Styra 12V DC motor, funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Styra 12V DC motor, funderingar

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Har ett kommande behov där jag ska styra en 12V DC motor, denna eller liknande;
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-12V-Small-PCB-Electric-Drill-Press-Drilling-0-8mm-Drill-Bit-Diameter-/291261659051?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43d08c37ab

Jag undrar bara vad för matning jag behöver. 12V är väl givet förstås, men hur mycket ström kan den behöva? Det står inget om det på sidan och jag har kontaktat säljaren för att se om de har någon aning men jag tror nog att de inte heller lär veta.

Skulle det "skada" på något sätt att köra med en vanlig väggvårta med säg 2A. Det är väl bara om det blir fel på motorn som den drar mer än det den är gjord för? Eller ska man strypa motorn med en svagare väggvårta? Vet inte riktigt hur man ska tänka runt detta. Man kan väl köra direkt med en väggvårta? Behöver man någon säkring möjligen, för att vara på säkra sidan?

Jag behöver inte hastigheter, det är bara på/av. Men om man skulle behöva, så visst det beror ju på åtgången av ström, men skulle det gå med en potentiometer för styrningen av hastigheten (för att begränsa spänningen/strömmen). Eller måste man köra med typ en H-brygga?

Motorn kommer aldrig gå för sig själv utan kommer
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styra 12V DC motor, funderingar

Inlägg av Icecap »

Om motorn behöver mer än 2A kommer väggvårtan inte att räcka till - men det brukar inte skada om den inte är synnerligt dåligt konstruerat.

Om det är ett problem är det bara att göra en strömbegränsare innan, då kommer denna situation inte att ge problem.

En smältsäkring skyddar inte elektronik, den skyddar bara mot brand.

För att reglera hastigheten är PWM det enda rätta. Det finns mängder med PWM-styrningar på nätet så det ids jag inte att upprepa.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nej det är det jag undrar med väggvårtan, kan en sådan "liten", har ju inte sagt storlek.. Men i diameter är den 28mm, så det är ju inte något gigantiskt :P Men kan den verkligen behöva 2A?

Anledningen till säkringen var att inte väggvårtan ska gå sönder, var väl min tanke. Om man kör en 1,5A säkring på en 2A väggvårta, så måste väl säkringen gå innan väggvårtan brinner upp? Så fel kan jag väl inte tänka när det gäller det?

Vad för sorts strömbegränsning tänker du på? Typ ett 1W/5W motstånd eller något mer komplext?

En-kanals PWM kan jag ordna, så det borde inte vara några problem i sådant fall ;)

H-brygga då, är det bara när man vill att motorn ska kunna gå baklänges också?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En motor drar allt mellan tomgångsström och kortslutningsström, helt beroende på belastningen. 2A är helt säkert en hel del över tomgångsströmmen men 2A är nog inte allt den maximalt kan dra om den belastas mycket hårt, jag skulle tro att kortslutningsströmmen hamnar runt 5-6A.

Men ska du borra med 0,8mm borr som den är beskrivet till att vara till lär borret ha blivit brutet i många små bitar innan belastningen blir så stor att 2A inte räcker till. Och då du ju inte anger att den ska göra annat är det vad jag får utgå ifrån.

Ett motstånd är mest i vägen när vi pratar strömbegränsning, vill du ha något fungerande kan en PTC-överströmsskydd vara en grej som är enkel. Självklart kan du använda en aktiv strömbegränsare istället, den reagerar snabbare och man kan bygga in en fold-back funktion som - vid överbelastning - skruvar ner till en hållström på strax över tomgångsströmmen, då utvecklas minst värme.

En smältsäkring är fortfarande inget skydd för elektroniken men bara mot brand! Du kan tjata allt du vill om detta, det ändrar inget. När smältsäkringen bränns av har elektroniken varit död ett tag.

H-bryggor använder man när man vill köra valfri riktning och växla riktning efter behag.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Super! Man får alltid bra beskrivna svar utav dig Icecap! :D

Givetvis ska den användas för att borra, med 0,8-1,5mm borr för kretskort. Trodde verkligen att jag skrivit med allt :P men jag glömmer oftast hälften, lite jobbigt!

Spännande, ska kika mer på överströmsskydd. Det måste ju vara en enklare version av motorskydd för 3-fas motorer, på något sätt? För "normala" motorskydd drar väl inte ner hållströmmen utan drar ju bara ifrån helt? Var ett tag sen man höll på med motorskydd för 3-fas i skolan. Jag tyckte det var lätt och roligt, men har glömt hälften och det är bara två år sen :(

Ah, jag har verkligen trott att smältsäkringar var skydd för elektronik, men när du säger det har jag något svagt minne av det. Det är ju lite samma som diskuterats i mina larmtrådar, för överbelastningsskydd på larmingångarna. Då ska man väl köra med kondingar och motstånd som får dra bort höga spänningar som kommer in. Alt. köra med typ PTC överströmsskydd som temporärt låser av ingången så inte höga spänningar rusar in på processor osv.

Har jag lite koll där? :P

Uppskattar din hjälp och givetvis alla andras hjälp också! Vill man lära sig något så ska man definitivt skriva här :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du vill att den ska bryta helt vid överström är det rimligt enkelt också. Det finns ett sätt som är lågteknologisk men ändå ganska fiffigt:
Låt ena strömsladden till motorn gå genom en lindning där det finns ett tungelement i. Svårigheten i detta är att trimma till rätt känslighet men det kan man testa fram vid att variera antal varv och finputsa med placeringen av tungelementet.

Tungelementet duger fint som den sluttande typ.

Sedan kan man ha den som "förlustfri" strömbegränsare. Tar man en bistabil multivibrator och har tungelementet som aktivering av ena halvan kan den multivibrator styra en PNP eller P-MOSFET transistor (eller en NPN eller N-MOSFET) som då styr om motorn får ström.

Med en tryckknapp kan man istället aktivera den andra halva och starta motorn fram till överbelastningen slår av.

Som stopp har man en tryckknapp över tungelementet.
Skriv svar