Extern 5v spänning i en krets som är kopplad till dator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

Extern 5v spänning i en krets som är kopplad till dator.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Vet inte riktigt vad jag skulle ha för rubrik.

Min fråga är.

Bör jag vara orolig om jag ska ansluta en extern spänning på 5v till en krets som jag sedan har kopplad till datorn via en arduino. Spänningskällan kommer att vara typ en USB laddare.

Bild
Lånad bild.

Jag tänkte alltså börja experimentera med Addresserbara lysdioder.

Det jag menar med orolig är alltså om jag skulle råka koppla nåt fel eller om det skulle bli nåt fel i Arduinon. (Det har juh hänt att jag kopplat fel någon gång i mitt liv. =)

Den värsta felkopplingen skulle väl vara om jag sätter 5v på datorns GND och datorns 5v på väggvårtans GND, vad skulle hända då? Finns det någon risk för datorns USB portar eller datorn i sin helhet?

Det är en MacBook Pro.

MVH Peter
sodjan
EF Sponsor

Re: Extern 5v spänning i en krets som är kopplad till dator.

Inlägg av sodjan »

Den externa 5-volten är ju inte ansluten
till Arduinon, så det är lungt. Sen är jag lite
osäker på om den gemensamma jorden kanske
kan vara ett problem. Jag *tycker* dock att det
bör vara tillräckligt isolerat för att inte vara det...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där är väl så att säga så som man normalt gör. De risker som finns är ju om Arduinons matning dör medans den andra matningen är kvar, och den på nåt sätt riskerar att få spänning in bakvägen. Men den risken är inte så stor, med motståndet där så hanterar väl utgångens skyddsdioder den biten.

Det lär ju i alla fall inte vara nån risk att datorn skadas, möjligen ryker Arduinon (men det är inte så sannolikt).

Men klarar inte Arduinon 5 V matning? (Det verkar ju enklast att mata allt från samma matning.)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jo det vore förstås lättast men det är 60 rgb leds på strippen jag ska experimentera med. Minns inte exakt vad den drog om jag körde fullt på alla färger på alla leds men jag är ganska säker på att det är mer än vad Arduinon klarar av.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan rekommendera att ha en USB-isolator när du experimenterar med USB-anslutna grejer, om du inte vill riskera skada datorn.

Exempelvis: http://www.electrokit.com/usbiso-galvan ... -usb.49764
Finns även väldigt billiga varianter på Ebay.

Sen använder du den såklart inte när du har en "färdig produkt" som bara ska användas, men just för labb kan det vara väldigt bra att ha. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

PopUnoNkoK skrev:Jo det vore förstås lättast men det är 60 rgb leds på strippen jag ska experimentera med. Minns inte exakt vad den drog om jag körde fullt på alla färger på alla leds men jag är ganska säker på att det är mer än vad Arduinon klarar av.
Jag förstår inte vad du menar, du använder en 5 V strömförsörjning som orkar driva både strippen och Arduinon, då spelar det ingen roll var Arduionon klarar. Den kopplas ju parallellt med strippen.

Möjligen så kan det, om strömförsörjningen är dålig, bli svängningar i spänningen när du tänder och släcker dioderna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nerre menar allt (inkl Arduino) på extern 5V.
PopUnoNkoK menar allt (inkl Arduino) på USB 5V.

Klar som fanken att ni inte förstår varandra...
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det finns ju ett separat uttag på Arudino kortet just för extern strömmatning, så vad är problemet? :)

Jag leker en hel del med adresserbara lysdioder också, och använder ett gammalt PC-nätagg eftersom dessa har rejält med kräm på 5 volten (och oftast är billiga att få tag i).

Kan även rekomendera Glediator, om du inte redan använder det :)
Exempel här:

Har kopplat så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det var precis så jag menade. Jag hade faktiskt inte en tanke på matning via USB, eftersom jag tog för givet att Arduinon skulle kunna köras även fristående (då är den ju inte ansluten till nån USB).
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

matsadona skrev:Det finns ju ett separat uttag på Arudino kortet just för extern strömmatning, så vad är problemet? :)
Där ska man mata med 7-12 V (rekommenderat), eller gränsvärdena 6-20V. Seriediod och linjärregulator kräver sitt.
Eventuellt kan regulatorn tåla att man matar in egen reglerad spänning på VCC-pinnen, så görs det på Arduino Pro Mini när man spänningsmatar via FTDI-kabel :)
Skriv svar