrev:Tänk på sen när du startar din första fräsning, du har en inställning med velocity 1200, ändra sen till kanske 400-600 till en början, annars kommer fräsen rusa upp i 1200 mm/min mellan verktygsbanorna i din g-kod med risk att den tappar steg.
Det är iaf min erfarenhet :)
Jasså på så vis, så där i config för axlarna ska jag nu sätta 4-600 nånting sånt ? där jag skrev 20 nu ?

Än har jag inte löst det med kylningen till spindeln.. så blir nog inget fräsa av ännu, tänkte dock montera en penna på och se hur det blir, ja om jag lyckas göra touch off på rätt ställe vill säga.. en hel vetskap detta.. haha
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vilhelmsson skrev:Beror på hu du sätter villkoren i ditt cam prog, i Cambam så sätter man alla dessa parametrar, min klarar 3500mm/min vilket ger 58mm/sec
Ja just det.. jag vet inte ännu riktigt vilket program som ska fixa G koden till mig.. kanske finnns nått i LinuxCNC som klarar det åxå.. !?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Läser om Touch Off och Home Switches and limit switch o massa sånt, hmm, hur viktigt är det att ha dessa switchar och hur lätt eller svårt är det att montera ? Skulle ju absolut vara bra kanske att ha sånt ?

Touch off innerbär ju att jag sätter nollpunkten för maskinen så den vet var på arbetsytan startpunkten är, kanske vanligtvis nere i vänster kant på arbetsytan ?
Borre

Inlägg av Borre »

Strunta i allt sånt tills du lärt dig hur allt annat fungerar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja fast jag vill ju inte krascha maskinen det första jag gör.. skulle ju vara trist som fan.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Efter några år med linux cnc kan jag säga att jag nu kör utan home och limit. Sätt ett stort arbetsområde, placera arbetsstycket där det ska vara på fräsbordet, jogga frässtålet dit det ska vara och tryck på end-tangenten för att ställa nollpunkten. Enklast och snabbast, men kräver en manuell koll att fräsen inte kör in i något olämpligt på vägen men det är lätt att se på skärmen när X&Y är nollade med end.

Nolla, rensa skärmen, jogga runt ytterkonturerna så att det inte krockar, det ritas fina gula linjer på skärmen. Starta.

Z är väl den som man har störst nytta av en limit, men så svårt att implementera i och med att alla verktyg är olika långa så det är svårt i praktiken.
Borre

Inlägg av Borre »

Kan inte tänka mig att nånting skulle gå sönder utan limitbrytare, och det är då man behöver ha det. Att det kan vara bra att ha är en annan sak. Jag har kört utan i tio år.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja fast jag tänker på mig som är totalnybörjare och saknar kunskap, för en som vet något så när vad han håller på med är det ju en annan sak.. behöver åxå lära mig alla begrepp och vad som innebär.. jogga tex, hmm kunde lika gärna betyda fylla på kylmedel i spindeln..

Det som är viktigast för mig nu är ju vad jag lämpligast gör här näst, så jag kan börja i rätt ände istället för att göra saker som kanske går att lära sig längre fram..

Touch off och allt som har med nollning av maskinen att göra är ju viktigt att lära sig tror jag..
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

jogga=köra med piltangenterna
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tack... då vet jag vad det betyder, sitter som fast lite i vad jag ska göra här näst..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

När jag kör med tangenterna alltså joggar så verkar det som jag bara kan köra korta sträckor, kanske är exempel G koden som ligger i programmet som gör det ? alltså att G koden säger att det inte ska gå att köra mer än 2cm åt gången ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

När man joggar på en vanlig CNC maskin så finns det ett vred för hur långt varje jogg-steg ska var.
0.01 , 0.1 , 1 , eller 10 mm.
Skriv svar