Vilka lager till BF30 ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mr_ping

Re: Vilka lager till BF30 ?

Inlägg av mr_ping »

Jag har ett dubbeltradigt vinkelkontaktlager på högra sidan som är shimsat mellan lagret och kulskruven. Efter det sitter lagerhuset och en mutter jag spänt mot kulskruven.
På vänstra sidan sitter ett vanligt spårlager som också är shimsat då lagerhuset mätte 11.3mm och kullagret 8.00mm.

Om jag inte shimsar upp så flyttar sig kullagrena sig en bit före bordet flyttar sig.
Bör jag låsa fast kullagren på nåt annat sätt ?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

För att klargöra, BF30 (och BF20 antar jag) har inget som stoppar att kullagrena åker ut från lagerhuset inåt mot kulskruven.
Jag har sett andra som har ett mindre hål där lagret stoppar mot lagerhuset på insidan istället för utsidan som på min.

Det kanske är ett måste om det ska bli tight ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dags för lite bilder nu mr_pingpå hur det ser ut samt beteckningar på dina lager.
H.O

Inlägg av H.O »

För det första så måste ju lagret eller lagrerna hållas på plats axiellt (och radiellt) så att de inte kan flytta på sig - åt något håll.
För det andra så måste skruven hållas på plats axiellt i lagrena så att inte den kan "glida" i lagrenas innerring.
För det tredje så måste lagrena i sig hindras från att glappa axiellt vilket görs genom att förspänna de mot varandra enligt tidigare inlägg.

Om du har ett vanligt spårkullager kan du ju enkelt hindra skruven från att glappa axiellt relativt lagret (dra åt muttern) och du kan enkelt hindra lagret från att glappa axiellt relativt huset (håll fast lagret i huset). Men du har fortfarande problemet att lagret i sig är glappt i axiell riktning.

Att dubbelt vinkelkontaktlager av standardtyp är inte nödvändigtvis "glappfritt" (allt är relativt). Du behöver två enkelradiga och en distans mellan ytterbanorna. Sen när du drar åt muttern på kulskruven (inte kulmuttern utan den i axeltappsänden) så förpänns de båda lagrena mot varandra så att det en tar upp axiell last i ena riktningen och det andra tar upp axiell last i den andra riktningen. Bilden från CNCCookbook illustrerar det men gör det inte på ett speciellt bra sätt i mitt tycke.

Men om du inte har något sätt att hålla fast lagret i huset (vilket låter konstigt) så skulle jag börja där....

EDIT: Gjorde följande skiss:
Untitled.png
En distans mellan lagrena tillåter de att förspänns mot varandra med hjälp av den blå muttern. Precisionlager anpassade för ändamålet är slipade så att lämplig förpänning uppnås genom att montera de stumt mot varandra men vanliga VK-lager är inte det, så det behövs en distans. Den gröna flänsen, tillsammans med det röda huset håller fast lagrena axiellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Jag har ingen fläns, det är helt slätt på sidan MOT skruven, på andra sidan (alltså mot axelns gänga / steppermotorn) finns en fläns.
Ska ta kort när jag åker dit ikväll.

Som det är nu har jag shimsat och dragit åt ganska hårt, glappet blir mindre och mindre men bordet börjar bli trögt.
Släpper jag på muttern på axeln litegrann (där steppermotorn sitter) så får jag 0.10-0.15mm glapp eller mer beroendes på hur mkt jag släpper.

Jag ser tydligt att lagret kan flytta sig från lagerhuset i detta skede.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Sv: Vilka lager till BF30 ?

Inlägg av frownlayer »

Helt klar fel lager. Det är bara till för radiella krafter. Så ett vinkelkontakt eller koniskt rullager är nog din enda räddning.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Bild 1 = Högra sidan av X där motorn sitter.
Bild 2 = när kopplingen och lagerhus är monterat
Bild 3 = bordet borta
Bild 4 = Försökte få fast lagret så det inte flyttar sig
Bild 5 = X axelns vänstra sida

Jag har vinkelkontaktlager från SKF på högra sidan (dubbelradigt). Jag har ett vanlig spårlager på vänstra sidan.
Y axeln har vinkelkontaktlager från Kina, original. Bägge är 15.9mm djupa och 32mm i diameter.

Jag fick efter detta: 0.09mm glapp på X, 0.14mm på Y
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Bild 6 = lagerhuset på Y bortplockat
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har vinkelkontaktlager från SKF
Vad är det för siffror på detta lager?
Vad är det för siffror på den motsatta sidan?
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

3201-2RS
6001-2Z
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.nskeurope.com/cps/rde/dtr/eu ... ide_uk.pdf

Sidan 10 ger en förklaring om vad du har för axiellt glapp, olika klasser ger olika glapp.

Nu ser det ju tyvärr ut som om lager sätena i maskinen inte är direkt optimala.

I första hand ska du se till att lagrets ytterbana sitter 'fast'. Sen kanske man skulle ta sig en funderare på att byta ut 3201:an mot ett med bättre intern glapp men troligen är nog 2 enkelradiga rätt monterade/finjusterade som ger ett bättre resultat. Det viktiga är att förvissa sig om att det hela står rätt monterat axiellt, titta på kolumnen längst till höger på sidan 9 'axial missalignment' så ser du att 3xxx seriens lager ej klarar detta bra.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Sen gissar jag att kulskruven i sig inte är förspänd heller (alltså att inte själva kulmuttern är förspänd mot skruven)? Detta ger i så fall också lite glapp.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Nej den är inte förspänd, måste jag ha 2 kulskruvar då eller vad är lättast ?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mät först så du vet vad du har för ev. glapp mellan kulskruv/mutter, rätta till det andra med lagring osv. och se vad du har för fel kvar. Endera lever du med det lilla eller så får du göra nåt åt det hela beroende på var felet ligger.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Sätter jag en klocka på skruven och skruvar den fram och tillbaka när den sitter i maskinen så får jag inget mätbart glapp (0.01 eller mindre vad jag kan se).
Bordet däremot flyttar sig inte förrens 0.08mm efter (eller 0.12 på Y då ungefär).

Lagerhuset om jag håller i det och vaggar det så glappar lagret lite i huset. Verkar vara lagret som sitter dåligt i huset, inte skruven som sitter dåligt i kullagret.
Ska prova att göra ett eget Y fäste och se vad som händer.
Skriv svar