"power line communication"
- lillahuset
- Gått bort
"power line communication"
I ett potentiellt projekt för att styra motorer skulle jag vilja kommunicera via strömmatningen, enfas och/eller trefas.
Ursprungsidén var trådlöst men det känns som om det vore vettigare att kommunicera via den kabel som faktiskt redan finns. Tänk UART med löjligt låg baudrate, några tiotal baud räcker mer än väl.
Förr fanns det kretsar för sådant men idag verkar fokus vara på betydligt högre prestanda. Kretsarna finns naturligtvis kvar men kostar skjortan och försvinner nog snart från marknaden.
Hur skulle du lösa det? Tänker jag helt fel?
Ursprungsidén var trådlöst men det känns som om det vore vettigare att kommunicera via den kabel som faktiskt redan finns. Tänk UART med löjligt låg baudrate, några tiotal baud räcker mer än väl.
Förr fanns det kretsar för sådant men idag verkar fokus vara på betydligt högre prestanda. Kretsarna finns naturligtvis kvar men kostar skjortan och försvinner nog snart från marknaden.
Hur skulle du lösa det? Tänker jag helt fel?
Re: "power line communication"
Varför inte köra ethernet över powerline?
Kanske för dyrt för projektet?
Kanske för dyrt för projektet?
Om inte avstånd är sjukt långa behövs inte "löjligt låg baudrate". Modulera FSK med 150kHz som basfrekvens och en baudrate på 1200 baud skulle enkelt klaras av.
Problemet är nog mest att antingen välja olika frekvenser for de två ändar och sedan filtrera dom bort ifrån varandra eller att köra half duplex.
Problemet är nog mest att antingen välja olika frekvenser for de två ändar och sedan filtrera dom bort ifrån varandra eller att köra half duplex.
- lillahuset
- Gått bort
Jo men det tillför inget att ha en högre hastighet än några tiotal baud. Rimligen är det enklare och billigare ju lägre baudrate är. Eller har jag missat något?
Det billigaste och enklaste är ju att använda befintlig teknik. Nätverksprylar för elnätet serietillverkas och är billiga, det är enkelt att byta ut om grejerna går sönder.
Dessutom så är färdiga grejer EMC-provade och godkända (både ur EMC-synpunkt och elsäkerhetssynpunkt).
Dessutom så är färdiga grejer EMC-provade och godkända (både ur EMC-synpunkt och elsäkerhetssynpunkt).
- lillahuset
- Gått bort
Jo jag inser fördelen med standardprylar men det här handlar om en potential om några tusen burkar som ska tillverkas i Asien för den asiatiska marknaden. Dessutom skulle det vara förargligt om man har valt en standardprodukt som försvinner från marknaden.
Vi planerar att använda den gamla tda5051 för detta ändamål i ett liknande projekt.
Den använder ASK och ska gå att skrämma upp i några tiotals baud.
Den använder ASK och ska gå att skrämma upp i några tiotals baud.
Kolla kretsar för elmätare.
Angående EMC så är det lite annorlunda när man pratar över nätspänningen, men inget konstigt.
Angående EMC så är det lite annorlunda när man pratar över nätspänningen, men inget konstigt.
Poängen är väl att alla dessa produkter har ethernet i ena änden. Ethernet kommer inte att försvinna från marknaden i första taget.lillahuset skrev:Jo jag inser fördelen med standardprylar men det här handlar om en potential om några tusen burkar som ska tillverkas i Asien för den asiatiska marknaden. Dessutom skulle det vara förargligt om man har valt en standardprodukt som försvinner från marknaden.
Ska alla prata med alla blir det förstås problem, men är det punkt-till-punkt så är det ju bara att byta ut parvis till nya burkar om nån går sönder och de man har använt tidigare försvinner från marknaden.
Jobbar just nu med ett projekt som kör kommunikation på matningskablar 0-75m långa utan inblandning av ethernet. Tyvärr är jag också belagd med tystnadsplikt. Men kan verifiera att det är fullt möjligt det du vill uppnå (med reservation för trefas, ej testat själv ännu). Ska undersöka om jag kan "tipsa" i vilken riktning du kan titta så får du själv avgöra om det är något för dig eller inte. Återkommer!
Det är klart att det är möjligt att uppnå, det har ingen tvivlat på. Redan för 30 år sen gick det att köra snabbtelefoner via elnätet så det är inget konstigt. Men det kostar i utvecklingskostnader.
>> "Men det kostar i utvecklingskostnader."
Det har ingen heller tvivlat på. Det kan jag också verifiera så här på rak arm.
Det har ingen heller tvivlat på. Det kan jag också verifiera så här på rak arm.