2*15VAC, transformatorfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

2*15VAC, transformatorfråga

Inlägg av ensten »

Har en applikation som kräver 2*15VAC och en nolla. Jag kommer att beställa en sådan trafo, men jag har lust att provköra redan nu. Jag har två trafos med 1*15VAC, kan jag koppla ihop dom så att jag får den önskade konfigurationen?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 2*15VAC, transformatorfråga

Inlägg av tecno »

Ja det kan du.
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, om den totala effekten på trafarna är den samma som på den du ska beställa.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det kan inte bli fel....
eller jo det kan det,
tror du måste koppla dom i fas.
Har jag fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om likriktarbryggan är kopplat "normalt" för transformatorer med mittuttag ska man fasa dom rätt. Men det är enkelt att kolla och fixa: får man inte rätt spänningar ska man testa att vända på ena transformatorns primärledningar och se om det hjälpte.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

...alternativt kasta om trådarna från den ena sekundärlindingen bör väl ge samma resultat?

Av eget intresse: En typisk transformator med mittuttag har väl två separata sekundärlindningar med motsatta lindningsriktningar?

En sådan bör väl i många avseenden vara tämligen ekvivalent med två seriekopplade enskilda transformatorer i motfas även om ju dessa då inte delar kärna?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi utgår ifrån att de två transformatorer är identiska ska primär-delarna vara kopplat parallellt, alltså "pinne A1" till "Pinne B1", "Pinne A2" till "Pinne B2".

Sekundärsidan ska sedan vara kopplat så att "Pinne A3" är ena ytterpunkt, "Pinne A4" ska kopplas ihop med "Pinne B3" och fungera som mittpunkt och "Pinne B4" är sedan andra ytterpunkt.

Men om transformatorerna inte är identiska kan man råka ut för att deras fasning inte är lika och då blir det 50% chans för att koppla rätt i första försök.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS att i vissa kopplingar så kan det bli farligt om inte båda primärerna är ordentligt anslutna. Anslut båda i samma stickpropp eller se på annat sätt till att en inte kan vara urkopplad. Risken kan vara att den ena trafon matas från elnätet och den andra backmatas och dess ej anslutna primär blir en beröringsfara.
Pucco

Inlägg av Pucco »

hanzibal skrev: Av eget intresse: En typisk transformator med mittuttag har väl två separata sekundärlindningar med motsatta lindningsriktningar?
Nej. Eller Ja. Beror på hur du menar. Lindningarna ligger i serie och är i fas. I mittpunkten är det som om man kopplat in en anslutning mitt på en lindning.
På de flesta transformatorer är sekundärlindningarna bifilärlindade (2 trådar lindade som ett par) om det är samma spänning och får då samma fas.
Lindningarna kan då antingen användas separat, seriekopplas (med eller utan mittutag) eller parallellkopplas (dubbla strömmen).

Fasen blir ju en definitionsfråga egentligen. Alla trådar som går in i samma riktning runt kärnan har samma fas.
Transformatorsymboler brukar ha en punkt på ena sidan av lindningarna. Punkterna innebär att det är samma fas/lindningsriktning.
Skriv svar