Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Jonaz »

Har du en länk till manualen?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Detta är vad du skall köra
http://linuxcnc.org/docs/html/config/stepconf.html

Kräver att du tar reda på lite om din maskin, men den fick du väl någon dokumentation till?

Vad fick du förresten för resultat av latencytestet?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nej fick bara en enkel beskrivning om hur man använder Mach3, inget annat.

Har inte gjort nått latencytest ännu, datorn funkar bra så vitt jag kan se, inget lagg, inget annat som ger mig nån orsak att kolla hur bra eller dålig den är i detta läget.
Borre

Inlägg av Borre »

Du SKA köra latencytest för att se om datorn är något att ha. Det är inget du kan avgöra bara genom att använda datorn till annat. Gör som folk rekommenderar istället så kommer allt fungera mycket bättre.

Läs följande sida och gör som det står där:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Latency-Test

Skriv resultaten här när du kör testet en stund, ju längre desto bättre.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Du skall köra latencytest för att få info till konfigurationen. Nu får du faktiskt läsa på lite.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Så nu när du läst sidan jag länkade till vad säger siffrorna dig?
oz9ny

Inlägg av oz9ny »

Et lille pip fra Danmark :-) Håber du kan forstå dansk!

For at få din maskine til at køre i xyz skal du gøre følgende (Spindelen kommer senere):

1: find den manual som fulgte med maskinen.
I den står der lidt om opsætning af mach3. Det er denne opsætning som skal overføres lil linuxcnc.

Så find ud af hvilken parport pin som skal tildeles x-step og x-dir, y-step, y-dir, z-step og z-dir.

2: Kør programmet stepconf på linuxmaskinen.

Lav en ny konfiguration

Det eneste du skat tage stilling til i billedet "Basic Machine Information" er "Axis configuration" og "Machine units" resten kan gemmes til senere.

"Advanced configuration springes over.

Det næste billede er interessant "Parallel Port Setup" for her sætter du op hvilke signaler som sendes fra parporten til cnc-maskinen.
Tryk først på knappen "Sherline outputs"
Ret derefter "Outputs (PC to Mill)" så de er de samme som manualen sagde at Mach3 skulle bruge.

Klik hurtigt forbi resten af setuppen. De kan og skal sættes rigtigt op senere når du har fået hul igennem (Information derom står igen i den medfølgende manual med Mach3 Setup).

Konfigurationen er gemt og du har fået en ikon på skrivebordet som hedder "Launch et eller andet"

Klik den og linixcnc starter op.

For at få forbindelse med CNC-maskinen tryk på den røde knap i øverste venstre hjørne. og lige efter på den knap ved siden af.
Nu burde din maskine kunne bevæge sig i xy og z enten med piletaser eller via knapperne i skærmbilledet.

God fornøjelse
Niels
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Siffrorna säger mig att datorn inte är helt optimal för använding av stepper motorer.. siffrorna skulle hellre kanske varit 15-20 microseconds... jag ser ut att ha mycket högre än så.

Det är min gissning av dom siffror jag ser utifrån vad jag läst i länken du gav mig..
Borre

Inlägg av Borre »

Precis, det finns några sätt man kan prova om man får latencyn bättre.
Börja med att läsa http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... leShooting som länkas till på sidan ovan, punkt 4 och framåt.

Har du en processorn med flera kärnor? Följ länken i punkt 17 isf, efter du läst föregående punkter.

I övrigt, inaktivera allt som du inte behöver i bioset, alla strömsparfunktioner (cool'n'quiet osv), portar du inte behöver (serieportar m.m.), ljudkort om sånt finns.

När du gjort allt detta och latencytest ändå inte ger bättre siffror är datorn oanvändbar för detta. Det är därför du alltid ska börja med att köra latencytest så fort live-cdn bootat, just för att slippa lägga ner en massa tid på en datorn som är oanvändbar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har varit in i bios redan o rotat runt.. det är nån HP bios jag aldrig sett tidigare, kan ej göra några inställningar som i tex Energy star bios.. så stänga av en massa grejer det går inte.. ja processorn är en Intel P4 3.0x2 så antar det är två kärnor.

Ska kolla in den där andra länken

Känns väl lite nu som att kanske sikta in sig på nån annan dator, nån av dom jag redan har lär inte vara bättre, tänker på den andra lilla burken jag hämtade igår ... den är ju äldre dessutom.. och har inga SATA kontakter, känns bara drygt och jobbigt att hålla på med sånt.
oz9ny

Inlägg av oz9ny »

Glem LatencyTesten !!!

Det er en hobbycnc ikke en stor prof maskine som skal styres.

Jeg har to cnc-maskiner kørende uden problemer og har aldrig interesseret mig for hvad latencytesten viser. Den ene er en dobbelt-cpu maskine på 2ghz af ukendt fabrikat og den anden er en ibm t40 laptop.

Labtoppen kører 2000mm/minut uden problemer.

Få nu maskinen sat op i første omgang så den kan bevæge sig, så kan man altid efterfølgende optimere når og hvis der opstår problemer. (eller også køre lidt langsommere)

/Niels
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Eftersom jag är helt nybörjare på detta så vet jag inte alls vad som är viktigt och inte, vissa säger att man enbart ska börja med att kolla Latencytest och är inte siffrorna bra så är datorn inget att ha, jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, byta dator eller inte.. ?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Du skulle kunna börja med att lyssna på "oz9ny" och föra över config parametrar från Mach3 till LinuxCNC, sen bör du vara på banan :lol:
Ditt minsta problem just nu är latency, med tanke på att du kan köra en axel så har du nåt liv i skiten, ett alt är att köra din piratkopierade Mach3 som test...
Skriv svar