Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Re: Höj & Sänkbart bord - Trasigt
Ja precis.. visst menar jag det.. konstig + och - annars.. HAHAHAHA
Har du ingen lös säkringshållare att löda dit istället med två kablar?
Hade massa sånna där säkringar och skit tidigare men vette fan var dom tagit vägen, håller sällan på med starkare grejer än 12 volt så jag har väl förlagt dom, hade några glas säkringar liggandes åxå men vette fan var dom tagit vägen...
Skulle ju vara roligt om det är det som är fel... blir nästan lite ivrig nu..
Skulle ju vara roligt om det är det som är fel... blir nästan lite ivrig nu..

Ska åka på Kjell imorgon och köpa glas säkring och en hållare och ta bort den som sitter där nu och sätta dit nytt o fint..

Med lite tur kanske det bara är säkringen som löst ut. Avvaktar och ser om det var det som var felet innan jag börjar rota efter styrbox 

Japp, hoppas jag åxå att det bara är säkringen, ska iväg imorgon på morgonen o köpa o sen testa o se, man kan ju undra om det finns nån orsak till att säkringen gått... 
Hittade en sak till, en av pinnarna på uttaget till motorerna hade glidit ihop med varandra, troligen för att nån försökt sätta dit kontakten lite snett eller så så ena pinnen böjt sig.... det är ju 24V så det borde ju inte göra så säkringen skulle lösa ut.. ?
Har rättat till felet nu iaf och hoppas på det bästa med 1.6A Trög imorgon...

Hittade en sak till, en av pinnarna på uttaget till motorerna hade glidit ihop med varandra, troligen för att nån försökt sätta dit kontakten lite snett eller så så ena pinnen böjt sig.... det är ju 24V så det borde ju inte göra så säkringen skulle lösa ut.. ?
Har rättat till felet nu iaf och hoppas på det bästa med 1.6A Trög imorgon...
Låg spänning = hög ström för en given effekt. Så jo, det kan absolut vara en orsak.
Misstänkte nästan det jag åxå.. hade i tankarna att säkringen kunnat pajja, var det första jag mätte upp när jag plockade isär den för att se.. o vipps... hoppas där är felet.
Skulle kännas som en bra affär om det var säkringen, inbringar ju trotts allt en slant dom här borden faktiskt..
Skulle kännas som en bra affär om det var säkringen, inbringar ju trotts allt en slant dom här borden faktiskt..
En sak man ska veta om är att säkringar tål en kraftig överbelastning under rimlig kort tid - men att upprepande "korta" strömstötar sliter på tråden. Den "nästan-smälter" och kan så småningom få tunnare ställen på tråden och till slut bränner den över utan att egentligen ha varit överbelastat.
Inget fel som sådan men bara irriterande.
Och såklart ville en hållare till vanlig glassäkring vara bra, de är enklare att skaffa - men ville man experimentera kan en PTC (typ Polyfuse) vara en grej också.
Inget fel som sådan men bara irriterande.
Och såklart ville en hållare till vanlig glassäkring vara bra, de är enklare att skaffa - men ville man experimentera kan en PTC (typ Polyfuse) vara en grej också.
Jo jag tror jag har några PTC liggandes faktiskt.. vet ej nått om dom.. kanske ska leta reda på och kolla vad det är...
Nejdå jag ska köra på vanlig glas säkring ska köpa på Kjell imorgon..
Jag såg föresten att bordets max belastning är 150kg.. inte 120 som jag trodde.. troligen inget problem att ställa upp en 3040CNC och en dator på bordet...
Jag såg föresten att bordets max belastning är 150kg.. inte 120 som jag trodde.. troligen inget problem att ställa upp en 3040CNC och en dator på bordet...
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ställa upp är en sak och köra med fräsen en annan! Är den stabil nog så OK men oftast missar man just detta att man ska ha ett riktigt stabilt bord.troligen inget problem att ställa upp en 3040CNC och en dator på bordet...
Ja jag tänkte åxå på det redan för ganska länge sen.. är det inte stabilt så blir det nog inget av med att ha CNC på det...