Långtidstest av GP Recyko

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Långtidstest av GP Recyko

Inlägg av PHermansson »

Har skrivit om det här några gånger tidigare och tänkte summera lite. För ett par år sedan byggde jag en liten konstruktion, driven av två stycken GP Recyko AA-batterier. Kretsen är en ljussensor med en fototransistor, två Mosfet:s och några motstånd, det som drivs är ett elektriskt värmeljus. Dessa drivs vanligtvis av en knappcell på tre volt, här används alltså två Recyko för att ge en längre driftstid.

Jag monterade konstruktionen i en liten ljuslykta som placerades utomhus vid lucia 2012. Förhoppningen var att det skulle lysa över jul, kanske även över nyår. Sen gick tiden, lyktan lyste när det var mörkt och den fick stå kvar. Nästa lucia kom och passerade med ljus från lyktan. Slutligen under sommaren 2014 slutade den lysa. 1,5 års driftstid utomhus på batterier får väl sägas vara klart godkänt :)

När den plockades isär hade det rostat vid pluspolen på det ena batteriet. Rosten skrapades bort, batterierna laddades och lyktan fungerar igen. Det kanske var så att det var rosten och inte batterikapaciteten som fick lyktan att sluta lysa? Får ta ut den och se hur länge den lyser denna gång.
Miramithe

Re: Långtidstest av GP Recyko

Inlägg av Miramithe »

Kan vara rosten, du skulle kollat spänningen innan. Av en ren händelse kom jag och tänka på denna krets du la upp förra året tror jag när det var tal om solcellslampor eller någon form av ljuslykta, iaf så håller jag på nu med ett litet projekt med ett fågelbord med hus på i plexi (eller det är en annan plast kommer inte på namnet nu); där ingår faktiskt denna krets, så tack så mycket. Den är briljant.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack :)
Jo det är i princip den kretsen. Jämförde schemat med kretsen förut, kopplingen är samma men motståndsvärdena är inte samma.
Så här ser den ut i lyktan:
light_sensitive_led_14.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Tänkte prova den kretsen men hittar inte
var man köper LPT 80A ? Något Lättare än Mouser eller Digikey
M.v.h
Chaf
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag använder en som var med en påse till startpaket för arduino, behöver nog inte vara LP T80A utan funkar nog med de flesta fototransisrorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Precis. LPT80A är den som fanns i CAD-programmet, i verkligheten använder jag denna:
http://www.electrokit.com/wp7113p3c-5mm ... -5ma.45025
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej
Som jag trodde lättare att beställa en sådan.
Hur kan man justera när den tänds är det värdena på motstånden ?
M.v.h
Chaf
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ja precis du ändrar värde på R5, lägre värde tänder tidigare. Mina tester ger bra värde mellan 330kOhm-1MOhm. Lägre värdet tänder när det börjar skymma.
Skriv svar