Problem att programmera min PIC
- Klas-Kenny
Re: Problem att programmera min PIC
Nu när ni säger det så kan det vara som så att det var någon "specialare" jag hittade för att kunna programmera någon lite udda processor (Kan det ha varit 12F529T39A kanske...) som var aningen problematisk att få PicKit2'an att programmera, mycket möjligt i så fall att filen kommer ifrån tredjepart eller att jag hittade någon icke-officiell version någonstans. 

efter att microchip slutade uppdatera filen så började andra göra det då folk insåg att det inte var tekniska begränsningar som gjorde att pickit2 inte supportade vissa nya PIC'ar, utan enbart politiska.. det fansn en sida där man kunde ladda hem den "fritt uppdaterade" filen förr, tror den filen jag har kommer därifrån, men det var år och dar sen jag uppdaterade den.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kan ju passa på att ställa en liten OT-fråga:
Vet ni vart jag kan läsa om dom generella skillnaderna mellan Microchip:s Baseline 8-bit, Enhanced Mid-Range, High performance 8-bit och Mid-Range 8-bit ?
Tänkte köpa hem lite olika större µC:s och har ganska svårt att välja.
EDIT: Äsch, hittade det själv. Också något jag undrat över länge. Här är svaret på min egna fråga -> 8-bit summary
Förresten, om det är någon som inte sett det innan så upptäckte jag först nu något jag saknat i deras Parametric search-verktyg; hur man sorterar mellan 8, 16 eller 32-bits processorer.
Om man valde "Show all specs" så var detta en av dom extra parametrarna som dök upp.
Inga nyheter kanske, men för mig var det det!
Vet ni vart jag kan läsa om dom generella skillnaderna mellan Microchip:s Baseline 8-bit, Enhanced Mid-Range, High performance 8-bit och Mid-Range 8-bit ?
Tänkte köpa hem lite olika större µC:s och har ganska svårt att välja.
EDIT: Äsch, hittade det själv. Också något jag undrat över länge. Här är svaret på min egna fråga -> 8-bit summary
Förresten, om det är någon som inte sett det innan så upptäckte jag först nu något jag saknat i deras Parametric search-verktyg; hur man sorterar mellan 8, 16 eller 32-bits processorer.
Om man valde "Show all specs" så var detta en av dom extra parametrarna som dök upp.
Inga nyheter kanske, men för mig var det det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Baseline: Undvik! Om du inte behöver 6-pin SOT32 PICs.
Mid-Range (gamla PIC16): Omoderna idag. För ett färdig projekt, visst.
Enhanced Mid-Range (PIC16F1xxx): Helt OK. Trevliga. Närmare PIC18 än gamla PIC16.
High performance (PIC18): Helt OK. Dock inget under 18 pinnar.
Mid-Range (gamla PIC16): Omoderna idag. För ett färdig projekt, visst.
Enhanced Mid-Range (PIC16F1xxx): Helt OK. Trevliga. Närmare PIC18 än gamla PIC16.
High performance (PIC18): Helt OK. Dock inget under 18 pinnar.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack för den summeringen sodjan.
När vi ändå var inne på ämnet DeviceList till PICkit 2 så hittade jag ytterligare senare version än Klas-Kenny's.
Jag har ladda ner den men inte testkört någon av de tillagda enheterna än men precis fått min leverans från ELFA där en är med så kan återrapportera hur det gick när jag gjort en programmering.
Tror å andra sidan att det inte ska vara några som helst problem då 146:an har fungerat så bra.
Länk till sidan -> PICkit2 Device List 1.63.148
Förresten, är det någon som använt DeviceList Editorn som sodjan länkade till?
Jag laddade ner den och det verkar inte vara någon direkt raketforskning i hur man lägger till och ändra parametrar men däremot att hitta all data om respektive controller verkar vara tuffare...
När vi ändå var inne på ämnet DeviceList till PICkit 2 så hittade jag ytterligare senare version än Klas-Kenny's.
Jag har ladda ner den men inte testkört någon av de tillagda enheterna än men precis fått min leverans från ELFA där en är med så kan återrapportera hur det gick när jag gjort en programmering.
Tror å andra sidan att det inte ska vara några som helst problem då 146:an har fungerat så bra.
Länk till sidan -> PICkit2 Device List 1.63.148
Förresten, är det någon som använt DeviceList Editorn som sodjan länkade till?
Jag laddade ner den och det verkar inte vara någon direkt raketforskning i hur man lägger till och ändra parametrar men däremot att hitta all data om respektive controller verkar vara tuffare...
Det mesta finns i "Programming Specification".
Det här ligger lite utanför det vanliga "Data Sheet".
Det här ligger lite utanför det vanliga "Data Sheet".
- Magnus_K
- EF Sponsor
Perfekt. Tack sodjan.
Tänkte lägga in en av mina nya PIC:ar i DeviceList:an. Köpte en som inte var med bara för att prova.
Givetvis har jag kört fast men jag tror det är enklare än vad man tror, bara att jag inte "ser det".
I den senaste filen jag länkade till så finns 16F1787 med.
Enligt Programming Specification, sidan 11, så har den "DeviceID = 10 1010 100".
Kollar jag sedan i Device Editorn så är det inmatat att "DeviceID = 10880".
Jättelätt länkte jag. Alltså är det första det binära för 10880. Men icke. Detta ger istället 340 i decimal.
Nu är ju det här redan en enhet som finns med och anledning till att jag frågar är att jag tänkte lägga till min 1789:an (som är i samma familj) och inte förstår vad den ska ha för DeviceID.
Jag har hittat lite andra relevanta parametrar samt ändrat dessa men detta måste jag givetvis får ordning på.
EDIT: Ah! Löste det! Var tvungen att lägga på 5 st nollor efter DeviceID som representerar revisionen. Så ovan plus 5 st nollor blir 10880.
EDIT2: Hmm, fungerade inte ändå. Nej det var nog lite överkurs det här.
Tänkte lägga in en av mina nya PIC:ar i DeviceList:an. Köpte en som inte var med bara för att prova.
Givetvis har jag kört fast men jag tror det är enklare än vad man tror, bara att jag inte "ser det".
I den senaste filen jag länkade till så finns 16F1787 med.
Enligt Programming Specification, sidan 11, så har den "DeviceID = 10 1010 100".
Kollar jag sedan i Device Editorn så är det inmatat att "DeviceID = 10880".
Jättelätt länkte jag. Alltså är det första det binära för 10880. Men icke. Detta ger istället 340 i decimal.
Nu är ju det här redan en enhet som finns med och anledning till att jag frågar är att jag tänkte lägga till min 1789:an (som är i samma familj) och inte förstår vad den ska ha för DeviceID.
Jag har hittat lite andra relevanta parametrar samt ändrat dessa men detta måste jag givetvis får ordning på.
EDIT: Ah! Löste det! Var tvungen att lägga på 5 st nollor efter DeviceID som representerar revisionen. Så ovan plus 5 st nollor blir 10880.
EDIT2: Hmm, fungerade inte ändå. Nej det var nog lite överkurs det här.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ha! PICkit2 stays strong!
(sen att inte programmet eller min uppkoppling fungerade ser jag som ett mycket lite detalj just nu)
Det som löste problemet var att skapa en ny familj då DeviceID:n var ett 14-bitars ord på denna enhet, jämfört för 9 på dom andra i samma familj så man försökte läsa ID:n på fel plats. Tror jag...
(sen att inte programmet eller min uppkoppling fungerade ser jag som ett mycket lite detalj just nu)
Det som löste problemet var att skapa en ny familj då DeviceID:n var ett 14-bitars ord på denna enhet, jämfört för 9 på dom andra i samma familj så man försökte läsa ID:n på fel plats. Tror jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.