Inte så att sram:et ska generera video utan att man behöver mata ut mer än klocka från arduinon?
Använder du däremot sram:et för ren lagring så är nog ett seriellt sram trevligare.
Edit:
Valet mellan Parallellt Sram eller seriellt beror på vad processorn stöder, antal gpio man har/vill offra osv..
T.ex. om det är en arduino så finns hårdvaru SPI.
Senast redigerad av Micke_s 9 december 2014, 22:36:54, redigerad totalt 1 gång.
sramet ska lagra bitmaps ist för att arduinon konstant måste spreja ut samma data i oändlig repeat för att det ska bli nåt på displayen, fram tills man ändrar nåt i bilden och minnet måste uppdateras, så en frame buffer skulle man nog på sätt och vis kunna kalla det.
Man skulle nog vilja skippa att behöva skicka ut addressen till sram:et också, någon slags räknare kanske och styra uppräkningen av SRAM addreserna med PWM kanal..
Att döma av de kodexempel på SPIRAM de har på arduinos exempelsida så verkar adresseringen inte ens behövas kodas in, utan verkar omhandtas per automatik av SPI biblioteket som arduino IDE'n kommer med.
Hm jag kom att tänka på en sak efter att ha kollat databladet för SPI SRAM'et, med ett SPI SRAM så läser den ut en databit per klockpuls, medans displayen läser in fyra bitar data per klockpuls, detta innebär att om min pixelklocka är 4MHz, så kommer SRAM'ets klocka att behöva vara 32MHz.
Så jag vete fan om jag ens kan använda ett SPI sram här, börjar känns lite som att ett parallel sram är enda valet.