Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?

Inlägg av MiaM »

Jag har nog inte sett några färdiga komponentsatser. Om du är sugen på att handla ett paket så kan du ju alltid starta en tråd med listan på komponenterna och vilka artiklar du tänker köpa från någon leverantör, så får du förhoppningsvis feedback om något blir helknas.

En del ställen säljer färdiga satser med några av varje värde av t.ex. motstånd, de är nog en rätt bra investering i ett labb. Fast även här är det beroende på vad du vill bygga. Om du vill bygga analoga kretsar så är det nog rätt bra med de flesta motståndsvärden. Om du däremot vill bygga digitala kretsar men med någon enkel anpassning till den analoga verkligheten så räcker det nog långt med de motståndsvärden som oftast används t.ex. för att driva lysdioder från 5V-matning och liknande.

Vissa värden går åt oftare än andra - inte för att de "egentligen" är bättre utan för att vi människor tycker om "snygga" siffror för angivelsen av värdet. Kolla själv på diverse byggen så lär du hitta 1k, 10k, 100k o.s.v. rätt ofta, medan det inte alls är lika vanligt med 820 ohm, 8,2k ohm och 82k ohm som är närmsta E12-värde under, trots att det egentligen inte finns något större skäl att välja den ena eller den andra.

När man hållt på en stund så lär man ju sig också vad som är "bra att ha" för en själv. Om man endast labbar som hobby och oftast bygger egna konstruktioner istället för att oftast bygga efter andras ritningar så kan man använda "konstiga" värden ifall man råkar fynda. Jag fick t.ex. för länge sedan tag på en rejäl förpackning med motstånd på 1,96k ohm. Det är egentligen ett rätt ovanligt värde, men de blev "standardvärde" för mig ett "standardvärde".
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Nybörjarfråga: TTI PL303 bra labbaggregat?

Inlägg av 4kTRB »

Sagitta har några olika, det första skulle jag själv vilja ha på labbänken:

http://www.sagitta.se/index.php?redirec ... tikel.html
http://www.sagitta.se/index.php?redirec ... tikel.html
Skriv svar