fick se denna tråd när jag sökte på styrförstärkare till en huddig, så tänkte att jag kunde låna denna tråden o ställa lite fler frågor !
problemet med maskinen jag grejar med är att den vill inte gå ordentligt på backen.
magneterna på hydrostatpumpen är rediga, så vet att maskinen går åt båda hållen.
har en lite osäker funktion på fram o back, kommer o går. vrider lite på dragläges vredet så tänds dioderna som dom ska.
när dioderna är tända hörs ett brummande ljud ifrån boxen.
när den är i ett det läget att broms o back dioderna tänds så vill den inte gå ordentligt. lyfter man på hirschmankontakten på magneten, så hoppar maskinen till bakåt men blir aldrig att den går hela tiden.
varvräknaren går hela tiden som den ska.
känner nu att det blev väldigt svårt att förklara felet via text...
när jag mäter på magneten på back så ligger det ca 4 volt på den. tar jag väck kontakten o mäter mellan så har jag 24 v.
ska det va så ? isf är det magnetens motstånd som får ner den till 4 v ?
va kan jag mäta på mer för att säkerställa att styrförstärkaren inte är som den ska ??
tacksam för svar !
Styrförstärkare Grävmaskin
Re: Styrförstärkare Grävmaskin
Att spänningen ändrar sig beror troligen på att det ligger en PWM signal på som vid belastning (sticket på) ger 4 V men utan belastning ger instrumentet toppvärdet av PWM signalen d v s 24 V.
Ett oscilloskop är som jag ser det en nödvändighet för att se hur det fungerar.
Ett oscilloskop är som jag ser det en nödvändighet för att se hur det fungerar.
Re: Styrförstärkare Grävmaskin
Jordpunkten som sitter i innerskärmen bakom styrförstärkaren är en känslig punkt, då ventilernas signal går ut till ventilen och sedan tillbaka hela vägen till innerskärmen. Så titta om alla kablar ser hela ut här.