Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av thomasloven »

Jag har sett någon sådan som inte hade någon jord, utan drevs av differensen mellan höger och vänster kanal. Detta för att kunna få tillräckligt hög frekvens, eller något... det var länge sedan...

Edit: Eftersom mitt inlägg hamnade i ett sidbyte lägger jag till en citering här:
1802: Testar en ir plugg från asien. Med kontakt som passar direkt i 3.5mm hörlursuttag. Men den verkar inte funka. Jag har testat med ljusmikrofonen och filmat den, ingen reaktion :-( . Har även ohm mätt den, inget utslag :-(. Den är i första hand avsedd som fjärrkontroll för tv m.m. Kanske skickar jag för låg frekvens.
1802
Inlägg: 6199
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Bild
http://ukitech.blogspot.se/2011/08/usin ... -with.html
En variant. Min har bara en IR LED. 10 ohm resistor inte mycket. Men den borde tåla slitet CR2032 batteri som test. Efter att inte ha reagerat på androidtelefon musik. Jag vill filma den och se att den lyser.

En till http://www.instructables.com/id/DIY-Inf ... /?ALLSTEPS
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jockwe »

Min datormus (Steelseries Sensei Raw) har ett tag låtit lite konstigt. Den tjöt lite olika beroende på om man använde den eller om den stog stilla... Googlade lite och kom fram till att det nog var en keramisk kondensator som självsvängde så jag öppnade upp datormusen och mätte lite och kom fram till att en filterkondensator till sensorn tjöt i ca 8khz.. Bytade ut den mot en lite större som jag hittade i gömmorna och så vips var ljudet borta!
RawNoiseFixSmall.jpg
Enligt databladet för lasersensorn så rekomenderades det en 10µF, 10volt kondensator så den som satt där innan borde varit för liten gissar jag? (Jag har inte jättestor koll på storlekar på smd komponenter)

Om någon undrar så la jag på en liten klick smältlim för att hålla den på plats men jag glömde ta en bild på det...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Skrotade ett gäng sånna där kjortläsare med en numpad och en display på, typ som de de hade på coops shop express kassor tidigare.

Tog rätt på displayerna från dom, och började leka lite.

Resultatet efter lite google fu och lite lek:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men Tekko då, jag ser ju inga pentoder eller trioder!!!!

Det där var ju rätt coolt faktiskt. :tumupp:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Vacker display! Tänk om man skulle få tag på en eller två sådana :roll: :vissla: :D
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Tagit första steget till att få igång den där plasmapanelen, hittade åt Hsync och Vsynk samt data shift klockingången.

En video:

Nästa steg blir att lägga till nåt på arduinon som skriver ut nån text eller nåt via 4pit parallel buss.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Tekko »

Hadde lite trist så jag petade in lite kompositvideo:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Pillat med en ESP8266-modul, hittills har jag fått en µP att skicka data via den till Thingspeak.com
Bild
Skall bara koppla in den till pH-sensorn, så att den skickar upp riktig data.

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Va roligt! Ska själv sätta mig och börja pilla med mina ESP8266 i helgen, det verkar så "lätt" med dessa moduler och äntligen ska jag ta mig tid att prova :D

Men vad mycket spännande det var på bilden. Lite annorlunda power supply och mysko färg på kopplingsbrädan.

Sen undrar jag vad den blå klämman kommer ifrån, undrar om man kanske kan hitta sådan på eBay kanske? Skulle vara smutt att ha i sin ägo tror jag.

Sen undrar jag vad det är för spännande grönt kort du har där bakom Atmegan i övre vänstra hörnet.

Till sist, har du någon kanal på Thingspeak som man kan kolla? :P
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Kopplingsbrädan är köpt i en Conradbutik i tyskland bara för att få ploetten för att komma ut ur parkeringsgaraget gratis.. Klämman kommer från elfa. Inget puplikt på ThingSpeak än, skall bara koppla ihop sensorn först.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

Fick en fin julklapp, tror det var förra året, en Elwis

Bild

300lm, IP54, två 18650-batterier.


Något man saknat lite är ovetskapen hur mkt som är kvar i batterierna.

Med...

Bild

Och lite krympslang.

Bild

Har nu enkelt koll på spänningen... :)


Bild
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av orvar-e »

:tumupp:
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ghost_rider »

Såg ett tips för nästan ett år sedan där någon hade byggt en DRO.
Sagt var gjort då jag behöver en till min gamla svarv.

Det bygger i grunden på Igaging skalorna som kan köpas lite överallt samt Yuris app (toutch DRO) till androidenheter.
Arduinot läser av och kodar av skalan och sänder informationen via blåtand till min platta, sjukt smidigt.
Nu är det bara att göra det lite snyggare ;)


O en liten videosnutt ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 6 december 2014, 14:39:56, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Ahh du har byggt en du med! Jag har knappt använt min eftersom jag inte haft några manuella fräsningar på länge, men det blir nog snart ändring på det
Skriv svar