Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Testade den andra burken.. så här ser resultatet ut efter ca 10 minuter och siffran höjdes inte mer så jag antog att det var klart..

Jag har ingen dator som jag på ett bra sätt kan köra Windows, hittade absolut inga drivrutiner till nån av komponenterna till W2K, blev bara en massa strul så jag kör Linux istället då det flyter på fint, dessutom går ju inte Mach 3 att köra på Linux.. så blir nog lite svårt att köra det...Vilhelmsson skrev:ett alt är att köra din piratkopierade Mach3 som test...
-
"OM" du oroar dig f latency så kan du ju alltid klocka upp skiten, lite äldre CPU:er(inkörda)har en förmåga att klara klockning bättre men optimera latency på minnena då oxo(innebär inte att minst är bäst), gamla pentium är roliga att klocka 

Datorn jag kör nu har en Celeron D, funkar rätt så bra med LinuxCNC och Latencytestet var ju avsevärt mycket bättre än den andra datorn så ska testa med denna nu, allt är installerat och klart, maskinen inkopplad och måste nu försöka ta reda på hur jag ställer in allt, tänker på det här som nån nämnde med vilka funktioner som är på vilken pinne i parallelluttaget osv..
Behöver ju se till att den går att köra manuellt med tangentbordet så man vet att allt funkar så långt.
Behöver ju se till att den går att köra manuellt med tangentbordet så man vet att allt funkar så långt.
-
Vad jag sett när jag kollade(brände en LinuxCNC bootdisk)så är config tämligen lika mellan Mach o LinuxCNC så skriv ut från Mach och bara kör över till LinuxCNC om du inte kan få ut f Mach så postar jag min till MIBCNC pdf borde vara gans snarlik 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för det.. kör set up wizard nu men måste veta om det här med driver timing settings.. jag har inget data sheet för min maskin så ska jag lämna dom som dom står då eller ?
Step Time: 5000ns
Step Space: 5000ns
Direction Hold: 20000ns
Direction Setup: 20000ns
Så här står det i Wizard
Step Time - How long the step pulse is on in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Step Space - Minimum time between step pulses in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Direction Hold - How long the direction pin is held after a change of direction in nanoseconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Direction Setup - How long before a direction change after the last step pulse in nanoseconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Step Time: 5000ns
Step Space: 5000ns
Direction Hold: 20000ns
Direction Setup: 20000ns
Så här står det i Wizard
Step Time - How long the step pulse is on in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Step Space - Minimum time between step pulses in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Direction Hold - How long the direction pin is held after a change of direction in nanoseconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Direction Setup - How long before a direction change after the last step pulse in nanoseconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
lad dem være. Gå videre til næste side som er den vigtige!!
Parallel port setup. Her sætter du signalerne fra parallelporten til cnc-controlleren. Start med at vælge sherline som "Output pinouts"
/Niels
Parallel port setup. Her sætter du signalerne fra parallelporten til cnc-controlleren. Start med at vælge sherline som "Output pinouts"
/Niels
Fast jag har inget data sheet för min CNC maskin så jag vet inte vilken pinne som är till vad i Parallellporten.. 

Du har vel fået en cd med mach3 på. Der ligger der sikkert en pdf fil med installationsmanual for mach3.
-
Vad jag läste f din leverantör så får du antingen på disk eller på mail, fråga din lev efter pinout, men jag tror att du kan testa mina på en axel och se om du får någon respons, kolla oxo den axel som funkar(den riktning som går)och få en hint om resten 

Här hittade jag i papperna jag fick med.. men förstår endå inte riktigt hur det ska vara.. 

-
Precis, nu har du HW config bara överför till din LinuxCNC, läs igenom allt i lugn och ro ta det lugnt o ingen stress, tidsnog får du det att funka, börja med en axel 
Vet inte hur med LinuxCNC men Mach3 måste startas om efter parameter byte
Nu ska jag fortsätta med Skånes godaste köttsoppa, köttet har kokat i snart 3 tim, nu åker resten i, mums

Vet inte hur med LinuxCNC men Mach3 måste startas om efter parameter byte

Nu ska jag fortsätta med Skånes godaste köttsoppa, köttet har kokat i snart 3 tim, nu åker resten i, mums

Senast redigerad av Vilhelmsson 13 december 2014, 16:21:07, redigerad totalt 2 gånger.
Hmm.. spindle finns inte med i documentationen.. så vette fan vilken pinne den ska vara på.. ?
Hur ser det ut annars ?

Hur ser det ut annars ?

Glem spindelen i første omgang.
Nu skal maskinen først køre x,y og z.
Så kan vi sætte spindelen igang senere
/Niels
Nu skal maskinen først køre x,y og z.
Så kan vi sætte spindelen igang senere
/Niels