Relä fråga...
Relä fråga...
Hej
Har en krets med två st seriekopplade D batterier (1,5 v och ca 12000 mAh var) som jag vill ska kunna stängas av och sättas på utav denna relä http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 15a-p36105
Kommer denna relä klara jobbet eller?
Har en krets med två st seriekopplade D batterier (1,5 v och ca 12000 mAh var) som jag vill ska kunna stängas av och sättas på utav denna relä http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 15a-p36105
Re: Relä fråga...
Om du tänkte aktivera reläet från 2x1.5v=3v så kommer det inte fungera utan att stega upp spänningen
Däremot så kommer den kunna bryta strömmen så länge du är under 15A som max och styr reläet på 6v.
Däremot så kommer den kunna bryta strömmen så länge du är under 15A som max och styr reläet på 6v.
Nej tänker inte aktivera reläet utan bara bryta...Micke_s skrev:Om du tänkte aktivera reläet från 2x1.5v=3v så kommer det inte fungera utan att stega upp spänningen
Som sagt så är de ju två st D batterier som har 12A var. Kommer reläet inte kunna bryta om det blir 24A i kretsen?
Manöverspänningen till reläet är 6V. Men du kanske ska styra reläet från en annan spänningskälla? Strömmen max. för kontakterna i reläet är 15A. Mer än så kan du inte bryta!
Nej, då blir strömmen för hög och reläet kommer att gå sönder! Du måstse ju kunna styra reläet också och då passar inte 6V. om du ska driva det med samma spänning som batterierna har! Du får titta på ett kraftigare relä!
Senast redigerad av opampen 29 november 2014, 23:06:03, redigerad totalt 1 gång.
Misstänker att jag har tolkat detta lite fel mAh och amper är inte samma sak eller?opampen skrev:Nej, då blir strömmen för hög och reläet kommer att gå sönder!
Hur många Amper är det i ett D batteri?
12A är mindre än 15A så det funkar. Men ska du verkligen lasta en D cell med 12A det låter väl häftigt. Vad är det för applikation?
IMPOSER1111!!!!11!!!1!jsson skrev:Hej
Det skulle ju vara praktisk om jsson använde ett konto och svarade med mer än ett ord.
Det är inga Ampere i ett batteri. Ampere är den strömmen som du tar ut ur batteriet. Så strömmen kommer helt att bero på lasten.
Det är inga Ampere i ett batteri. Ampere är den strömmen som du tar ut ur batteriet. Så strömmen kommer helt att bero på lasten.
jsson skrev:Misstänker att jag har tolkat detta lite fel mAh och amper är inte samma sak eller?opampen skrev:Nej, då blir strömmen för hög och reläet kommer att gå sönder!
Hur många Amper är det i ett D batteri?
Men vad är det du ska bryta? Drar det 12 A? Vi börjar där istället så det inte blir några missförstånd. Sen tittar vi på vad det är för batteri du ska ha.
Tex: 1000mAh är lika med 1Ah vilket betyder att du teoretiskt kan belasta batteriet med 1A under en timme, därefter är batteriet slut och måste laddas igen. "h"=timme.