Hej,
Har letat efter någon som kan tipsa om hur jag gör en enkel krets. Har glömt det mesta sen gymnasiet på 80-talet, men är en jäkel på att löda. Jag söker bara en funktion där en diod/summer går igång på triggning från en fotodiod. Men jag saknar kunskap om komponentval/-värdering och skulle också för enkelhetens skull vilja få ett litet schemaförslag.
När pelletsbrännaren i pannrummet misslyckas med en tändning börjar led-displayen blinka grönt (ganska stark grön backlight), men i övrigt märker man inget förrän det börjar bli kallt i huset och varmvattnet svalnar. Jag vill göra en varning som syns uppe i huset. Kanske finns det lösningar för det från tillverkarna av brännare et.c, men jag tänkte lösa det själv på detta sätt. En liten fotodiod mot displayglaset som ser när den tänds upp (då har något gått fel), och signalerar det till en lampa jag kan ha på väggen uppe i hallen, typ. Tänkte dra en sladd för signalen samma väg som sladden för innetempgivaren går. Kanske skulle man kunna börja gräva i elektroniken i brännaren och ta signal direkt, men det vill jag inte göra.
Display som blinkar grönt vid larm låter som du har en Eurofire-brännare.
Isåfall finns det ett enklare sätt, det finns en utgång som går hög (24V) när
larm inträffar, denna utgång orkar driva med ca 500mA, tillräckligt för att ljuda en summer eller
tända en lampa eller något.
Finns "enklare" lösningar där man utesluter arduino:n och använder sig av en förstärkare på en gång och löser funktionen elektroniskt. Men man får många fördelar med arduinon i och med att det är lätt att experimentera i och med att man kan ta nytta av kommunikationen, så man "ser" hur den tänker.
johano skrev:Display som blinkar grönt vid larm låter som du har en Eurofire-brännare.
Isåfall finns det ett enklare sätt, det finns en utgång som går hög (24V) när
larm inträffar, denna utgång orkar driva med ca 500mA, tillräckligt för att ljuda en summer eller
tända en lampa eller något.
/johan
Nej, det är en Iwabo och jag vill som sagt inte behöva gå in och ta ut nån signal från brännarens elektronik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En fototransistor (t.ex. SFH300) är lättare att använda än en fotodiod.
Fototransistorn kan direkt driva en lysdiod om man belyser tillräckligt mycket,
I det här fallet krävs förstärkning.
En schmittrigergrind t.ex. 74HCT14 är det första jag skulle prova.
Matning
(+5V)---[14]
(GND)---[7]
Spänningsdelare kopplad till en ingång
(+5V)---{10kiloOhm}---[1]---{K SFH 300 E}---(GND)
Utgången driver en lysdiod
[2]----{390 Ohm}---{A LED K}---(GND)