Batteripaket till elcykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Batteripaket till elcykel

Inlägg av ghost_rider »

Köpte en elcykel på team sportia och sikket skräp...
Inte nog med att cykeln kostade skjortan så höll batteriet bara i 2 år, garantitid 6mån....
Dåligt är bara förnamnet.!
Så, nu när jag har varnat. över till det 'roliga'
Nu står jag där med en obrukbar hoj och behöver ett nytt batteri o nej jag tänker inte lägga 4k på ett nytt!
Har dock kvar kapslingen till det gamla med fyra friska och fyra dåliga, min idé är att köpa 12v Li Ion batteripaket typ http://www.ebay.com/itm/Super-Power-DC- ... 3a9a647403
och parallellkoppla dessa för att få ut så många Ah som möjligt. Nu har jag ingen koll på hur många Ah det gamla är på men låt oss säga att jag köper 4st nya paket och när man har skalat bort glädesiffrorna har man kanske 4000-5000mAh kvar. 4*4000 = 16Ah, skulle en sådan setup funka? i alla fall i två år?
förslag eller synpunkter mottages gärna :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Batteripaket till elcykel

Inlägg av Meduza »

Första förslaget är att hoppa över eBay och handla batterier på http://hobbyking.com/ i stället :)

Dom brukar faktiskt matcha uppgiven kapacitet rätt bra eftersom många som handlar där har laddare som faktiskt mäter kapacitet och klagar om det inte stämmer :p

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... P_30C.html
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Helt klart är HK att föredra, men de verkar bara ha LiPo-batterier.
Rätta mig om jag har fel men LiPo celler har en högre spänning än en Li Ion cell och därmed blir batteriindikatorn på hojjen tokig? dels att jag får ersätta ladd och strömreglering
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, Det som kallas för Li-Ion och LiPo är egentligen exakt samma sak, bara i två olika förpackingar (rund hård cell vs platt påse)

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery
"The denomination "lithium polymer" has caused confusion among battery users. It may be interpreted in two ways. Originally, "lithium polymer" stood for a developing technology using a polymer electrolyte instead of the more common liquid electrolyte. The result is a "plastic" cell, which theoretically could be thin, flexible, and manufactured in different shapes, without risk of electrolyte leakage. This technology has not been fully developed and commercialized,[1][2] and research is ongoing.[3][4][5]

The second meaning appeared when some manufacturers started applying the "polymer" denomination to lithium-ion cells in pouch format. This is the most extended use nowadays, where "polymer" went from indicating a "polymer electrolyte" to mean a "polymer casing", that is, the soft, external pouch. While the design is usually flat, and lightweight, it is not a true polymer cell, as the electrolyte is still in liquid form, albeit it may be "plasticized" or "gelled" through a polymer additive.[6] These cells are sometimes known as "LiPo", however, from the technological point of view, they are the same as the ones marketed simply as "Li-ion", as the underlying electrochemistry is the same.[6]"
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag kan bjuda på 2 bilder på en sån där acc du föreslog först - om det inte framgår av vidare tex så är min rekomendation att inte köpa dem - till något, inte ens som brevpress - de väger för lite.
20140903_070851_resized.jpg
20140903_071134_resized.jpg
Jag hade iallafall nytta av skumplasten, använder den som mellanlägg till ett par kretskort. Jag kunde inte mäta upp dem eftersom de levereades med 0,2V i spänning per acc så jag brydde mig inte om att ens försöka ladda dem. Men vikten lämnar med lite att önska, motsvarande kapacitet med 18650 batterier väger 6 gånger så mycket typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skippa ebays skit lion. dom har i regel 1/5 till 1/10. (har sjöälv testat en större del av de som finns och de sämsta ja köpte hade 400mah av 6000mah utlovade)

Köp vettiga packar på HK säger jag med. Vissa är bättre än andra där. De billigare Zippy batterierna har jag haft lite otur med relativt många som inte håller mer än max 80% kapacitet. Men har fått allt betalt och helt nya igen! Turnigy inte en enda returnerad av ca 65 köpta so far!!

Tänk på antalet laddningar! Dom klarar inte hur mycket som helst och samma sak gäller urladdning. man bör ha 20% kvar av kapacitetn om du vill ha vettig livslängd. Det finns batterier som bara klarar 100 laddningar och de finns de som faktiskt klarar 500 med hyffsad kapacitet kvar.

Du säger 2 år på cyklen. Hur många laddningar var detta och har du hum om du laddade ur dem för mycket eller inte?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Liten av frågan hur långt är ett snöre med livslängd på batterier. :vissla:
Batteriet laddades kanske 30-tal gånger, det var aldrig helt slut förutom nu till våren.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

LiPo/LiIo ska inte förvaras urladdade (inte heller fulladdade). Ska man inte använda batteriet (på ett tag) ladda till ungefär hälften, cellspänning 3,8-3,9V.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vet dom som kört slut på batterier på 10 laddningar men sedan vet ja de som kört flera hundra laddningar utan problem :) Sedan är batterier en färskvara. och som sas precis så måste de ligga medelladdade.
mellbratt

Inlägg av mellbratt »

Lite OT, men vad har ni för erfarenhet med konsumentköplagen och batterier? Batterierna ska ju klara vanlig användning och även om säljaren säger att garantin inte gäller eller bara gäller en begränsad tid så spelar det mindre roll i sammanhanget.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det måste ju underlättas av om säljaren uppger antalet laddcykler de ska klara. Samtidigt förutsätter det nog att man kan visa att man använt ett fungerade BMS.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju en förbrukningsvara. Såvida inte batteriet självt loggar cykler på ett modifieringssäkert minne går det inte bevisa hur många gånger batteriet använts.

Lika lite kan man reklamera ett utslitet borr eller en sågklinga.
Skriv svar