Parallellkoppla lipo batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
drh

Re: Parallellkoppla lipo batterier

Inlägg av drh »

Finns mängder med färdiga varianter
IC-ADPT-TP-EC3.jpg
MPA_XH.jpg
4272_P_1381445723857.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Om jag förstår det rätt så balanserar man på cellnivå när man parallellkopplar balanseringskontakterna. Vad händer då om en cell dör?

Finns det något sätt att övervaka varje cell för sig när man parallellkopplar? Eftersom kablarna kopplas samman så känns det ju inte möjligt men jag är inte så insatt i ämnet.

Anledningen till att jag frågar är för att jag läste vad som händer om man parallellkopplar batterier med olika volt, och när en cell dör blir väl det resultatet. Man kanske kunde köra på ett batteri och när en cell närmar sig låg nivå växlar man över till nästa, då skulle man ju kunna övervaka alla celler och notera avvikelser under drift. Jag har ingen aning om hur man bygger ett sådant system men jag får lära mig om det verkar som en bra idé.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Jaman42 skrev:Om jag förstår det rätt så balanserar man på cellnivå när man parallellkopplar balanseringskontakterna. Vad händer då om en cell dör? Jo det stämmer att man balanserar på cellnivå. Om du nu har 8 batteripack parallellkopplade och en cell blir dålig så får du ju minskad kapacitet i den cellraden. Om det visar sig att under drift spänningen på en cellrad sjunker under drift onormalt mycket så får man ju koppla isär batteripackarna och testa och byta ut.

Finns det något sätt att övervaka varje cell för sig när man parallellkopplar? Eftersom kablarna kopplas samman så känns det ju inte möjligt men jag är inte så insatt i ämnet. Inget enkelt sätt, men det bästa är att testa alla batteripack noga ett antal upp o urladdningar innan man parallellkopplar så man är säker på att alla packen är ok

Anledningen till att jag frågar är för att jag läste vad som händer om man parallellkopplar batterier med olika volt, och när en cell dör blir väl det resultatet. Man kanske kunde köra på ett batteri och när en cell närmar sig låg nivå växlar man över till nästa, då skulle man ju kunna övervaka alla celler och notera avvikelser under drift. Jag har ingen aning om hur man bygger ett sådant system men jag får lära mig om det verkar som en bra idé.
När man kopplar ihop alla cellerna så är det viktigt att ha samma spänning eftersom det kan gå allt för stor ström från en cell med hög spänning till en med lägre spänning, har man redan kopplat ihop allting så händer inget speciellt till att börja med om en cell börjar bli dålig. Gör man inget åt det så kan det resultera i fler dåliga celler. Hobbyking har en hel del spänningsövervakare, kolla där. Cell-logg till exempel är helt justerbar.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Jag är inte helt med på hur du menar. Om jag parallellkopplar 8st 14,8V batterier och en cell dör i ett av batterierna, det batteriet får då en spänning på 11,1 volt. Då har jag helt plötsligt 7st 14,8V batterier och 1st 11,1V batteri parallellkopplade, kaboom? Kommer det inte bli så att vid utjämning av spänningen så överladdas de hela cellerna i det packet med en trasig cell?

Om det går på något sätt när man parallellkopplar så tycker jag det hade varit bra om man hade ett system som övervakade spänningen på varje cell, eller varje pack räcker ju i och för sig. Om spänningen sjunker under ett visst V så kopplas det packet ifrån. Jag utvecklar gärna den tanken om någon vet hur man gör detta om det nu går.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man parallellkopplar balanseringskontakterna så kommer du att övervaka varje cell, efter som de parallella cellerna kommer att ha samma spänning. Så ha cellbevakning på hela packet så löser det sig.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

OK, om jag har cellbevakning på hela packet så kommer t ex 8 friska celler i parallell visa 3,7 V, om en cell är trasig vad kommer den att visa då? Jag menar, kommer man tydligt märka skillnad på den raden av celler?
anders_w

Inlägg av anders_w »

Du kommer att märka det tydligt om du övervakar varje cellrad separat. I bästa fall genom att denna alltid "tar slut" först. Kanske har 3.3 V och bryter när de andra fortfarande har 3.6. I värsta fall genom strömrusning genom balanseringskabalarna, eld, rök osv... Om du inte övervakar varje rad utan endast totalspänningen riskerar du att ladda ur de andra cellerna i samma rad till en skadligt låg nivå = alla accar förstörda.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Det är ju lysande, då är det ju bästa och enklaste sättet. Jag tänkte göra ett eget format på balanseringsbrädan och funderar lite på säkringar.

Batteri:
Minimum Capacity: 5000mAh
Configuration: 4S1P / 14.8v / 4Cell
Constant Discharge: 20C
Peak Discharge (10sec): 30C

Så säkringarna på huvudledningarna borde vara 100amp och mellan cellerna 25amp, tänker jag rätt?
anders_w

Inlägg av anders_w »

Nej, mellan de parallellkopplade cellerna i varje rad ska det inte gå särskilt mycket ström när allt fungerar (om jag förstår rätt hur du tänkte koppla). 25 A bränner lätt en JST-kontakt. Eller menar du 25 A på förbrukarledningen från varje cellpaket. I så fall behöver du knappast 100A-säkringen.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

OK tack för svaret! Jag tänkte att eftersom dom är specade till att leverera 100 amp kontinuerlig ström så kunde varje cell leverera 25 amp eftersom cellerna är seriekopplade så blir det 100 amp, kanske är tokigt? Hur räknar jag ut storleken på säkringarna då, och var placerar jag säkringarna längs balanseringskablarna och på vilka kablar? För mig ser du ut som att det både är på plus, minus och på samtliga balanseringskablar på bilderna ovan, är det så?

Jag hade för mig att man placerade säkringar på plus men när jag sökte runt lite på nätet sa vissa att man skulle lägga de på minus. Hur gör man? Ska man sätta säkring på minuskablarna med?

Jag började på en skiss, ber om ursäkt i förväg till alla som kan sådant här :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Du tänker lite fel där.
Det går samma ström genom alla seriekopplade celler. När man seriekopplar ökar man spänningen, inte strömmen. Varje cell kan lämna 100A.

Något att tänka på när man avsäkrar, vad ska säkringen skydda? Batterier, kablar, förbrukare...
Ska det vara överlastskydd eller bara kortslutningsskydd?
Det avgör lite storlek på säkring och placering.
Jaman42

Inlägg av Jaman42 »

Tack för förklaringen, jag missuppfattade lite då.

Säkringarna ska skydda batterierna och kablar, jag tänkte ha en säkringsbox utöver denna layout som skyddar förbrukarna. Strömmen från batterierna kommer alltså gå till en central där varje förbrukare har en säkring, och där tänkte jag kanske att man kan sätta en säkring för att skydda batterierna mot överlast. Om ett felar så vill jag undvika att de förstör något annat. Helst av allt skulle jag vilja att hela batteriet kopplas ifrån men det kanske jag får titta mer på efter jag har ett grundupplägg.

Så då vill jag säkra upp parallellkopplingen för att kunna leverera så mycket som batterierna och kontakterna klarar och dimensionera kablarna därefter. Så säkringarna här är väl främst för att skydda batterierna mot kortslutning då antar jag, fast det hänger ju ihop lite med kablaget till dom också kanske.

Man jag förstår fortfarande inte riktigt var jag vill säkra, och om det bara är pluskabel eller båda, alla eller några av balanseringskablarna. Någon som har något tips om var jag ska läsa eller söka på för att lära mig?
Skriv svar