AC och DC i samma kabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
myrek

AC och DC i samma kabel?

Inlägg av myrek »

Jag håller på med ett projekt där systemet matas med 230V AC. Denna ansluts sedan till en 15W 24V AC/DC omvandlare som ger ger nödvändig likspänning till systemet (liten elmotor med microcontroller)
Systemet har också en styrsignal som varierar mellan 0-10V DC. Hur skall jag tänka här gällande kablage? Jag skulle helst vilja använda en kabel med 4 st ledare. 2 st för AC och 2 st för styrsignalen. Är det ok att blanda 230V AC tillsammans med en styrsignal på det här sättet?
Tror ni att det kan bli stora problem med störningar om jag väljer den här lösningen? Alternativet är att ha två separata kablage som ändå kommer vara buntade till varandra.

kabellängden är ca 1.5m. Vad säger ni om detta?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: AC och DC i samma kabel?

Inlägg av Micke_s »

Säkerhetsmässigt så blir det nog problem att dra båda i samma kabel
Vad händer om 230v blir ihopkopplad med 10v styrsignalen?

Kanske finns specialkabel som är godkänd för 230v + styrsignal
PTC

Inlägg av PTC »

Leta efter kablage till servomotorer eller andra elmotorer, finns ju kablage med tre grövre parter och två eller fyra lite klenare, används ofta till broms eller dyligt, tror en sån skulle fungera till det du är ute efter
Nerre

Inlägg av Nerre »

Isolationsmässigt tror jag inte det behöver vara nåt problem. De enskilda ledarna i en kabel har ju en isolering som borde uppfylla kraven för grundisolation för märkspänningen. Då blir det dubbel isolation (baserat på märkspänningen) från en ledare till en annan. Men det gäller att dubbelkolla hur de enskilda ledarena är isolerade, det kan kanske finnas kablar där de inte ens har grundisolation.

Problemet är väl att det blir en väldigt stor risk i samband med anslutning, väldigt lätt att blanda ihop ledarna.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

om du tar vanlig elkabel så brukar isolationen mellan ledare stå i ett tal och isolationen på kabeln ett annat tal, tex vanlig draka exk-light är det 300V mellan ledare i kabeln och 500V isolation på kabeln, den kan du köra rent tekniskt de spänningarna, sen kommer det till störningar, är din 10V signal känslig? antagligen och du kan få problem där.
Sen kan det ju bli problem i anslutningslådan, man får ju inte blanda spänningar i samma låda.

För att vara på den säkra sidan skulle jag nog ta 2 kablar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om vi tar ett exempel med VP-rör, så får man dra lågspänning (230V) tillsammans med klenspänning (<48V) om ALLA ledare i samma rör är klassade för den högsta spänningen, i detta fall 230V. Det borde vara samma krav i en kabel tycker jag.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Enligt boken är det så ja.

Sen tillkommer problemen med störningar och kontaktering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis. Men man får väl anta att man tar rätt ledare...
Om huvudenhet och slavenhet inte har något bra filter, bl.a common mode, så kommer det in massa 50Hz-rippel via 10V-ledningarna. Kan bli roliga effekter. :D
superx

Inlägg av superx »

Jag har använt den här kabeln för matning och styrning av lampor. Kanske funkar i din tillämpning?
http://info.sommercable.com/2__produkte ... 281_2.html
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Man får dra det i samma kabel men det skall skiljas i kopplingsdosan. Det är därför det finns skiljeväggar att köpa för kopplingsdosor. (Som ingen använder)

Men tex Dali behöver man inte skilja det år i kopplingsdosan pga någon form av certifiering. Antar att det hela handlar om att produkten som matas/styrs med klenspänning inte kan bli farlig av starkström
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

(Även) 1-10V dimmer dras i samma kabel som 230V...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, om klenspänningen överallt är isolerad som om den uppbär nätspänning så behövs det ju ingen isolation mellan nätspänning klenspänning ur säkerhetssynpunt. Inget blir farligt om klenspänningen blir nätspänningsförande, möjligen går grejerna sönder.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det finns väl färdiga kablar med två separerade delar, där en skärmad är för signalen, och sen en för kraften?
Skriv svar