Nog om yta, nu till viktigare parametrar.
Det har visat sig att jag klantat mig speciellt vad beträffar gain (runt 16ggr overall) men som en konsekvens också, ingångsrörsbias.
Jag fick nämligen rördist redan vid nån Watt. Korrelerade det till att bero på dåligt biaserad fas-splitter.
Genom att öka ingångsrörets anodresistans från 270k till 330k kunde jag dock spela högre (säkert 4W).
Jag såg också att de båda ECC83-delarna av 7247 var tämligen olika (höger kanal kunde gå högre upp i effekt).
Samtidigt såg jag att jag fick galler-dist hos ECC83. Dvs ingångsnivån räcker inte för full utstyrning.
Enkelt uträknat kan man se det som att utspänningsbehovet vid 20W/8R är 12Ve eller 17Vp vilket ger inspänningsbehovet 17Vp/16~1Vp.
Men efterom ingångsbias är på lite drygt 0,5V(p) så räcker inte det.
Jag har nu räknat ut att anodresistansen bör vara på 680k och katodresistansen på 2k2 för full utstyrningsmöjlighet (samtidigt som den kritiska anodspänningen bör vara nära 100V för optimal funktion hos fas-splitter).
Än så länge kör jag dock med 330k/470R och jag kan spela såpass högt att jag stundtals är oroad över vad grannarna ska säga
Det roligaste av allt är emellertid att feedback tycks totalt överflödig (så den biten kommer jag ta bort när jag uppgraderar nästa gång).
Omotkopplat regerar
MVH/Roger
PS
Det bör alltså observeras att omotkopplat låter mycket bra
trots att KT88 är
långt ifrån linjär i triodkoppling.